  • 1. Data: 2003-02-09 09:17:10
    Temat: Faktura korygująca
    Od: "waszko" <w...@m...pl>

    Witam!
    Mam pytanie .
    Jak się księguje fakturę korygującą.
    Jeżeli ja zwracam towar hurtownikowi i otrzymuję fakturę korygującą
    to księguję ją w rubryce wydatki w KPiR ze znakiem minus , i minusuje ją
    sumując wydatki
    i analogicznie księguję fakturę wystawioną klientowi który zwrócił mi towar
    w rubryce przychody.
    I jak zaksięgować w Ewidencjach sprzedaży i zakupów VAT
    Czy też otrzymaną księguję z minusem w ew. zakupów
    a wystawioną w ew. sprzedaży
    I słyszałem ze trzeba prowadzić oddzielną ewidencję faktur korygujących
    czy osobno sprzedaży i zakupów.
    Dzięki za pomoc z góry.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-02-09 22:10:12
    Temat: Re: Faktura korygująca
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

    Dn 09 lut 2003, przeczytalem na grupie pl.soc.prawo.podatki:

> [...]
    >a wystawioną w ew. sprzedaży
    >I słyszałem ze trzeba prowadzić oddzielną ewidencję faktur korygujących

    Ja prowadze wspolne ewidencje faktur i faktur kor. i nikt mi tego nie
    negowal ( 3 kontrole krzyzowe ).
    W VAT z korektami jest jeden problem - jezeli zmniejsza podatek nalezny lub
    zwieksza naliczony to rejestrujemy ja w dacie otrzymania (przez odbiorce
    faktury), jesli odwrotnie - w dacie dokumentu pierwotnego -z ewszelkimi
    konsekwencjami :korekta deklaracji VAT, odsetki itd...
    Takie "zalegle" wpisy urzednik US zalecal mi robic na starych rejestrach
    pod "starym" podsumowaniem i dopisac "nowe" podsumowanie.

    To wynika z (nie pamietam) nowelizacji ustawy albo rozporzadzenia MF
    z 26 marca 2002

    Co do ksiegowania w kpir to wydaje sie byc OK

    --
    Na poczatku byl chaos,
    a potem entropia wciaz rosla...

  • 3. Data: 2003-02-09 22:34:16
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Arjos <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Takie "zalegle" wpisy urzednik US zalecal mi robic na starych rejestrach
    > pod "starym" podsumowaniem i dopisac "nowe" podsumowanie.

    Zmień "urzędnika" :-)))

    Poprzednio właściwie nie było w tym zakresie żadnych ograniczeń i sprzedawca
    mógł obniżyć podatek należny w rozliczeniu za dowolny miesiąc. W obecnym
    stanie prawnym dla obniżenia podatku należnego absolutnie konieczne jest
    posiadanie przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez
    nabywcę.

    Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest zobowiązany do zmniejszenia
    kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę
    otrzymał. Utrzymano jednocześnie poprzednią zasadę, zupełnie oczywistą, iż
    obowiązek ten nie powstaje w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył podatku
    określonego w fakturze, której korekta dotyczy (zob. § 41 ust. 5 oraz § 42
    ust. 4 pkt 2 i ust. 5 rozporządzenia VAT).

    Ograniczenie do rozliczenia za jeden miesiąc obowiązku zmniejszenia kwoty
    podatku naliczonego, wydaje się w pełni zrozumiałe i uniemożliwi
    występowanie sytuacji, w których zmniejszenie kwoty podatku naliczonego u
    nabywcy będzie następować w rozliczeniu za miesiąc późniejszy niż
    zmniejszenie podatku należnego u sprzedawcy.

    Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu
    faktury lub w razie pomyłki w cenie, lub w kwocie podatku. (zob. § 42 ust. 1
    rozporządzenia VAT)

    Wówczas nabywca otrzymujący fakturę korygującą, jest:

    - uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za
    miesiąc, w którym fakturę otrzymał - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu
    spowoduje zwiększenie podatku naliczonego,

    - jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za
    miesiąc, w którym fakturę otrzymał - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu
    spowoduje obniżenie podatku naliczonego (zob. § 42 ust. 4 rozporządzenia
    VAT).

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet