  • 1. Data: 2003-10-27 15:56:18
    Temat: Re: Darowizny i pożyczki - kwoty wolne od podatku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Oct 2003, PM wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Może ktoś pamięta lub wie gdzie szukać: jakie były w _2001_ roku
    >+ kwoty zwolnione od podatku w przypadku:

    Standardowo: isip.sejm.gov.pl :)
    Znalazłszy stosowną ustawę masz pod spodem listy aktów:
    - uchylanych
    - uchylających
    - zmienianych
    - zmieniających
    a po lewej u góry czasami jeszcze
    - powiązanych (ważne, czasami są "ustawowe upoważnienia do
    zmiany rozporządzeniem")

    Wg dat daje się skompletować stan na dowolny moment czasowy :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-10-28 15:55:00
    Temat: Darowizny i pożyczki - kwoty wolne od podatku
    Od: PM <p...@a...niewazny.pl>

    Witam,

    Może ktoś pamięta lub wie gdzie szukać: jakie były w _2001_ roku
    kwoty zwolnione od podatku w przypadku:
    a. darowizn ,,rodzinnych''
    b. pożyczek ,,rodzinnych''
    z uwzględnieniem ewentualnych podprzypadków gdy określony był cel
    darowizny/pożyczki: zakup mieszkania.

    PM

  • 3. Data: 2003-10-30 21:47:30
    Od: PM <p...@a...niewazny.pl>

    Dzięki za informacje.

    Mam jeszcze pytanie: czy darowizny i pożyczki na cele mieszkaniowe
    można ze sobą łączyć, tak aby móc korzystać ze zwolnień podatkowych?

    Chodzi o sytuację następującą: dwie darowizny na zakup mieszkania
    od rodziców/dziadków po 9 tys. zł. + dwie pożyczki też na zakup
    mieszkania od rodziców/dziadków po 9 tys. zł. Razem 36 tys.
    Czy w takiej sytuacji trzeba zapłacić podatek?

    Pozdrawiam,
    PM

  • 4. Data: 2003-10-31 07:15:53
    Od: "Slayer" <s...@N...gazeta.pl>

    PM <p...@a...niewazny.pl> napisał(a):

> [...]
    > mieszkania od rodziców/dziadków po 9 tys. zł. Razem 36 tys.
    > Czy w takiej sytuacji trzeba zapłacić podatek?

    darowizny i pożyczki to różne czynności, uregulowane różnymi ustawami, nie
    kumulują się ze sobą, można od jednej osoby dostać darowiznę i pożyczkę do
    kwoty wolnej( czyli obecni po 9637zł w I-szej grupie pokrewieństwa) bez
    podatku

  • 5. Data: 2003-10-31 08:51:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Oct 2003, PM wrote:
    [...]
    >+ Mam jeszcze pytanie: czy darowizny i pożyczki na cele mieszkaniowe
    >+ można ze sobą łączyć, tak aby móc korzystać ze zwolnień podatkowych?

    IMHO nie ma przeciwsskazań.
    "Każdy kto wie że są niech się odezwie" :)

    >+ Chodzi o sytuację następującą: dwie darowizny na zakup mieszkania

    Zastrzegając że w razie kombinacji z poniższym cytatem
    powinny to być "dwie darowizny" (i kropka). Na pytanie
    "a na co zostały zużyte" można chyba powiedzieć
    że "na zakup mieszkania" :)
    Ale (jak niżej) zeznawano że "na mieszkanie" jest *osobna*
    wolna kwota.

    >+ od rodziców/dziadków po 9 tys. zł. + dwie pożyczki też na zakup
    >+ mieszkania od rodziców/dziadków po 9 tys. zł. Razem 36 tys.

    Z tego co widziałem na grupie dedukuję że zwolnienie:
    ++++++
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5) (10)nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczonš do I grupy podatkowej w wysokoœci nie przekraczajšcej 9 057 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łšcznie nie więcej niż 18 114
    zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pienišdze te lub
    rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowišcego odrębnš
    nieruchomoœć,
    ------

    ...jest NIEZALEŻNE od kwoty wolnej od opodatkowania podatkiem
    od darowizn.

    >+ Czy w takiej sytuacji trzeba zapłacić podatek?

    Może jeszcze ktoś skomentuje :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-10-31 14:05:12
    Od: PM <p...@a...niewazny.pl>

    Gotfryd Smolik news:

> [...]
    > "a na co zostały zużyte" można chyba powiedzieć
    > że "na zakup mieszkania" :)
    > Ale (jak niżej) zeznawano że "na mieszkanie" jest *osobna*

    Czyli, o ile dobrze zrozumiałem, to kwotę 36 tys. zł. można rozbić
    na przykład tak: dwie darowizny _od rodziców_ po 9 tys. + dwie darowizny
    _od rodziców_ po 9 tys. *na cele mieszkaniowe*, tak?

> [...]
    > nieruchomoœć,
    > ------

    > ...jest NIEZALEŻNE od kwoty wolnej od opodatkowania podatkiem

    Czyli kwota 9 tys. złotych jest *zawsze* zwolniona od podatku o ile
    pochodzi od najbliższych krewnych? Bez limitu sumy, takiego jak (18 tys.)
    w przypadku darowizny na cele mieszkaniowe?

    To by znaczyło, że można 36 tys. uzbierać z 4 darowizn od np. matki,
    ojca, dziadka, brata -- bez konieczności zaplacenia podatku.
    Dobrze zrozumiałem?

    Pozdrawiam,
    PM

  • 7. Data: 2003-11-01 11:52:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Oct 2003, PM wrote:
    [...]
    >+ Czyli, o ile dobrze zrozumiałem, to kwotę 36 tys. zł. można rozbić
    >+ na przykład tak: dwie darowizny _od rodziców_ po 9 tys. + dwie darowizny
    >+ _od rodziców_ po 9 tys. *na cele mieszkaniowe*, tak?

    To też z zastrzeżeniem że ja również dobrze zrozumiałem :)
    Sprawdź w groups.google zapodając "darowizn" jako hasło...

    [...]
    >+ Czyli kwota 9 tys. złotych jest *zawsze* zwolniona od podatku o ile
    >+ pochodzi od najbliższych krewnych? Bez limitu sumy,

    Najwyraźniej. I liczy się suma darowizn w ciągu 5 lat.
    Czyli można darować rok w rok 1800 zł, albo np. podarować
    w 1. roku 4kzł, w 2. roku 2 kzł i w 3. roku 3 kzł.
    Wtedy w 6. roku można znowu 4 kzł. podarować :)
    Kwoty były jak dotąd z rzadka "rewaloryzowane" (podnoszone).

    [...]
    >+ To by znaczyło, że można 36 tys. uzbierać z 4 darowizn od np. matki,
    >+ ojca, dziadka, brata -- bez konieczności zaplacenia podatku.
    >+ Dobrze zrozumiałem?

    Powiem inaczej: ktoś tu niedawno (w skali kwartału :)) pytał
    o darowiznę od rodziców dla małżeństwa:
    ojciec i matka córce po 9 kzł
    teść i teściowa zięciowi po 9 kzł
    razem 36 kzł.
    Najwyraźniej fakt że ojciec i teść to ta sama osoba nikomu
    nie przeszkadza :)

    pozdrowienia, Gotfryd