  • 1. Data: 2005-03-14 08:46:42
    Temat: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie,

    Od razu zastrzegam, ze nie znam sie na prawie i podatkach,
    dlatego moje pytanie moze zawierac niescislosci. W takim
    przypadku prosze sie nie smiac tylko mnie poprawic :)

    Sytuacja wyglada tak, ze moj Ojciec ma dzialalnosc gospodarcza,
    firma produkuje urzadzenia elektroniczne. Roczny dochod tej
    firmy to 200 tys. zl.

    W najblizszym czasie planujemy we dwoch przeksztalcic te firme
    w spolke, ktorej bedziemy wspolwlascicielami. Mamy do siebie
    oczywiscie pelne zaufanie jako przyszli wspolnicy. Roczny dochod
    tej spolki prawdopodobnie nie bedzie przekraczal 200 tys. zl
    chociaz jak dobrze pojdzie... nie wiadomo tak naprawde ;)

    Ojciec ma juz ustalone prawo do emerytury, zatem nie placi ZUS
    (wylacznie skladke zdrowotna). Podatek dochodowy liniowy 19%.
    Ja oczywiscie bede musial placic ZUS (jestem takze zapisany
    na II filar).

    Z zwiazku z tym przeksztalceniem pojawilo sie sporo pytan,
    bede bardzo wdzieczny za wszelkie porady:

    1) Czy dobrze zrozumialem, ze ja takze musze zalozyc dzialanosc
    gospodarcza, a dopiero wtedy bedziemy mogli zalozyc spolke?

    2) Czy korzystniej jest w naszej sytuacji zalozyc spolke cywilna
    czy spolke jawna?

    3) Jaki ZUS bede musial placic jako wspolwlasciciel tej firmy?

    4) Czy korzystniej w naszej sytuacji bedzie przydzielic wiekszosc
    udzialow spolki mojemu Ojcu, czy mnie? Prosze o porade zwlaszcza
    w tej ostatniej sprawie.

    Dziekuje bardzo za pomoc,

    --
    Tomasz Polus

  • 2. Data: 2005-03-14 09:58:14
    Temat: Re: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > Sytuacja wyglada tak, ze moj Ojciec ma dzialalnosc gospodarcza,
    > firma produkuje urzadzenia elektroniczne. Roczny dochod tej
    > firmy to 200 tys. zl.

    Aha, dodam jeszcze ze obroty firmy w 2004 roku wyniosly 800 tys. zl.

    --
    Tomasz Polus

  • 3. Data: 2005-03-14 18:14:55
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1) Czy dobrze zrozumialem, ze ja takze musze zalozyc dzialanosc
    > gospodarcza, a dopiero wtedy bedziemy mogli zalozyc spolke?

    Nie.

    > 2) Czy korzystniej jest w naszej sytuacji zalozyc spolke cywilna
    > czy spolke jawna?

    Spółkę z o.o.

    > 3) Jaki ZUS bede musial placic jako wspolwlasciciel tej firmy?

    Jako współwłaściciel nie będziesz płacił ZUS.
    Jeśli będziesz również w jej zarządzie, nie wiążąc się z firmą umową o
    pracę, zlecenie etc jedyne co zapłacisz od swoich przychodów to podatek PIT.
    Ojciec tak samo.

    > 4) Czy korzystniej w naszej sytuacji bedzie przydzielic wiekszosc
    > udzialow spolki mojemu Ojcu, czy mnie?

    Ojcu.
    Który wniesie aportem swoje przedsiębiorstwo do spółki.

  • 4. Data: 2005-03-15 15:51:40
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ojciec tak samo.

    > Ojcu.
    > Który wniesie aportem swoje przedsiębiorstwo do spółki.

    Po pierwsze dzieki za odpowiedz. A juz myslalem
    ze moje pytanie zostalo calkowicie zignorowane... :(

    Mam tylko troche watpliwosci, bo rozmawialem na ten
    temat ze znajomym prawnikiem i zdecydowanie zalecal
    mi on spolke cywilna, jako ze jej prowadzenie wymaga
    bardzo niewielkich nakladow finansowych, a takze
    nie wymaga prowadzenia pelnej ksiegowosci.

    Czy ktos jeszcze moglby odpowiedziec na moje pytania,
    potwierdzic albo zaprzeczyc temu co napisal kolega?
    Bardzo prosze :)

    --
    Tomasz Polus

  • 5. Data: 2005-03-15 18:53:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > mi on spolke cywilna, jako ze jej prowadzenie wymaga
    > bardzo niewielkich nakladow finansowych, a takze
    > nie wymaga prowadzenia pelnej ksiegowosci.

    I ma rację.
    Ale wymaga płacenia zus od dwóch osób oraz ryzykowania całym majątkiem.
    Osobiście wolę dopłacić księgowej niż zusowi.

  • 6. Data: 2005-03-15 19:08:06
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ale wymaga płacenia zus od dwóch osób oraz ryzykowania całym majątkiem.
    > Osobiście wolę dopłacić księgowej niż zusowi.

    Z ryzykiem - zgoda. Ale z placeniem ZUS - nie do konca. Zauwaz,
    ze moj Ojciec nie placi ZUS, poniewaz - jak napisalem na poczatku
    - ma juz ustalone prawo do emerytury. Pojawia sie tu wazne pytanie:

    Ile ja bede musial placic ZUS jako wspolwlasciciel tej spolki?

    Slyszalem ze 700 zl, ale nie moge znalezc szczegolowych danych
    na ten temat. Bardzo prosze o informacje.

    --
    Tomasz Polus

  • 7. Data: 2005-03-15 20:05:47
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > Z ryzykiem - zgoda. Ale z placeniem ZUS - nie do konca. Zauwaz,
    > ze moj Ojciec nie placi ZUS, poniewaz - jak napisalem na poczatku

    Ale zdrowotne raczej płaci.
    W sumie Wam wyjdzie prawie 1000 zł miesięcznie.
    Za tą sumę spokojnie możecie dołożyć do droższej obsługi księgowej.
    No i jak będziesz potrzebował w przyszłości papierów do banku jako osoba
    fizyczna to od razu różnicę odczujesz......
    Prowadzenie działalności gosp. to prawie bycie trędowatym w tych
    instytucjach.

    > Ile ja bede musial placic ZUS jako wspolwlasciciel tej spolki?
    >
    > Slyszalem ze 700 zl,

    Obecnie tak, wg nowych pomysłów, przy takich dochodach kilka razy więcej.
    Ojciec też może podpaść pod ZUS.....

  • 8. Data: 2005-03-15 20:18:04
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości

    > Ale zdrowotne raczej płaci.

    Tak, ale z tego co wiem to sa dla niego jakies malo znaczace kwoty.

> [...]
    > fizyczna to od razu różnicę odczujesz......
    > Prowadzenie działalności gosp. to prawie bycie trędowatym w tych

    Masz na mysli mozliwosc wziecia kredytu? Mozesz to nieco rozwinac?
    Dalsze mozliwosci kredytowe tej spolki dla mnie to b. wazna kwestia.

    > Obecnie tak, wg nowych pomysłów, przy takich dochodach kilka razy więcej.

    Wiadomo juz czy i ew. kiedy takie przepisy wejda w zycie?

    > Ojciec też może podpaść pod ZUS.....

    W swietle tych nowych przepisow?

    --
    Tomasz Polus

  • 9. Data: 2005-03-15 20:34:23
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <t...@p...onet.pl> napisal(a):
> [...]
    > Dalsze mozliwosci kredytowe tej spolki dla mnie to b. wazna kwestia.
    >
    > Wiadomo juz czy i ew. kiedy takie przepisy wejda w zycie?

    Tomek, wpadnij na spotkanie w czwartek, to Ci opowiem trochę o takich
    sprawach. ;)
    --
    Samotnik

  • 10. Data: 2005-03-15 20:42:55
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl>

    > Tomek, wpadnij na spotkanie w czwartek, to Ci opowiem trochę o takich
    > sprawach. ;)

    Dzieki - wlasnie mam taki plan :) Ale tak czy siak fajnie byloby
    otrzymac wiecej info tu na grupie - w koncu chyba proste pytania zadaje
    a moze sie to przydac wielu innym.

    --
    Tomasz Polus