  • 1. Data: 2012-04-08 21:53:39
    Temat: Formularz ZAP-3 - praca za granica - data wsteczna
    Od: pebesiak <P...@n...e>

    Od stycznia 2010 mieszkam i pracuje w Wlk. Brytanii. Nie osiagalem w tym
    czasie zadnych dochodow w Polsce za wyjatkiem odsetek od lokat
    bankowych. Mialem rowniez straty z inwestycji gieldowych, ktore
    wykazywalem w PIT-38.
    Czy moge teraz zlozyc formularz ZAP-3 w celu aktualizacji miejsca
    zamieszkania dolaczajac do niego pismo wyjasniajace, ze zmiana nastapila
    w styczniu 2010? Czy narazam sie w ten sposob na klopoty i dyskusje z
    US? Czy fiskus sprawdza, czy rzeczywiscie mieszkalem za granica od daty,
    ktora podalem? Do Polski nie zamierzam na razie wracac, ale za kilka lat
    raczej tak.

    PJ

  • 2. Data: 2012-04-09 03:05:59
    Temat: Re: Formularz ZAP-3 - praca za granica - data wsteczna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pebesiak wrote:
    > Od stycznia 2010 mieszkam i pracuje w Wlk. Brytanii.

    z tego co czytam niżej.
    mieszkasz tymczasowo.

> [...]
    > w styczniu 2010? Czy narazam sie w ten sposob na klopoty i dyskusje z
    > US? Czy fiskus sprawdza, czy rzeczywiscie mieszkalem za granica od daty,

    Ale nikogo nie interesuje w tym druku kiedy nastapila zmiana.
    tam nie ma zadnych data, poza data wypelnienia.
    Po prostu zglaszasz zmiane danych i bedzie ona obowiazywala od momentu
    dostania tegoz dokumentu przez US.

    Do Polski nie zamierzam na razie wracac, ale za kilka lat
    > raczej tak.

    no to teraz uwazaj:
    poniewaz twoim zamiarem nie jest wyjazd na stale a tylko tymczasowo do
    czego sie wlasnie przyznajesz, to twoje centrum interesow zyciowych
    znajduje sie w Polsce.
    I wlasnie dostales kodeksem karno-skarbowym za nierozliczenie sie z
    dochodow zagranicznych (czytaj w anglii) za 2010 rok. no za 2011
    jeszcze zdazysz.

    Nowa umowa o unikaniu podwojnego opodatkowania zwalnia z podatku dochody
    w anglii ale nie zwalnia ze zlozenia pit-36 dlatego oberwiesz tylko
    kodeksem karno-skarbowym.

    masz dwa wyjscia.
    zlozyc pit-36 za poprzednie lata piszac "czynny zal" i to sobie wymysl
    co byc cie usprawiedliwialo za niezlozenie w terminie i liczyc na
    lagodny wymiar kary

    albo morda w kubel i nikomu sie nie przyznawac ze zamierzasz wrocic,
    nawet we wlasnej rodzinie. No i faktycznie nie wracac przez ladnych pare lat
    wyslac zap-3 podajac adres zagraniczny z dzisiejsza data.
    wyjasniac kiedy wyjechales bedzie dopiero wtedy jak ktos sie zapyta.
    Pewnie juz sie pyta, stad ten pomysl z data wsteczna

  • 3. Data: 2012-04-09 17:36:25
    Od: pebesiak <P...@n...e>

    On 09/04/2012 02:05, witek wrote:

> [...]
    > I wlasnie dostales kodeksem karno-skarbowym za nierozliczenie sie z
    > dochodow zagranicznych (czytaj w anglii) za 2010 rok. no za 2011 jeszcze

    Centrum interesow zyciowych nie okresla sie na podstawie "zamierzen
    ducha", tylko stwierdzajac obiektywnie stan faktyczny. Jesli przez
    ostatnie 2 lata mieszkalem ponad 183 dni w kazdym roku i osiagalem
    dochody wylacznie w UK, to jest jasne, ze tam znajdowalo sie moje
    centrum interesow zyciowych. Zdaje sobie jednak sprawe, ze jest tu pole
    do interpretacji dla urzednika skarbowki. Pozostaje mi chyba jednak
    zwyczajne wypelnienie ZAP-3 i zlozenie go z biezaca data.

    --
    PJ

  • 4. Data: 2012-04-09 18:03:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pebesiak wrote:

    > Centrum interesow zyciowych nie okresla sie na podstawie "zamierzen
    > ducha", tylko stwierdzajac obiektywnie stan faktyczny.

    wlasnie na podstawie twojego majla stwierdzilem stan faktyczny, cytuje
    doslownie

    "Do Polski nie zamierzam na razie wracac, ale za kilka lat raczej tak."

    Nie ma mowy o przeniesieniu interesow zyciowych jesli juz na wstepie
    deklarujesz ze wyjazd jest tymczasowy.

    Jak sie z decyzju organu US nie zgadzasz mozesz sie odwolac. w kazdym
    razie wymagalnosci zaplaty to nie wstrzymuje.

    > Jesli przez
    > ostatnie 2 lata mieszkalem ponad 183 dni w kazdym roku i osiagalem
    > dochody wylacznie w UK, to jest jasne, ze tam znajdowalo sie moje
    > centrum interesow zyciowych.

    No wlasnie nie.
    Te 183 dni jest sluteczne tylko w druga strone. Jak jestes w Polsce 183
    to masz zaplacic podatek. W druga strone to nie obowiazuje. Z braku 183
    dni nei da sie wyciagnac wniosku, ze nie musisz placici podatkow.
    Mozesz nawet na 5 lat na studia wyjechac i przez cale 5 lat masz
    obowiazek palcic podatek w Polsce. Fakt, ze w przypadku anglii podatek
    bedzie zerowy jak nic w polsce nie zarobiles, ale papierek ma byc i juz.

