  • 1. Data: 2006-04-19 07:42:39
    Temat: Emeryci i renciści - większy ZUS od czerwca ?
    Od: Marek <x...@x...com>

    Witam,

    Proszę o potwierdzenie informacji że emeryści i renciści prowadzący DG
    będą płacić od czerwca cały ZUS.

    pozdr

    Marek

  • 2. Data: 2006-04-19 07:58:29
    Temat: Re: Emeryci i renciści - większy ZUS od czerwca ?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Marek napisał(a):
    > Witam,
    >
    > Proszę o potwierdzenie informacji że emeryści i renciści prowadzący DG
    > będą płacić od czerwca cały ZUS.

    Tylko renciści. Emeryci nie.

    Jeżeli ktoś jest rencista i osiągnął wiek emerytalny to ZUS powinien mu
    automatycznie, z własnej inicjatywy zamienić rentę na emeryturę.
    Niestety, okazuje sie że automat nie działa jak powinien więc jeżeli
    ktoś spełnia warunki do bycia emerytem a jest rencistą powinien sie w
    ZUS upomnieć o swoje, inaczej go pełne składki sięgną od czerwca.
    Jeszcze trochę czasu zostało.

    Dygresja - mam do tej zmiany przepisów mieszane uczucia.

    Z jednej strony znam (mam klientów) rencistów którzy maja działalność w
    tak małym zakresie, że faktycznie pełen ZUS zje im cały dodatkowy
    zarobek. Wzięli sie za taka małą działalność właśnie dlatego, że nie
    musieli płacić ZUS a branża jest mało dochodowa, np. repasacja rajstop
    (naprawdę jeszcze jest na to popyt). Ale taka rencistka dorobi sobie
    miesięcznie 500zł na czysto po opłaceniu zdrowotnego, podatków i czynszu
    za "kąt" (bo tyle wynajmuje w jakimś sklepie odzieżowym, kąt do
    postawienia stolika z lampką), skąd ma wziąć na składki społeczne?

    Z drugiej strony znam rencistów rozbijających się wozami za ćwierć
    miliona i dalej pobierających rentę i nie płacących ZUS - czyli
    sięgających jeszcze po MOJE płacone z krwawicy składki rentowe.

    Ale nie mam pomysłu, nie ma chyba dobrego rozwiązania chociaż sytuacja
    jest patologiczna bez dwóch zdań.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl