  • 1. Data: 2004-09-19 17:19:31
    Temat: Odszkodowanie - proszę o pomoc!
    Od: "IloRaZ" <i...@u...vp.pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów.

    Mam prośbę ale najpierw tytułem wstępu.
    Dla Grupy jestem nowy nie czytam tej grupy a tym bardziej nie pisuję
    tutaj.
    Moje pojawienie sie tu wynikło z potrzeby wyjaśnienia dwóch kwestii
    dotyczących podatku, bo gdzież w tym temacie szukać pomocy jak nie tu.
    Dodam również że próbowałem pogooglać ale bez wiekszego sukcesu.

    Ale już dość przystepuję do rzeczy:
    zostałem zwolniony z pracy a poniewaz uważałem że zrobiono to z
    naruszeniem prawa a na dodatek wydano złe świadectwo pracy
    zaskarżyłem wypowiedzenie do Sądu Pracy żądając przywrócenia do pracy
    lub odszkodowania i poprawy świadectwa pracy.
    Na rozprawie zawarliśmy przy udziale Sądu z pracodawcą UGODĘ o treści:
    Pozwany (tu nazwa pracodawcy) zobowiązuje się zapłacić powodowi:
    a. (tu kwota) złotych tytułem odszkodowania za niezgodne z prawem
    rozwiązanie stosunku pracy,
    b. (tu kwota) złotych netto tytułem ekwiwalentu za niewykorzystany
    urlop wypoczynkowy;
    w terminie 14 dni z zastrzeżeniem ustawowych odsetek w razie zwłoki.

    I już moje pytania:
    1. czy kwota z pozycji a jest zwolniona z podatku dochodowego od osób
    fizycznych (ja twierdzę że tak pracodawca że nie i musi podatek
    potrącić)
    2. czy od pozycji b potrąca się składki na ZUS ( i znów pracodawca
    twierdzi że tak ja że nie)

    Jeśli temat był wielokrotnie przewałkowany proszę o linki na prive.
    Z góry dziękuję
    Pozdrawiam Grupę

    Zen

  • 2. Data: 2004-09-20 06:43:41
    Temat: Re: Odszkodowanie - proszę o pomoc!
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Witaj.

> [...]
    > 1. czy kwota z pozycji a jest zwolniona z podatku dochodowego od osób
    > fizycznych (ja twierdzę że tak pracodawca że nie i musi podatek
    Odszkodowania sa zwolnione... A na pewno powinny (wczoraj czytalem o
    zawirowaniach pomiedzy US i KGHM w tych kwestiach).

    > 2. czy od pozycji b potrąca się składki na ZUS ( i znów pracodawca
    > twierdzi że tak ja że nie)
    Raczej tak, ekwiwalent za urlopo to wyplata ze stosunku pracy.

    Pozdrawiam
    LG

  • 3. Data: 2004-09-20 09:36:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Sep 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    >+ > Pozwany (tu nazwa pracodawcy) zobowiązuje się zapłacić powodowi:
    >+ > a. (tu kwota) złotych tytułem odszkodowania za niezgodne z prawem
    [...]
> [...]
    >+ Odszkodowania sa zwolnione... A na pewno powinny (wczoraj czytalem o
    >+ zawirowaniach pomiedzy US i KGHM w tych kwestiach).

    Hm... już raz się naciąłem z powodu słowa "wypowiedzenia" w ustawie:
    wychodzi na to iż czasem może być istotne czy chodzi o "wypowiedzenie"
    czy "rozwiązanie BEZ wypowiedzenia" - pytający pisał: "zaskarżyłem
    WYPOWIEDZENIE"... a wyrok którym mi pomachano przed nosem na .prawo
    odnosił się do rozwiązania BEZ wypowiedzenia (z czego ma prawo
    wyniknąć niepodpadanie pod wyjątek z cytatu poniżej).

    Krótko mówiąc: IMHO za mało szczegółów, pomijając to iż sam nie mam
    jasności który to punkt z ustawy również fachowiec "od odszkodowań"
    dostałby za mało danych...

    Co my tu mamy:
    +++++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    a) określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia
    okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
    [...]
    g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    [...]
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej
    do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    [...]
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu
    szkody nie wyrządzono,
    -------

    Pod który z "dużych" (cyframi wyłożonych) punktów podpada owo
    odszkodowanie, jednocześnie NIE podpadając pod "małe" punkty stanowiące
    wyjątki ze zwolnienia ? Jakiś inny niż zacytowałem ?

    >+ > 2. czy od pozycji b potrąca się składki na ZUS ( i znów pracodawca
    >+ > twierdzi że tak ja że nie)
    >+ Raczej tak, ekwiwalent za urlopo to wyplata ze stosunku pracy.

