  • 1. Data: 2006-03-14 06:39:44
    Temat: Ewidencja zakuu towarow
    Od: p...@o...org.inv

    Obilo mi sie cos o uszy o "ewidencji zakupu towarow" dla celow vat.
    Poszukiwania w googlach nie daly jednak rezultatu, i nie wiem czy musze
    cos takiego prowadzic, czy wystarczy jezeli bede prowadzil ewidencje
    'wystarczajaca do wypelnienia VAT-7' czyli np ewidencje tego od czego moge
    odliczyc VAT (bo jak dobrze rozumiem moge tez sobie odliczyc VAT od
    uslugi, ktora kupuje, np. dostepu do internetu wykorzystywanego do celow
    DG, wyrobienia pieczatki itp).

    Pozdrawiam slonecznie w ten zimny poranek

  • 2. Data: 2006-03-14 08:33:22
    Temat: Re: Ewidencja zakuu towarow
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Mar 2006 p...@o...org.inv wrote:

> [...]
    > cos takiego prowadzic, czy wystarczy jezeli bede prowadzil ewidencje
    > 'wystarczajaca do wypelnienia VAT-7' czyli np ewidencje tego od czego moge

    Pewnie zahaczyłeś o tematykę powiązania EZ VAT z ew. sposobem prowadzenia
    KPiR. Jest tak że istnieje ciekawa korelacja przepisów: *jeśli* ktoś
    wprowadza dane do KPiR bazując na ewidencji sprzedaży, przy czym
    są regulacje dopuszczające żeby była to ES VAT.
    Inaczej mówiąc: JEŚLI podatnik ma kasę fiskalną LUB prowadzi
    ewidencję sprzedaży, która może być ewidencją sprzedaży VAT, to
    MOŻE wpisywać do KPiR zdarzenia chronologicznie czyli NIE stosować
    się do zasady "wpisywania na już".

    Ścieżka przepisów - rozp. o KPiR, trzeba zwracać uwagę
    na "z zastrzeżeniem":
    +++
    § 17.
    1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi
    być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po
    ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu,
    przerobu lub sprzedaży.
    2. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się,
    z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie,
    po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem
    działalności w dniu następnym [...]
    § 19.
    1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów [...]
    2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz
    dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed
    rozpoczęciem działalności w dniu następnym,
    z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30.
    6. Podatnicy prowadzący ewidencję, o której mowa
    w § 8 ust. 1 pkt 2, mogą dokonywać zapisów dotyczących
    przychodu, wykazanych w tej ewidencji, w jednej pozycji
    na koniec każdego miesiąca.
    ...§ 20.
    1. Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu
    kas rejestrujących [...]
    2. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonywać zapisów
    w księdze na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym
    w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikających
    z miesięcznych zestawień raportów dobowych.
    § 21.
    1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa
    w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczące
    przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane
    na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego
    zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających
    z tej ewidencji.
    § 30.
    1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy
    są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów
    3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych
    w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji,
    o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
    Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
    dokumentowanej wyłącznie fakturami.
    ...i teraz się cofamy...
    § 8.
    1. Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało
    powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany:
    2) prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję
    sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3 [...]
    2. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży [...]
    ...i jeszcze na deser czytamy:
    § 31.
    1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik
    informatycznych, warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest:
    [...tu lista do poczytania, jak ktoś powyższe zaplątanie
    chce prowadzić komputerowo :)...]

    I w wten prosty i nieskomplikowany sposób ;) mamy relacje które
    wiążą obowiązek wpisywania nabycia TH z.... prowadzeniem ewidencji
    VAT :)
    Ewidencji sprzedaży!
    Bo koszty trzeba ewidencjonować w KPiR *niezależnie* od EZ VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)