  • 1. Data: 2005-03-14 08:14:27
    Temat: Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne a PIT 37
    Od: "Pawel Przybyla" <p...@x...pl>

    Witem,
    w roku 2004 uzyskiwałem dochód wyłącznie z tytułu Umów o dzieło. Zawarłem z
    "Narodowym Fnduszem Zdrowia" umowę o "Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne".
    Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne można odliczyć od podatku?
    Czy ktoś z Was był w takiej sytuacji?

    Pozdrawiam
    Paweł Przybyła

  • 2. Data: 2005-03-14 09:46:51
    Temat: Re: Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne a PIT 37
    Od: "opix" <m...@v...pl>

    Użytkownik "Pawel Przybyla" <p...@x...pl> napisał w
    wiadomości news:d13hbr$u0t$1@news.dialog.net.pl...
> [...]
    zdrowotne".
    > Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne można odliczyć od podatku?

    ustawa nie rozróżnia czy ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowe czy
    dobrowolne w sensie dokonywania wpłaty ale czy wynika ono z ustawy o
    ubezpieczeniu zdrowotnym i środki wpłacone wędrują do NFZ -więc masz
    prawo do odpisu na zasadzie ujęcia w 7,75% a to co wpłaciłeś w ramach
    dobrowolności traktujesz jako 8,25% -kwotę wpłaconą dzielisz przez
    0,0825 następnie mnożysz przez 0,0775 i daje ci to kwotę którą masz
    prawo odpisać jako ubezpieczenie zdrowotne.

    Odliczeniu od podatku podlega składka na ubezpieczenie zdrowotne:
    --pobrana w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (odpowiednio
    zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze
    środków publicznych); płatnik kwotę pobranych i podlegających
    odliczeniu składek na ubezpieczenie zdrowotne wykazał w poz. 76
    informacji PIT-11/8B oraz w poz. 33 PIT-40A/11A,
    --opłacona w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
    (odpowiednio zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej
    finansowanej ze środków publicznych).

    Nie podlegają odliczeniu od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne:
    odliczone od zryczałtowanego podatku dochodowego, na podstawie
    przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym 1),
    odliczone od podatku obliczonego zgodnie z art. 30c ustawy,
    których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku
    dochodowego na podstawie art. 21, 52 i 52a ustawy oraz od którego na
    podstawie przepisów Ordynacji podatkowej 2) zaniechano poboru podatku.
    Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek
    nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

    Kwotę wydatków z tytułu składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne
    ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających jej poniesienie.

    --

    ==== OPIX=====

  • 3. Data: 2005-03-16 06:34:37
    Od: "Pawel Przybyla" <p...@x...pl>

    Witam,
    dzięki za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy składkę za miesiąć
    grudzień 2004, którą w rzeczywistości zapłaciłem w styczniu 2005 mogę
    odliczyć, czy raczej dopiero w zeznaniu za rok 2005.

    Paweł Przybyła

  • 4. Data: 2005-03-16 08:12:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Mar 2005, Pawel Przybyla wrote:

    >+ grudzień 2004, którą w rzeczywistości zapłaciłem w styczniu 2005 mogę
    >+ odliczyć, czy raczej dopiero w zeznaniu za rok 2005.

    ...wex ustawę i przeczytaj:
    "...składki ZAPŁACONE zgodnie z przepisami..."

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)