  • 1. Data: 2004-02-13 01:16:57
    Temat: Duża ulga budowalana - prawa nabyte
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo.podatki!!!

    W 2000 roku nabyłem prawa do dużej ulgi budowlanej w ramach
    oszczędności w Kasie Mieszkaniowej. W 2003 z innej puli pieniążków
    wpłaciłem wkład na mieszkanie lokatorskie. Mam teraz takie pytanie czy
    ewentualnie można połączyć odpis Kasy Mieszkaniowej z odpisem za wkład
    do spółdzielni i rozliczyć to w tym roku jako całość wchodzącą w dużą
    ulgę budowlaną? Mam takie pytanie ponieważ na rok 2003 została mi
    jeszcze kwota możliwego odpisu w ramach dużej ulgi budowlanej.

    Jeśli chodzi o umowę z KM to miałem podpisaną na wykorzystanie środków
    na wszelkie możliwości późniejszego wykorzystania.

    --
    Pozdrowienia,
    lazik_s mailto:n...@p...gazeta.pl -- PGP KEY ID:0x4BF8D316 --

  • 2. Data: 2004-02-16 18:26:16
    Temat: Re: Duża ulga budowalana - prawa nabyte
    Od: "Helmut" <h...@f...onet.pl>

    Witam
    "W 2000 roku nabyłem prawa do dużej ulgi budowlanej w ramach
    oszczędności w Kasie Mieszkaniowej"
    Nie wiem co to znaczy? Zacząłeś oszczędzać, czy też skończyłeś? Oszczędzając
    w KM (nie mniej niż 3 lata) na bieżąco realizujesz odpisy (30% od
    zgromadzonych oszczędności), które pomniejszają ci możliwy do odliczenia
    podatek z dużej ulgi budowlanej. Jeśli oszczędzałeś w Kasie Mieszkaniowej,
    to środki w niej zgromadzone, plus ewentualny kredyt kontraktowy, musisz
    wydać na określony cel. Z teoretycznego punktu widzenia (przynajmniej
    jeszcze niedawno) było tak, że jeżeli zakończyłeś oszczędzanie w
    listopadzie, to pieniążki musiałeś wydać do końca roku, co oczywiście nie
    było możliwe, gdyż na rozpatrzenie kredytu czeka się trzy miesiące. Ale
    pomijając to... Środki zgromadzone powinno się wydać na określony umową ce,
    w ciągu jednego roku. Jeśli tego nie uczynisz, zasadniczo tracisz szansę na
    wydanie ich, bo musisz je wpisać do PIT-u za rok następny, co skutkuje
    zabraniem przez fiskusa tak pracowicie gromadzonych odpisów.

    Pozdrawiam
    Helmut

  • 3. Data: 2004-02-17 19:54:24
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo.podatki!!!

    Pewnego dnia, a było to w poniedziałek wieczorem, Helmut napisałeś na
    pl.soc.prawo.podatki coś takiego:
> [...]
    > oszczędzałeś w Kasie Mieszkaniowej, to środki w niej zgromadzone,
    > plus ewentualny kredyt kontraktowy, musisz wydać na określony cel.

    To co piszesz to jest przecież normalne i w ogóle nie dotyczyło moje
    pytanie KM i odpisów z nią związanych. Raczej chodzi o KM i dodatkowe
    pieniążki.

> [...]
    > musiałeś wydać do końca roku, co oczywiście nie było możliwe, gdyż
    > na rozpatrzenie kredytu czeka się trzy miesiące.

    Nawet nie chodzi o kredyt bo i tak w przypadku samej wypłaty środków
    można czekać nawet 3 miesiące.

> [...]
    > zasadniczo tracisz szansę na wydanie ich, bo musisz je wpisać do
    > PIT-u za rok następny, co skutkuje zabraniem przez fiskusa tak

    No tak jak już pisałem to dotyczy tylko i wyłącznie KM i związanych z
    nią rozwiązaniami. Moje pytanie dotyczyło Dużej ulgi budowlanej. Umowa
    z KM miała tylko służyć pokazaniu że do czegoś nabyłem prawa. KM
    jeszcze nadal ciągnę i być może że umowa skończy się dopiero w 2006.
    Oczywiście odliczenia do 2003 bo tak umowa była podpisana, a aneksy
    zmieniające są po 2001. Moje pytanie dotyczy tego czy jeżeli nabyłem
    prawa do Dużej ulgi poprzez KM (pieniądze w nią wpłacone nie dają
    pełnej kwoty odpisu) to mogę wpłacone w 2003r. pieniądze (inne całkiem
    i nie dotyczą KM) na wkład w prawo do lokalu spółdzielczego także
    'podpiąć' pod dużą ulgę budowlaną i w tegorocznym picie odliczyć je
    zgodnie z kwotą całościową ulgi i maksymalną przysługującą na ten rok.
    Obrazując:
    2000 - rozpoczęcie umowy o KM, z której odpisy kończą się w 2003. Suma
    odpisów 60% przysługujących z Dużej ulgi budowlanej.
    2003 - wpłata całkiem innych pieniędzy nie związanych z KM na prawo do
    lokalu spółdzielczego
    2003 - przedłużenie umowy z KM na kolejny rok.
    Pytanie: Czy można połączyć wpłacone pieniądze w 2003 jako prawa
    nabyte i uzupełnić DUB o te 40%

    ps. oczywiście mogę popełniać błędy w prawniczych definicjach za co z
    góry przepraszam.

