  • 1. Data: 2009-04-15 18:58:10
    Temat: Darowizna - jak ugryżć
    Od: bęc <b...@w...pl>

    Witam,

    powiedzcie prosze jak wybrnąc z następującej sytuacji.
    Rodzice dali mi pieniądze jako darowiznę, cel - zakup samochodu.
    Specjalnie dowiadywalismy sie w US o to co trzeba zrobic zeby było
    legalnie. Kobieta powiedziala ktory druczek trzeba wypelnic i wszystko
    wydawalo sie w porządku. Problem w tym ze nie powiedziala ze darowizna
    ma byc przekazana przelewem lub wplata na konto. Skutkiem czego sytuacja
    wyglada tak:
    samochód kupiony przeze mnie (faktura jest na mnie), zarejestrowany na
    mnie za pieniadze które rodzice przekazali mi jako darowizne ale
    gotówkowo z ręki do ręki.

    Jest jakies rozsadne wyjscie z tej sytuacji? Kwota większa niż 9673zł.
    Ostatecznie jak zapłacić podatek od tak przekazanej kwoty?

  • 2. Data: 2009-04-15 19:17:00
    Temat: Re: Darowizna - jak ugryżć
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    bęc wrote:
    > Kobieta powiedziala

    i to jest właśnie twój problem

    US nie jest od udzielania porad podatkowych czy prawnych.
    to tak jakbyś policjanta pytał jak uniknąć więzienia za to skradzione
    radio, które trzymasz w ręce.

    > Jest jakies rozsadne wyjscie z tej sytuacji?

    W tej chwili żadne, bo już po rybkach. Nie da się odkręcić, żeby nagle
    znalazł się przekaz pocztowy do ciebie, albo na wyciągu bankowym coś było.

    > Kwota większa niż 9673zł.

    Ile wyższa?

    Jak rodzice dali, to limit 9673 tyczy się każdego z rodziców, więc 18
    tys masz już z głowy. Ja cię do złego nie namawiam, ale może ktoś
    jeszcze dał i zechce to na papierze potwierdzić, Może babcia, może
    dziadek. Wszystko zależy ile US już wie.
    Od reszty podatek do zapłacenia.

    I pamiętaj, że limit jest na okres 5 lat. Więc nawet złotówka darowana w
    przyszłym roku będzie opodatkowana jeśli jej nie zgłosisz i nie pójdzie
    przelewem. Tego w US tez się nie dowiesz.

    > Ostatecznie jak zapłacić podatek od tak przekazanej kwoty?

    A o to to akurat panią w US możesz bez problemu zapytać.

  • 3. Data: 2009-04-15 19:20:15
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Przecież darowali mu te pieniądze 6 lat kalendarzowych temu ;-)
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-04-15 19:20:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ąćęłńóśźż wrote:
    > Przecież darowali mu te pieniądze 6 lat kalendarzowych temu ;-)
    > JaC

    Nic z tego. Nie ma przedawnienia.

  • 5. Data: 2009-04-15 19:28:06
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:gs5c2h$id5$5@inews.gazeta.pl>:

    > Nic z tego. Nie ma przedawnienia.

    I to jest niezły dowcip:

    US: skąd Pan masz te pieniądze?
    Pod: dostałem 11 lat temu 9tysiaka, potem upływie 5 lat kolejnego
    9tysiaka i rok temu 9tysiaka.
    US: No zgadza się, to od 18tysiaka poprosimy podatek, bo 11 lat temu i
    6 lat temu to nie zgłosiłeś
    Pod: ?!?!?!?!?!
    US: Dzis sie pan na te pieniązki z darowizny powołujesz, to i dzis pan
    płacisz podateczek :O

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2009-04-15 19:32:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    'Tom N' wrote:

> [...]
    > 6 lat temu to nie zgłosiłeś
    > Pod: ?!?!?!?!?!
    > US: Dzis sie pan na te pieniązki z darowizny powołujesz, to i dzis pan

    Też nie.
    Nie ma obowiązku zgłaszania w US darowizny, która jest poniżej limitu.
    Czyli jeśli dostawał 9 tyś co 5 lat, a dokładnie w dowolnie ustawionym
    5-letnim okienku suma darowizn nie przekracza kwoty zwolnionej, to nie
    miał obowiązku ani zgłosić ani zapłacić.

    Ale jeśli 10lat temu darowiznę, która przekroczyła limit dostał, a teraz
    się na nią powołuje, to podatek z odsetkami i karą sie należy.

  • 7. Data: 2009-04-15 19:58:55
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-04-2009 o 21:32:26 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > Ale jeśli 10lat temu darowiznę, która przekroczyła limit dostał, a teraz
    > się na nią powołuje, to podatek z odsetkami i karą sie należy.

    Akurat kara się przedawnia (jeśli mówisz o karze z KKS).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-04-15 19:59:02
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:gs5coi$m9t$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    > 5-letnim okienku suma darowizn nie przekracza kwoty zwolnionej, to nie
    > miał obowiązku ani zgłosić ani zapłacić.

    Się czepiłeś szczegółu -- ja napisałem 3 * 9tysiaka czyli nie tylko
    nie podałem kwoty, ale nie określiłem nawet walut ;P

    <http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C1979E0343>

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2009-04-15 20:16:12
    Od: bęc <b...@w...pl>

    witek pisze:
    > US nie jest od udzielania porad podatkowych czy prawnych.
    > to tak jakbyś policjanta pytał jak uniknąć więzienia za to skradzione
    > radio, które trzymasz w ręce.

    Hej, sam sobie przeczysz, w dalszej czesci odpowiedzi piszesz ze:

    > A o to to akurat panią w US możesz bez problemu zapytać.

    A dokladnie o to pytalem tą durną kobiecinę, czy istnieje konieczność i
    jak odprowadzić ewentualny podatek od darowizny. Odpowiedziała ze nalezy
    wypelnic odpowiedni druk, slowem nie wspomniała ze pieniadze maja byc
    przekazane przelewem. Moze i teraz powie ze nalezy zaplacic jakies
    procent od jakiejs kwoty ale znowu o czyms nie wspomni, jesli nie US to
    kto jest najbardziej zainteresowany moim podatkiem (poza mną:) ) ?

    Ponadto porównanie nietrafione - pytajac policjanta co mi grozi za
    zwedzenie radia zapewne otrzymam odpowiedz.

    > Ile wyższa?

    25000 w sumie

> [...]
    > jeszcze dał i zechce to na papierze potwierdzić, Może babcia, może
    > dziadek. Wszystko zależy ile US już wie.

    Czyli jak tutaj podano
    http://darowizny.wieszjak.pl/podatek-od-darowizn/804
    95,Darowizna-gotowki.html
    musze zaplacic
    (25000-2*9637)*3% = 171 zyli polskich

    > A o to to akurat panią w US możesz bez problemu zapytać.

    Wole nie, zebym znowu pozniej dowiedzial sie o jakichs niedopowiedzeniach.

    Dzieki za pomoc

  • 10. Data: 2009-04-15 20:19:31
    Od: spp <s...@o...pl>

    bęc pisze:

> [...]
    > jak odprowadzić ewentualny podatek od darowizny. Odpowiedziała ze nalezy
    > wypelnic odpowiedni druk, slowem nie wspomniała ze pieniadze maja byc

    A pytałeś ją o to? Czy tylko _jak_ zapłacić podatek? ;)

    Twój przedpiśca ma rację - US to nie doradztwo podatkowe.

    --
    spp