    From: PM <p...@a...niewazny.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizny i pożyczki - kwoty wolne od podatku
    Date: Fri, 31 Oct 2003 14:05:12 +0000 (UTC)

    Gotfryd Smolik news:

    > Zastrzegając że w razie kombinacji z poniższym cytatem
    > powinny to być "dwie darowizny" (i kropka). Na pytanie
    > "a na co zostały zużyte" można chyba powiedzieć
    > że "na zakup mieszkania" :)
    > Ale (jak niżej) zeznawano że "na mieszkanie" jest *osobna*
    > wolna kwota.

    Czyli, o ile dobrze zrozumiałem, to kwotę 36 tys. zł. można rozbić
    na przykład tak: dwie darowizny _od rodziców_ po 9 tys. + dwie darowizny
    _od rodziców_ po 9 tys. *na cele mieszkaniowe*, tak?

> [...]
    > zaliczonš do I grupy podatkowej w wysokoœci nie przekraczajšcej 9 057 zł
    > od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łšcznie nie więcej niż 18 114
    > zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pienišdze te lub
    > rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    > spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    > jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowišcego odrębnš
    > nieruchomoœć,
    > ------

    > ...jest NIEZALEŻNE od kwoty wolnej od opodatkowania podatkiem

    Czyli kwota 9 tys. złotych jest *zawsze* zwolniona od podatku o ile
    pochodzi od najbliższych krewnych? Bez limitu sumy, takiego jak (18 tys.)
    w przypadku darowizny na cele mieszkaniowe?

    To by znaczyło, że można 36 tys. uzbierać z 4 darowizn od np. matki,
    ojca, dziadka, brata -- bez konieczności zaplacenia podatku.
    Dobrze zrozumiałem?

    Pozdrawiam,
    PM