  • 1. Data: 2007-08-30 17:53:44
    Temat: Nazwa firmy w DG
    Od: "Piotr Skawiński" <b...@o...pl>

    Witam,

    Jak to jest z nazwa firmy dla osoby ktora prowadzi jednosobowa dzialnosc
    gospodarcza. Nie chce podawac w nazwie firmy mojego imienia i nazwiska a
    podobno kazda osoba fizyczna musi :(

    We wpisie do ewwidencji mam cos takiego:

    1) Oznaczenie przedsiębiorcy:
    Nowak Jan
    PESEL: 123456789 NIP:566666666
    Nazwa: NOWAKOT

    Czy wszedzie na fakturach musze podawac: NOWAKOT Jan Nowak ul....?
    Czy jednak NOWAKOT ul.... (bez imienia i nazwiska)

    Pozdrawiam
    Nie Nowak ;)

  • 2. Data: 2007-08-30 18:06:36
    Temat: Re: Nazwa firmy w DG
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 30-08-2007 o 19:53:44 Piotr Skawiński <b...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Czy wszedzie na fakturach musze podawac: NOWAKOT Jan Nowak ul....?
    > Czy jednak NOWAKOT ul.... (bez imienia i nazwiska)

    A patrzyłeś Ty kto jest podatnikiem VAT-u ?
    (hint: na VAT-R masz go wpisanego :) )

  • 3. Data: 2007-08-30 19:50:02
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 30 sierpnia 2007 19:53
    (autor Piotr Skawiński
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <fb7091$hj8$1@atlantis.news.tpi.pl>):

    > Nie chce podawac w nazwie firmy mojego imienia i nazwiska

    Wstydzisz się czy ukrywasz przed wierzycielami?

    --
    Wrak Tristana
    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 4. Data: 2007-08-30 20:52:43
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Piotr Skawiński pisze:
> [...]
    >
    > Czy wszedzie na fakturach musze podawac: NOWAKOT Jan Nowak ul....?
    > Czy jednak NOWAKOT ul.... (bez imienia i nazwiska)

    firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko
    AFAIR zapis w prawo administracyjne..

    --
    pozdros
    icek

  • 5. Data: 2007-08-30 22:20:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Aug 2007, Piotr Skawiński wrote:

    > Witam,
    >
    > Jak to jest z nazwa firmy

    Traktując rzecz ściśle, tak jak zdefiniowano ją w przepisach, jest
    to pleonazm. Potocznie określa się to "masło maślane" :)
    Firma to jest *nazwa działalności gospodarczej*!
    Przedsiębiorca ma przedsiębiorstwo (rzeczy i prawa) i występuje
    pod firmą (czyli nazwą).

    > dla osoby ktora prowadzi jednosobowa dzialnosc
    > gospodarcza. Nie chce podawac w nazwie firmy mojego imienia i nazwiska
    > a podobno kazda osoba fizyczna musi :(

    _117.html
    +++
    Art. 43'2
    § 1. Przedsiębiorca działa pod firmš.
    [...]
    Art. 43'4
    [BACZNOŚĆ!]
    Firmš osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko.
    [spocznij]
    Nie wyklucza to włšczenia do firmy pseudonimu lub okreœleń wskazujšcych
    na przedmiot działalnoœci przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz
    innych okreœleń dowolnie obranych.
    ---

    Czyli *dopisać* (do firmy) można sobie niemal wszystko - za wyjątkiem
    tego, co będzie sprzeczne z sąsiednimi przepisami (np. o zapewnieniu
    "odróżniania się", co przy okazji wyklucza pomysły z dodawaniem do
    firmy osoby fizycznej takich tekstów jak "SA" czy w ogóle "spółka").

    > Czy wszedzie na fakturach musze podawac: NOWAKOT Jan Nowak ul....?