  • 4. Data: 2004-02-17 23:49:22
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 13 Feb 2004 02:16:57 +0100, lazik_s
    <s...@g...pl> zakodował:

    >W 2000 roku nabyłem prawa do dużej ulgi budowlanej w ramach
    >oszczędności w Kasie Mieszkaniowej. W 2003 z innej puli pieniążków

    Ulga na oszczędzanie w KM to nie to samo, co duża ulga budowlana (mają
    tylko wspólny limit).
    Czyli nie nabyłeś prawa do dużej ulgi budowlanej.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2004-02-18 02:59:22
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo.podatki!!!

    Pewnego dnia, a było to w środę nocą, Kaizen napisałeś na
    pl.soc.prawo.podatki coś takiego:
    > Ulga na oszczędzanie w KM to nie to samo, co duża ulga budowlana (mają
    > tylko wspólny limit).
    > Czyli nie nabyłeś prawa do dużej ulgi budowlanej.

    Dzięki serdeczne. O taką odpowiedź mi chodziło. Szkoda tylko że w
    takim razie trzeba będzie dopłacić US :(
    A propos to czy w takim opisanym przypadku coś wogóle można uzyskać od
    Fiskusa z tego co było wpłacone do SM (Spółdzielni Mieszkaniowej).
    Istnieją jeszcze jakieś odpisy w moim przypadku przysługujące no i z
    których mógłbym skorzystać?

  • 6. Data: 2004-02-18 22:59:15
    Od: "Helmut" <h...@f...onet.pl>

    Witam ponownie,

    Nie zrozumieliśmy się. Zacząłeś oszczędzać w KM w 2000 roku (przed 1
    stycznia 2002) i na zasadzie praw nabytych wolno ci korzystać z ulgi na
    oszczędzanie w KM - przez cały okres oszczędzania ustalony z bankiem, do
    limitu dużej ulgi budowlanej. Ulgą nie są objęte oszczędności wpłacone do
    kasy po upływie okresu oszczędzania ustalonym przed 1 stycznia 2002 roku.
    Jeśli jednocześnie, do 31 grudnia 2001 roku, nie poniosłeś wydatków "dużą"
    mieszkaniowo-budowlaną, związaną z budową na własne potrzeby budynku
    mieszkalnego, zakupu nowego budynku lub wpłacenia wkładu budowlanego, to nie
    masz prawa do kontynuacji tej ulgi. Są to dwie ulgi o tym samym limicie.

    Ci, którzy zaczęli ww. budowę i tak będą mogli skorzystać z tej ulgi tylko
    do 31 grudnia 2004 roku. Jeśli nie ukończą budowy do tej pory, wydatki po
    tym terminie nie będą objęte ulgą.

    >Nawet nie chodzi o kredyt, bo i tak w przypadku samej wypłaty środków
    >można czekać nawet 3 miesiące.

    Tak, ale banki przychylają się do próśb składanych na piśmie i wypłacają
    zgromadzone środki w ciągu 2 tygodni.

    > W 2003 z innej puli pieniążków
    > wpłaciłem wkład na mieszkanie lokatorskie

    W związku z powyższym zastanawiam się jak zamierzasz wydatkować pieniążki z
    KM zgodnie z celem systematycznego oszczędzania, by nie skutkowało to
    zwrotem kwot odliczonych z tego tytułu.

> [...]
    > Fiskusa z tego , co było wpłacone do SM (Spółdzielni Mieszkaniowej).
    > Istnieją jeszcze jakieś odpisy w moim przypadku przysługujące no i z

    Jeśli wkład mieszkaniowy sfinansowałeś z własnych środków, to nie. Gdybyś
    sfinansował to z kredytu wziętego na ten cel, to przysługiwałoby ci prawo
    do odliczenia odsetek od tej części kredytu, która odpowiada górnemu
    limitowi wydatków objętych "dużą" ulgą mieszkaniowo-budowlaną.

    Pozdrawiam

    Helmut

> [...]

    W związku z powyższym zastanawiam się jak zamierzasz wydatkować pieniążki z
    KM zgodnie z celem systematycznego oszczędzania, by nie skutkowało to
    zwrotem kwot odliczonych z tego tytułu. Zależy to oczywiście od
    zgromadzonych środków i pozostało ci:

    - przebudowa, rozbudowa, nadbudowa kupionego lokalu mieszkalnego,

    - remont kupionego mieszkania,

    - ew. spłata kredytu zaciągniętego, którego chyba nie wziąłeś.