    > Zdaje sobie jednak sprawe, ze jest tu pole
    > do interpretacji dla urzednika skarbowki. Pozostaje mi chyba jednak
    > zwyczajne wypelnienie ZAP-3 i zlozenie go z biezaca data.

    wypelnic wyslac i czekac na reakcje.
    jak trzeb bedzie to wtedy bedziesz udowadnial, ze w polsce nie jestes
    rezydentem i nie musiz ani sie rozliczac ani placic podatku.

  • 5. Data: 2012-04-11 12:06:57
    Od: fct159 <f...@i...pl>

> [...]
    > zlozyc pit-36 za poprzednie lata piszac "czynny zal" i to sobie wymysl
    > co byc cie usprawiedliwialo za niezlozenie w terminie i liczyc na

    to ja sie podlacze - dlaczego jesli kolega nie mial dochodow w pl inych
    niz gieldowe i z lokat, to ma skladac pit-36?

    te gieldowe juz rozliczyl, a z lokat sa chyba i tak ryczaltem?

    co innego gdyby np. mial dwa zrodla dochodow w danym roku, troche w pl i
    troche w uk?

  • 6. Data: 2012-04-11 14:15:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    fct159 wrote:

    > to ja sie podlacze - dlaczego jesli kolega nie mial dochodow w pl inych
    > niz gieldowe i z lokat, to ma skladac pit-36?

    bo jest rezydentem czytaj wg urzedu skarbowego mieszka w Polsce a tylko
    tymczasowo wyjechal za granice a dochod jednak osiagnal. To ze
    ewentualnie nie zaplaci od niego podatku to inna sprawa.

    dochod mial.
    Jest jakis przepis zwalniajacy ze skladania pit przy niezerowym dochodzie?

    Inna sprawa to nierezydenci, czyli tacy, ktorzy nie przyznaja sie, ze
    wyjechali na chwile. Ich te przepisy nie dotycza i rozliczaja sie tylko
    z tego co zs\arobili w Polsce. nawet nie maja obowiazku odpowiadac na
    pytania US o ich dochody zagraniczne.

  • 7. Data: 2012-04-11 22:48:24
    Od: pebesiak <P...@n...e>

    On 11/04/2012 13:15, witek wrote:

> [...]
    > wyjechali na chwile. Ich te przepisy nie dotycza i rozliczaja sie tylko
    > z tego co zs\arobili w Polsce. nawet nie maja obowiazku odpowiadac na

    Przez okres pobytu w UK mialem tez zawieszona dzialalnosc gospodarcza i
    zlozylem z tego tytulu dwa PIt-y 36L "zerowe". Czy to rodzi jakies
    dodatkowe komplikacje?

    --
    PJ

  • 8. Data: 2012-04-12 02:04:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pebesiak wrote:

    > Przez okres pobytu w UK mialem tez zawieszona dzialalnosc gospodarcza i
    > zlozylem z tego tytulu dwa PIt-y 36L "zerowe". Czy to rodzi jakies
    > dodatkowe komplikacje?

    Niezły argument dla US, ze nie zamierzales wyjechac na stałe, bo nie
    zlikwidowałeś działalności.

    Co do podatkowosci firm, to sie nie wypowiadam bo sie nie znam.
    W zyciu nie założę firmy w Polsce, bo bym zszedł w pierwszym tygodniu ze
    stresów myśląc jakiego papierka nie wysłałem w terminie i z której
    strony mi przywalą.

  • 9. Data: 2012-04-12 08:21:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-04-12 02:04, witek wrote:
> [...]
    > W zyciu nie założę firmy w Polsce, bo bym zszedł w pierwszym tygodniu ze
    > stresów myśląc jakiego papierka nie wysłałem w terminie i z której

    "Miętki" jesteś! Przecież wiadomo, że no risk no fun ;-)

    Piotrek

  • 10. Data: 2012-04-12 08:57:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Apr 2012, pebesiak wrote:

> [...]
    [...]
    > Przez okres pobytu w UK mialem tez zawieszona dzialalnosc gospodarcza
    > i zlozylem z tego tytulu dwa PIt-y 36L "zerowe". Czy to rodzi jakies dodatkowe
    > komplikacje?

    Stanowi dowód, że sam oswiadczyłes ze rezydujesz w Polsce.
    Dedukcja jest prosta: w .ue obowiazuje swoboda prowadzenia DG we
    wszystkich krajach, inaczej mówiac, ktos kto prowadzi DG w Niemczech,
    nie musi rejestrować DG w Polsce tylko dlatego że wykonuje tę DG
    (częsciowo lub w całosci) na terenie Polski.
    Co do zasady DG rejestruje się w miejscu zamieszkania.

    Żeby była jasnosc: zarejestrowanie DG w przykładowym .de nie powoduje,
    że prowadzacy taka DG nie musi rejestrować się do *podatków* w .pl,
    bo oczywiscie z tytułu prowadzenia DG w .pl może stać się polskim
    podatnikiem lub płatnikiem praktycznie wszystkich podatków (żeby
    VAT, PIT, PCC i od nieruchomosci wymienic na poczatek).

    A ponieważ DG była zawieszona, to i nic dziwnego że podatków nie było,
    ani w .pl ani w .gb (piszę już o Twoim przypadku).

    Wnioski... już były.

    pzdr, Gotfryd