    Tak przy okazji: trawersując Ludwika bodaj piętnastego, "firma to Ty".
    Podatnik to Ty.
    Zakładam optymistycznie, że przy okazji jest oczywiste co oznacza
    *adres podatnika* :) (na pewno nie jest to równoznaczne z adresem
    *przedsiębiorstwa*).

    > Pozdrawiam
    > Nie Nowak ;)

    Co się utajniasz, i tak się podpiszesz na fakturze ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-08-31 06:51:26
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0708310010580.1884@athlon64...

> [...]
    > Firma to jest *nazwa działalności gospodarczej*!
    > Przedsiębiorca ma przedsiębiorstwo (rzeczy i prawa) i występuje
    [...]
    Dodam od siebie:
    w obcym języku słowo "firma" znaczy "podpis" (włoski: firmare - podpisywać)
    osoby. Czyli - nazwisko właściciela. W jęz. polskim firma (jak rower -
    bicykl firmy Rover) przeistoczyła się w "byt materialny" - czyli określenie
    jednostki organizacyjnej.
    Informowałem się w US w sprawie podpisywania deklaracji VAT jako
    jednoosobowa DG: żadna "pieczęć firmowa", a jedynie podpis osobisty
    podatnika (właściciela) się liczy - nazwa przedsiębiorstwa ich nie
    interesuje, a jedynie "firma" - czyli nazwisko.
    WSm

  • 7. Data: 2007-08-31 08:52:24
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Piotr Skawiński pisze:
> [...]
    >
    > Jak to jest z nazwa firmy dla osoby ktora prowadzi jednosobowa dzialnosc
    > gospodarcza. Nie chce podawac w nazwie firmy mojego imienia i nazwiska a

    tez mnie interesuje ta tematyka, po zmianie nazwiska... w nazwie firmy
    figuruje nowe nazwisko, wolalabym je wylaczyc z faktur dla pewnej firmy,
    wiec czy sama nazwa by wystarczyla, podpis na fakturze wymagany nie jest

  • 8. Data: 2007-08-31 08:56:54
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-08-2007 o 10:52:24 Ania <a...@g...pl> napisał(a):

    > tez mnie interesuje ta tematyka, po zmianie nazwiska... w nazwie firmy
    > figuruje nowe nazwisko, wolalabym je wylaczyc z faktur dla pewnej firmy,
    > wiec czy sama nazwa by wystarczyla, podpis na fakturze wymagany nie jest

    Do VATu dopisek do firmy nie ma żadnego znaczenia. Podatnikiem jest osoba
    fizyczna.
    Może looknij na RMF w sprawie wystawiania faktur.

  • 9. Data: 2007-08-31 09:13:25
    Od: artur <a...@o...fuw.edu.pl>

    On 30 Sie, 19:53, "Piotr Skawiński" <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czy wszedzie na fakturach musze podawac: NOWAKOT Jan Nowak ul....?
    > Czy jednak NOWAKOT ul.... (bez imienia i nazwiska)

    Moze i ja sie dolacze w nieco innej sprawie (ale zblizonej :) )
    Spolki musza do swojej nazwy dodawac oznaczenia typu SA, s.j.
    Czy os. fiz. z DG ma obowiazek dodawac oznaczenia typu PPHU ?
    Spotakalem sie z wieloma takimi przypadkami i nie wiem czy to
    obowiazek czy kaprys "wlasciciela" :)

  • 10. Data: 2007-08-31 09:20:00

    Dnia 31-08-2007 o 11:13:25 artur <a...@o...fuw.edu.pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy os. fiz. z DG ma obowiazek dodawac oznaczenia typu PPHU ?
    > Spotakalem sie z wieloma takimi przypadkami i nie wiem czy to

    *Chyba* na początku lat 90. był przez chwilę taki wymóg(nie znam podstawy
    prawnej,
    może jakiś okólnik czy inny powielacz?), a teraz to juz jest wyłącznie
    kaprys działacza
    gospodarczego :)