  • 1. Data: 2010-03-15 19:25:28
    Temat: Emigracja do Holandii w połowie roku - kilka wątpliwości z rozliczeniem
    Od: "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com>

    Witam,

    Mam pewne wątpliwości dotyczące rozliczenia PIT-36.
    Pracowałem do listopada w PL na Um.o pracę i końcówkę roku na
    analogiczną umowę w Holandii, gdzie obecnie mieszkam (brak jeszcze
    rezydencji). Czytałem poradnik MF i kilka innych dokumentów, ale nie
    wszystko jest jasne.

    1. Koszty uzyskania na PIT-11 od pracodawcy mam 1668.72 (jeden
    pracodawca / poza miejscem zamieszkania). Czy mogę powiększyć do 2502,56
    - 2 zakłady pracy? (drugi zagranicą)
    2. "Zdrowotne" - bezpośrednio obniża podatek. Nie wiem co tu wykazać -
    czy składka płacona przez pracodawcę w NL liczy się? W tej sytuacji
    byłaby to relatywnie duża kwota, znacznie większa niż bym płacił w
    Polsce, przez co miałbym otrzymać ponad 1000zł zwrotu - to raczej
    absurdalne. Jak to naliczyć?

    Ogólnie, wypełnienie PIT-i tylko z uwzględnieniem polskiego dochodu i
    ulgi internetowej mam zwrot podatku ok. 130zł
    Po dodaniu dochodu i podatków z Holandii, muszę dopłacić ok. 290zł.
    Dzieje się tak dlatego (jak przypuszczam), że podatek zagraniczny do
    odliczenia jest ogranicznony proporcjonalnie do podatku polskiego
    (stosunek dochodów), ale nie odliczam zdrowotnego (-> pt.2).

    Czy ew. dopłatę podatku mogę wykonać przelewem z obcego konta, lub
    wpłatą na poczcie? Chciałbym uniknąć chwalenia się swoim numerem konta
    przed skarbówką, a używane dotąd "martwe" zlikwidowałem...

    dzięki za porady.

  • 2. Data: 2010-03-15 20:07:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr C. wrote:
> [...]
    > analogiczną umowę w Holandii, gdzie obecnie mieszkam (brak jeszcze
    > rezydencji). Czytałem poradnik MF i kilka innych dokumentów, ale nie

    jestes rezydentem w Polsce za 2009 i tu sie z calosci rozliczasz.

    > 1. Koszty uzyskania na PIT-11 od pracodawcy mam 1668.72 (jeden
    > pracodawca / poza miejscem zamieszkania). Czy mogę powiększyć do 2502,56
    > - 2 zakłady pracy? (drugi zagranicą)

    nie do 2502.56 bo to jest limit
    masz 11 miesiecy z Polski styczen listopad
    i dwa (jeden) (listopad - grudzien lub sam grudzien), nie napisales
    keidy zaczales z holandii.

    wiec bedziesz mial 11 miesiacy podwyzszony KUP 139 zl z groszami

    plus dwa(jeden) miesiac normalny. Bo w Holandii raczej nie dojeżdżałeś
    do pracy do innej miejscowosci. nieprawdaz?

> [...]
    > byłaby to relatywnie duża kwota, znacznie większa niż bym płacił w
    > Polsce, przez co miałbym otrzymać ponad 1000zł zwrotu - to raczej

    co do zdrowotnego to sie nie wypowiadam
    nie jestem na bieząco, zdaje sie, ze go w ogole nie odliczysz.

> [...]
    > odliczenia jest ogranicznony proporcjonalnie do podatku polskiego
    > (stosunek dochodów), ale nie odliczam zdrowotnego (-> pt.2).

    roliczenie tylko z dochodow z Polski jest błednę, bo za 2009 rok
    rozliczasz sie z całości swoich dochodow.
    Jak gdzies to sie wyda to masz kontrole z US na 100%.

    Z tym ze szukaj umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania pomiedzy
    polska a holandia i zobacz jak sie to rozlicza, bo calkiem możliwe, ze
    od tego podatku nie zapłacisz w ogole.
    Pamietasz awanutre a anglie tak za dwa lata temu. Wlasnie o to chodizlo.

    > Czy ew. dopłatę podatku mogę wykonać przelewem z obcego konta, lub
    > wpłatą na poczcie? Chciałbym uniknąć chwalenia się swoim numerem konta
    > przed skarbówką, a używane dotąd "martwe" zlikwidowałem...

    z cudzego od razu sprowokuje US do czepiania sie o 2%.
    Juz lepiej na poczcie niech ktokolwiek wplaci wpisuja twoje dane jako
    wpłacającego. Gotowka nie zostawia śladów.

  • 3. Data: 2010-03-16 08:01:19
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > umowę w Holandii, gdzie obecnie mieszkam (brak jeszcze rezydencji).
    > Czytałem poradnik MF i kilka innych dokumentów, ale nie wszystko jest

    odliczyłeś diety?
    obliczałeś wysokośc podatku do zapłaty z wykorzystaniem tzw. ulgi
    abolicyjnej?

    pozdr,
    m.w.

  • 4. Data: 2010-03-16 18:19:09
    Od: "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com>

    my way wrote:
    > odliczyłeś diety?
    Tak, 1/3 * 42EUR za każdy dzień pobytu.

    > obliczałeś wysokośc podatku do zapłaty z wykorzystaniem tzw. ulgi
    > abolicyjnej?

    Nie! A to nie dotyczy tylko "rozliczenia z progresją"? Holandie rozlicza
    się jako "rozliczenie proporcjonalne".
    Dodatkowo - w polu 168 (cz. H) nie wykazałem nic, bo jak rozumiem służy
    to tylko do podwyższenia podstawy w metodzie tzw. odliczenia z
    progresją, zgadza się? (pole 168 to Dochody osiągnięte za granicą, o
    które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy
    procentowej)

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-03-17 08:24:20
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com> napisał w wiadomości

    na początek:
    nie udzielam porad
    to co piszę to tylko mój głos w dyskusji
    w końcu to grupa dyskusyjna;)

    > Nie! A to nie dotyczy tylko "rozliczenia z progresją"? Holandie rozlicza
    > się jako "rozliczenie proporcjonalne".

    Ulga ta dotyczy właśnie przychodów rozliczanych metodą "odliczenia
    proporcjonalnego".
    Polega z grubsza na tym, że "z boku" obliczasz należny podatek obiema
    metodami: odliczenia proporcjonalnego i wyłączenia z progresją. Różnica
    między tak wyliczonymi wartościami jest kwotą przysługującej ulgi. Wpisuje
    się ją w poz. 37 PIT-O. Dzięki tej uldze wartość należnego podatku
    sprowadzona jest do wartości, jaką miałbyś, gdyby Twoje dochody opodatkowane
    były metodą wyłączenia z progresją (korzystniejszą dla podatnika).

    zgadza się

    pozdrawiam,
    m.w.

  • 6. Data: 2010-03-17 11:52:38

> [...]