  • 1. Data: 2010-03-07 23:15:33
    Temat: Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne - pit
    Od: MiSSieK <m...@m...mm>

    Witam,

    z tego co sie orientuje skladki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne
    mozna odliczyc w zeznaniu rocznym pit.

    A jak to jest z ta oplata dodatkowa, gdy osoba nie byla objeta
    ubezpieczeniem przez okres pow. 3 miesiecy. Ja tez mozna odliczyc ?

  • 2. Data: 2010-03-08 09:06:19
    Temat: Re: Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne - pit
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    On 8 Mar, 00:15, MiSSieK <m...@m...mm> wrote:
> [...]
    >
    > A jak to jest z ta oplata dodatkowa, gdy osoba nie byla objeta
    > ubezpieczeniem przez okres pow. 3 miesiecy. Ja tez mozna odliczyc ?

    nie można, ustawa o PIT, dokładnie art. 27b ust.1, mówi wyraźnie:
    "SKŁADKI na ubezpieczenie zdrowotne", a opłata nie jest składka...

    BTW a jak wasze US podchodzą do zagadnienia odliczania dobrowolnego
    ubezpieczenia w PIT? Komuś zakwestionowali podając podstawę prawną? Bo
    w moim kilka lat temu twierdzili, że się nie odlicza (pisałem o tym
    tu: http://grupy-dyskusyjne.money.pl/dobrowolne;ubezpiec
    zenie;zdrowotne-;odliczam;czy;nie,watek,231057.html)
    ,
    więc nie odliczyłem, w następnym roku się wkur...em i odliczyłem
    zgodnie z ustawą o PIT i ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej
    finansowanych ze środków publicznych, przedstawiłem ustnie swoją
    interpretację "pani w US", która się z tym nie zgodziła :-), ale jakoś
    nie miała odwagi pisemnie wezwać mnie do wyjaśnień, chyba zabrakło jej
    właśnie podstawy prawnej, którą trzeba podać na papierze :-), zwrocik
    dostałem i co roku dostaję :-)))

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2010-03-08 09:50:36
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > BTW a jak wasze US podchodzą do zagadnienia odliczania dobrowolnego
    > ubezpieczenia w PIT?

    po głębszym zastanowieniu, próbuje zrozumieć "logikę" US:
    ustawa o PIT mówi:
    "obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi
    dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy..."
    a zdrowotną składkę dobrowolną płacimy nie od rzeczywistego
    (opodatkowanego) dochodu, lecz od jakiejś tam wyliczonej średniej
    krajowej, która podaje kwartalnie (chyba) ZUS, a więc podstawa wymiaru
    składek nie jest opodatkowana, więc można interpretować, że jest
    "zwolniona" od podatku, więc wg przepisu ww. liczona od niej składka
    nie kwalifikuje się do obniżenia podatku, ale:
    - ta "średnia krajowa", od której liczę składkę, nie jest moim
    dochodem, więc ten cytowany punkt jej nie dotyczy (wyłączony jest
    przecież tylko dochód zwolniony od podatku)
    - jeśli nawet US uprze się, ze to jakiś tam "średniokrajowy" dochód,
    to jeszcze, żeby nie można było odliczać składki musi być on zwolniony
    "na podstawie ustawy", a mimo najszczerszych chęci nie znajduję w
    ustawie o PIT, żadnego zapisu, że "średniokrajowy dochód,
    przychód" (czy jak tam zwał) jest zwolniony od podatku. Jest tam za to
    zamknięta lista zwolnień (art 21), i pod żaden punkt taki dochód nie
    podpada, a więc nie jest "zwolniony" (mimo, że od niego nie płacimy
    podatku), a więc wyłączenie cytowane na wstępie się go nie tyczy...
    ... ale to kurde skomplikowane jest... :-)
    dawajcie znać jak jest u was, a może ktoś ma wiążącą interpretacje z
    US...

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2010-03-08 10:42:12
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-03-08, s_13 <s...@i...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > "zwolniona" od podatku, więc wg przepisu ww. liczona od niej składka
    > nie kwalifikuje się do obniżenia podatku,

    Jakby tak to się dało zastosować, to osoby fiz. prowadzące DG,
    płacające Składkę NFZ również nie mogłyby jej odliczać.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2010-03-09 09:25:50
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    BTW a jak wasze US podchodzą do zagadnienia odliczania dobrowolnego
    ubezpieczenia w PIT?
    ---------------------------
    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    sygnatura:
    ITPB2/415-112/09/AD

    pozdr,
    m.w.

  • 6. Data: 2010-03-09 12:20:44
    Od: MiSSieK <m...@m...mm>

    W dniu 2010-03-09 10:25, my way pisze:
    > Użytkownik "s_13"<s...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > BTW a jak wasze US podchodzą do zagadnienia odliczania dobrowolnego
    > ubezpieczenia w PIT?
    > ---------------------------
    > http://sip.mf.gov.pl/sip/
    >
    > sygnatura:
    > ITPB2/415-112/09/AD
    >
    > pozdr,
    > m.w.

    a jak jest z ta oplata dodatkowa w wysokosci:
    20% podstawy wymiaru składki dla osób z przerwą w ubezpieczeniu od 3m-cy
    do 1 roku 691,32 zł

    50% podstawy wymiaru składki dla osób z przerwą w ubezpieczeniu powyżej
    roku do 2 lat 1 728,31 zł

    100 % podstawy wymiaru składki dla osób z przerwą w ubezpieczeniu
    powyżej 2 lat do 5 lat 3 456,61 zł

    150% podstawy wymiaru składki dla osób z przerwą w ubezpieczeniu powyżej
    5 lat do 10 lat 5 184,92 zł

    200% podstawy wymiaru składki dla osób z przerwą w ubezpieczeniu powyżej
    powyżej 10 lat 6 913,22 zł

  • 7. Data: 2010-03-09 13:46:07
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > BTW a jak wasze US podchodzą do zagadnienia odliczania dobrowolnego
    > ubezpieczenia w PIT?
    > ---------------------------http://sip.mf.gov.pl/sip/
    >
    > sygnatura:
    > ITPB2/415-112/09/AD

    o właśnie, czarno na białym :-) dzięki za ten link, wydrukuję i wrzucę
    do teczki z pitami, jakby co... :-)
    a propos, jeszcze jedna sprawa, dotycząca wymiaru składki, w ustawie
    jest:
    "dla pozostałych osób ubezpieczających się dobrowolnie - kwota
    deklarowanego miesięcznego dochodu, nie niższa jednak od kwoty
    odpowiadającej przeciętnemu miesięcznemu wynagrodzeniu... "
    i ja właśnie tak płacę, tzn. deklaruję to przeciętne wynagrodzenie, a
    co w przypadku jeśli miesiąc w miesiąc moje dochody są wyższe niż ta
    przeciętna? czy powinienem deklarować wyższe dochody? US przecież ma
    czarno na białym, ile zarabiam... (pracuję wyłącznie na umowę o
    dzieło)

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2010-03-09 14:14:35
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-03-2010 o 14:46:07 s_13 <s...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > przeciętna? czy powinienem deklarować wyższe dochody? US przecież ma
    > czarno na białym, ile zarabiam... (pracuję wyłącznie na umowę o

    Przedsiębiorcy też deklarują dochód i chyba nikt się nie czepia
    że 99% deklaruje 60% przeciętnego wynagrodzenia :)

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-03-09 14:20:27
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Przedsiębiorcy też deklarują dochód i chyba nikt się nie czepia
    > że 99% deklaruje 60% przeciętnego wynagrodzenia :)

    w sumie to tylko deklaracja, pobożne życzenia i wróżenie z fusów... co
    ja poradzę, że jakoś tak więcej wychodzi... :-) jasnowidz nie
    jestem :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 10. Data: 2010-03-09 20:48:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Mar 2010, s_13 wrote:

    > a zdrowotną składkę dobrowolną płacimy nie od rzeczywistego
    > (opodatkowanego) dochodu, lecz od jakiejś tam wyliczonej średniej

    No nie, od *zadeklarowanej* wartości, nie mniejszej niż...
    (tak dla ścisłości :))

    > krajowej, która podaje kwartalnie (chyba) ZUS, a więc podstawa wymiaru
    > składek nie jest opodatkowana, więc można interpretować, że jest
    > "zwolniona"

    Też nie.
    Między "zwolniony" a "nie podlega" jest przepaść :|
    Tu zwolnienia nie ma.
    Nie podlega pod przepis o zwolnieniu :D

    > - ta "średnia krajowa", od której liczę składkę, nie jest moim
    > dochodem, więc ten cytowany punkt jej nie dotyczy (wyłączony jest
    > przecież tylko dochód zwolniony od podatku)

    Ano.

    > ... ale to kurde skomplikowane jest... :-)

    :D

    pzdr, Gotfryd