    He he :)
    To ja się narażę tezą wręcz przeciwną: odszkodowanie nie wynika już
    ze stosunku pracy... to są pieniądze otrzymane "poza stosunkiem"....
    Tu nie chodzi o "zaległy urlop" IMO !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-09-20 14:51:51
    Od: "IloRaZ" <i...@u...vp.pl>

    Witam
> [...]
    >
    > Krótko mówiąc: IMHO za mało szczegółów, pomijając to iż sam nie mam
    > jasności który to punkt z ustawy również fachowiec "od odszkodowań"

    mea culpa!
    Poprawiam: "ozwiązano umowe o prace bez wypowiedzenia"
    w cytacie z wyciągu z protokołu sądowego tytuł odzszkodowania w
    pierwszym poście.

> [...]
    stanowiące
    > wyjątki ze zwolnienia ? Jakiś inny niż zacytowałem ?

    Według mnie pod Art 21 pkt 1 ust.3b

    > He he :)
    > To ja się narażę tezą wręcz przeciwną: odszkodowanie nie wynika już
    > ze stosunku pracy... to są pieniądze otrzymane "poza stosunkiem"....
    > Tu nie chodzi o "zaległy urlop" IMO !
    http://www.gazetapodatkowa.pl/archiwum.php?s=art&id=
    3817&nr=50
    oraz dodatkowo wyjasnione w ZUS od odszkodowań i ekwiwalentu za urlop
    składek nie odprowadza się.
    -
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, ZUS)

    Pozdrawiam
    ZEN

  • 5. Data: 2004-09-20 15:30:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Sep 2004, IloRaZ wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    >+ > On Mon, 20 Sep 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    >+ > [...komuś...]
    [...]
> [...]
    >+ > [...]
    >+ > b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu
    [...]
    >+ Według mnie pod Art 21 pkt 1 ust.3b

    21.1.3b czy 21.1.3b.b ?
    :)

    A na .prawo zaaplikowano mi interpretację (US !) wskazującą że to jest
    "na podstawie innych ustaw", czyli 21.1.3 - a ponieważ to NIE JEST
    związane z WYPOWIEDZENIEM (rozwiązanie BEZ WYPOWIEDZENIA !) to
    nie ma zastosowania oczywiście 21.1.3.a !

    Zeznaję iż "oczywiście" są dwie sprzeczne możliwości - czyli 21.1.3
    (bez podatku) oraz 21.1.3b.b (IMHO jednak 3b.b wchodzi w rachubę...
    choć głowy nie dam :]) i powstaje pytanie "który wziąć".
    Prawdopodobnie "pierwszy od góry" :)
    Druga przychodząca mi do głowy interpretacja jest taka, że odszkodowanie
    należy się "oczywiście z mocy ustawy" i to że sąd o nim rozstrzygnął
    jest sprawą wtórną, wtórny byłby również fakt iż było to w drodze
    ugody - no i 21.1.3 nie ma potrzeby rozpatrywać !

    Namiary:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&c2coff=1&safe=o
    ff&selm=ch4kte%24cif%241%40atlantis.news.tpi.pl

    Zahacz może tamtego autora, szukał we własnej sprawie więc
    miał motywację :)

    No to się zgadzamy bez zastrzeżeń.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-20 16:15:12
    Od: "IloRaZ" <i...@u...vp.pl>

    Witam
    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > związane z WYPOWIEDZENIEM (rozwiązanie BEZ WYPOWIEDZENIA !) to
    > nie ma zastosowania oczywiście 21.1.3.a !

    Pewne że bez wypowiedzenie i z naruszeniem prawa
    Sąd kilka razy przypomniał to pozwanej ale dla uniknięcia
    wielomiesiecznych rozpraw zaproponował ugodę czyli wg mnie 21 1 3b

    > Zeznaję iż "oczywiście" są dwie sprzeczne możliwości - czyli 21.1.3
    > (bez podatku) oraz 21.1.3b.b (IMHO jednak 3b.b wchodzi w rachubę...
    > choć głowy nie dam :]) i powstaje pytanie "który wziąć".

    No dla 3b.b to już interpretacja chyba musiałaby być troche karkołomna
    :))) chociaż w US :(.

    Telefoniczne konsultacje z US (mało wiążące podobnie jak i na razie
    pisemne) ustaliły 21 1 3b czyli bez podatku.

> [...]
    ff&selm=ch4kte%24c
    if%241%40atlantis.news.tpi.pl

    > Zahacz może tamtego autora, szukał we własnej sprawie więc

    Dzięki - zahaczę:))

    > [...]
    >
    > No to się zgadzamy bez zastrzeżeń.

    To podbudowuje :)) Dzięki