  • 1. Data: 2009-07-27 09:16:51
    Temat: Dochód szczególny
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    Witajcie!
    Przymierzam się do zlikwidowania DGOF (VAT, KPiR, bez udziwnień).
    Spodziewałem się zagwozdek przy VAT - a zgłupiałem przy dochodowym. Otóż
    zostają mi dwa laptopy, wyposażenie, którego się nie będę pozbywał. W
    rozporządzeniu odnośnie KPiR stoi, że muszę je ująć w remanencie
    końcowym według cen zakupu. OK, proste, choć niemiłe. Zagwozdka jest w
    UoPDoOF. Rozdział 5, "Szczególne zasady ustalania dochodu", art.24.2 -
    dla KPiR przychód minus koszty plus/minus remanent. Nadal nietrudne. Ale
    dalej jest art.24.3 - "W razie zawiadomienia naczelnika urzędu
    skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się
    przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na
    dzień likwidacji (...) rzeczowych składników majątku nie będących
    środkami trwałymi" wskaźnika procentowego: dochód do przychodu za
    ostatnie 3 miesiące.
    Wychodzi mi, że albo mam dwa razy opodatkować te laptopy (raz przez
    ujęcie w remanencie, raz jako osobny dochód), albo tegoroczny dochód
    firmy to ułamek ich ceny - co samo w sobie jest ciekawą koncepcją. Gdzie
    robię błąd?

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 2. Data: 2009-07-27 09:53:11
    Temat: Re: Dochód szczególny
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-07-2009 o 11:16:51 Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl> napisał(a):

> [...]
    > ujęcie w remanencie, raz jako osobny dochód), albo tegoroczny dochód
    > firmy to ułamek ich ceny - co samo w sobie jest ciekawą koncepcją. Gdzie

    Dochód z 24.3 jest opodatkowany stawką ryczałtową 10%

    Co do pytania o ew. podwójne opodatkowanie wyposażenia - sam z chęcią poczytam.

    Osobiście obstawiam dwie opcje:

    1) wyposażenie trzeba ująć w spisie, ale do KPiR wpisać wartość remanetu bez
    wyposażenia,
    tak żeby nie wypadło ono z kosztów.

    2) wyposażenie ma wypaść z kosztów poprzez remanent a owo 10% od "współczynnika"
    to podatek od szacunkowej sprzedaży, z uwzględnieniem kosztów, więc w świetle prawa
    podwójnego opodatkowania tutaj nie ma

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-07-27 22:36:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jul 2009, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    > dzień likwidacji (...) rzeczowych składników majątku nie będących
    > środkami trwałymi" wskaźnika procentowego: dochód do przychodu za

    Zajrzyj do ustawy i powiedz, co Ci wyszło z przeczytania art.24.3
    wobec np. towarów handlowych, które zostały "na stanie".
    Będzie prościej :D (niż z traktowanym jakoby "inaczej"
    wyposażeniem).

    > Wychodzi mi, że albo mam dwa razy opodatkować te laptopy (raz przez
    > ujęcie w remanencie

    Wyjdź z siebie, stań obok i powiedz: jak ten remanent ma być
    opodatkowany?
    Bo ja bym rozważył nieśmiało taką tezę: "odrębnie" :D

    Polecam uwadze art.44.4 wiadomej ustawy :D
    Gdzieś się mylę?

    > albo tegoroczny dochód
    > firmy to ułamek ich ceny - co samo w sobie jest ciekawą koncepcją.

    Koncepcja jest taka - jak firma "statystycznie" na 10000 zł przychodu
    uzyskiwała 4754 zł dochodu, to taka "średnia" określa ile by
    zarobiła również na 2000 zł "statystycznych" pozostałości.

    Przeciwko naciąganiu działają:
    - ew. kontrola US, jak "współczynnik" będzie znacząco niekorzystny
    w ostatnim roku działalności :D
    - przepadek VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-07-27 22:37:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jul 2009, Tomek wrote:

    > Osobiście obstawiam dwie opcje:
    >
    > 1) wyposażenie trzeba ująć w spisie, ale do KPiR wpisać wartość remanetu bez
    wyposażenia,
    > tak żeby nie wypadło ono z kosztów.

    To ja mam pytanie uboczne - jak opodatkujesz pozostały "na stanie"
    towar handlowy?
    W świetle art.44.4 oczywiście :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-07-27 22:54:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 28-07-2009 o 00:37:28 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > To ja mam pytanie uboczne - jak opodatkujesz pozostały "na stanie"
    > towar handlowy?
    > W świetle art.44.4 oczywiście :D

    Załóżmy że mamy towarów i wyposażenia za 100zł,a przychód 300zł.

    Zamykamy DG. Płacimy te 10% od wirtualnego dochodu. Następnie przychodzi
    zapłacić "regularną" zaliczkę na PIT, albo rozliczyć PIT roczny.

    Pytanie: czy obliczając ten PIT dochód wynosi 200zł czy 300zł?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-07-28 10:03:24
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.64.0907280028270.2440@quad>,

    > Zajrzyj do ustawy i powiedz, co Ci wyszło z przeczytania art.24.3
    > wobec np. towarów handlowych, które zostały "na stanie".
    > Będzie prościej :D (niż z traktowanym jakoby "inaczej"
    > wyposażeniem).

    Towarów handlowych mam zero, więc jest jeszcze prościej niż myślisz :)
    Natomiast problem bierze się z przeczytania 24.2 ustawy (gdzie jest
    wyliczone, co ma być w remanencie, i o wyposażeniu nie ma słowa) oraz
    par. 27.3 rozporządzenia w sprawie KPiR, gdzie minister sobie napisał,
    że w przypadku zawiadomienia o likwidacji DG spisem trzeba objąć również
    wyposażenie.
    Z dotychczasowych przemyśleń wynikają mi trzy spisy z natury: jeden do
    celów obliczenia dochodu zgodnie z 24.2 ustawy (bez wyposażenia), drugi
    do dochodu z remanentu likwidacyjnego (24.3, z wypoosażeniem, ale bez
    ŚT) i trzeci dla celów VAT (wyposażenie i ŚT z odliczonym VAT plus
    ewentualnie - w zależności od tego, czy koszty utylizacji okażą się
    wyższe niż podatek do zwrotu, czy też nie - resztki kasy fiskalnej). Ten
    ostatni możemy pominąć w dalszej dyskusji, chyba że ktoś zgłasza
    sprzeciw wobec tego, co w nawiasie ;)

> [...]
    > opodatkowany?
    > Bo ja bym rozważył nieśmiało taką tezę: "odrębnie" :D
    >
    > Polecam uwadze art.44.4 wiadomej ustawy :D

    Czytałem. MZ teza może być postawiona całkiem śmiało :D
    Muszę jeszcze sprawdzić, czy ten "dochód" ma wylądować w zeznaniu
    rocznym. Ale to w styczniu.

    > Koncepcja jest taka - jak firma "statystycznie" na 10000 zł przychodu
    > uzyskiwała 4754 zł dochodu, to taka "średnia" określa ile by
    > zarobiła również na 2000 zł "statystycznych" pozostałości.

    Eee, ale te pozostałości są już w tym przychodzie przecież. Ja to
    traktuję raczej jako odsetki od odłożonego podatku. Oczywiście tylko po
    to, żeby się nie czuć bezczelnie okradanym ;D

    > Przeciwko naciąganiu działają:
    > - ew. kontrola US, jak "współczynnik" będzie znacząco niekorzystny
    > w ostatnim roku działalności :D
    > - przepadek VAT.

    Ale tu nic naciągać nie trzeba. W likwidowanej firmie dochód rzędu
    ułamka procenta przychodu za ostatnie trzy miesiące nie jest niczym
    dziwnym. U mnie akurat jest zero, więc wejdzie ubiegłoroczna proporcja,
    a dla zaoszczędzenia 500 zł (tyle byłoby podatku od remanentu przy
    wskaźniku 1) kombinować jak koń pod górę w celu zarobienia odpowiedniej
    kwoty w ostatnim miesiącu mi się nie chce :)

  • 7. Data: 2009-07-28 10:14:28
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <op.uxp0exjtl60ql1@unk>, Tomek <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Osobiście obstawiam dwie opcje:
    >
    > 1) wyposażenie trzeba ująć w spisie, ale do KPiR wpisać wartość remanetu bez

    MZ raczej wpisać z wyposażeniem (jak każe minister), ale do obliczania
    dochodu używać liczb bez wyposażenia (zgodnie z ustawą).