    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizny i pożyczki - kwoty wolne od podatku
    Date: Fri, 31 Oct 2003 09:51:53 +0100

    On Thu, 30 Oct 2003, PM wrote:
    [...]
    >+ Mam jeszcze pytanie: czy darowizny i pożyczki na cele mieszkaniowe
    >+ można ze sobą łączyć, tak aby móc korzystać ze zwolnień podatkowych?

    IMHO nie ma przeciwsskazań.
    "Każdy kto wie że są niech się odezwie" :)

    >+ Chodzi o sytuację następującą: dwie darowizny na zakup mieszkania

    Zastrzegając że w razie kombinacji z poniższym cytatem
    powinny to być "dwie darowizny" (i kropka). Na pytanie
    "a na co zostały zużyte" można chyba powiedzieć
    że "na zakup mieszkania" :)
    Ale (jak niżej) zeznawano że "na mieszkanie" jest *osobna*
    wolna kwota.

    >+ od rodziców/dziadków po 9 tys. zł. + dwie pożyczki też na zakup
    >+ mieszkania od rodziców/dziadków po 9 tys. zł. Razem 36 tys.

    Z tego co widziałem na grupie dedukuję że zwolnienie:
    ++++++
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5) (10)nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczonš do I grupy podatkowej w wysokoœci nie przekraczajšcej 9 057 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łšcznie nie więcej niż 18 114
    zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pienišdze te lub
    rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowišcego odrębnš
    nieruchomoœć,
    ------

    ...jest NIEZALEŻNE od kwoty wolnej od opodatkowania podatkiem
    od darowizn.

    >+ Czy w takiej sytuacji trzeba zapłacić podatek?

    Może jeszcze ktoś skomentuje :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)