  • 1. Data: 2007-12-29 07:50:10
    Temat: Faktura zaliczkowa, a pro-forma...
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

    Dwa pytania w powyzszym temacie:

    1. Jesli faktura zaliczkowa dotyczy 100% zaliczki (na wykonanie uslugi,
    materialy, etc.) to czy jest sens wystawianie pozniej faktury ostatecznej?
    Czy tez wystarczy tylko ta faktura?

    2. Kiedy mozna stosowac fakture pro-forme, a kiedy nalezy zaliczkowa? Od
    zaliczkowej nalezy odprowadzic vat, a jak jest z pro-forma?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 2. Data: 2007-12-29 08:22:11
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa, a pro-forma...
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 29 grudzień 2007 08:50
    (autor Baton
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <fl4u7b$dgt$1@inews.gazeta.pl>):

> [...]
    > materialy, etc.) to czy jest sens wystawianie pozniej faktury ostatecznej?

    No ale jak chcesz wystawić ,,ostateczną''? Na 0zł?

    > 2. Kiedy mozna stosowac fakture pro-forme, a kiedy nalezy zaliczkowa? Od
    > zaliczkowej nalezy odprowadzic vat, a jak jest z pro-forma?

    Zaliczkową wystawiasz PO wpłacie zaliczki i jest to normalny dokument
    księgowy. Jak dowodzi Gotfryd, jak jest na 100% to nawet nie trzeba pisać,
    że zaliczkowa. Proforma to nie jest dokument księgowy, a po prostu oferta.
    Tylko dla pań z lisem dobrze brzmi napis faktura, więc ukuto takie placebo
    typu ,,faktura proforma'' zamiast napisu ,,oferta''. No dobra, oferta może
    mieć różne formy graficzne, a proforma ma najczęściej formę graficzną
    prawie identyczną jak końcowa faktura vat, więc pani z lisem nie musi
    myśleć.

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 3. Data: 2007-12-29 08:24:04
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 29 Dec 2007 08:50:10 +0100, Baton napisał(a):

    > 1. Jesli faktura zaliczkowa dotyczy 100% zaliczki (na wykonanie uslugi,
    > materialy, etc.) to czy jest sens wystawianie pozniej faktury ostatecznej?
    > Czy tez wystarczy tylko ta faktura?

    Rozporządzenie jest jednoznaczne: w takim wypadku faktury ostatecznej nie
    wystawia się.

    > 2. Kiedy mozna stosowac fakture pro-forme, a kiedy nalezy zaliczkowa? Od
    > zaliczkowej nalezy odprowadzic vat, a jak jest z pro-forma?

    Tzw "faktura pro-forma" to nie jest faktura. Przyjmij, że to co niektórzy
    nazywają "fakturą pro-forma" to jest po prostu "ostateczna oferta" lub
    "specyfikacja cenowa" i będzies zwiedział kiedy i co wystawiać.

  • 4. Data: 2007-12-29 08:36:34
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

    > Zaliczkową wystawiasz PO wpłacie zaliczki i jest to normalny dokument
    > księgowy.

    Czyli: z data wplywu srodkow na konto (najwczesniej) ?
    Przeciez sa faktury zaliczkowe z terminem platnosci?

    Pozostale wyjasnienia sa klarowne, dziekuje!

    Pozdrawiam

    Baton

  • 5. Data: 2007-12-29 08:45:46
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 29 grudzień 2007 09:36
    wasz znak: <fl50uc$kbq$1@inews.gazeta.pl>):

    > Czyli: z data wplywu srodkow na konto (najwczesniej) ?
    > Przeciez sa faktury zaliczkowe z terminem platnosci?

    No poczekajmy na Gotfryda. Ale z tego co mi tłumaczył to są one
    nielegalne :D

    Bo faktura dokumentuje ZDARZENIE! Tym zdarzeniem może być sprzedaż
    towaru/usługi albo wpłynięcie płatności.

    Też mi się to nie podoba, bo też bardzo potrzebuję opcji wystawienia przed
    sprzedażą i przed kasiurą, a rezygnacja z tego powoduje utratę zysków w
    niektórych przypadkach. Ale co poradzić... Można liczyć na to, że kontroler
    się nie będzie czepiał szczegółów datowych, jeśli na podatkowo wyjdzie na
    to samo.

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 6. Data: 2007-12-29 10:53:18
    Od: <s...@a...pl>

    > Przeciez sa faktury zaliczkowe z terminem platnosci?

    To są nieprawidłowo wystawione faktury VAT. Rozporządzenie mówi
    jednoznacznie, kiedy się wystawia "jeśli przed wydaniem towaru lub wykonanie
    usługi OTRZYMANO część lub całość należnosci...".

    Taka faktura to kłopot dla odbiorcy jak i wystawcy.

  • 7. Data: 2007-12-29 11:45:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 29 Dec 2007 11:53:18 +0100, sympatyczna_poczta_a napisał(a):

> [...]
    > usługi OTRZYMANO część lub całość należnosci...".
    >
    > Taka faktura to kłopot dla odbiorcy jak i wystawcy.

    W ten sposób wystawia faktury większość dostawców prądu/gazu - owe słynne
    faktury "prgnozowane".

  • 8. Data: 2007-12-31 09:27:08
    Od: "Mart" <b...@g...pl>

> [...]

    > nazywają "fakturą pro-forma" to jest po prostu "ostateczna oferta" lub
    > "specyfikacja cenowa" i będzies zwiedział kiedy i co wystawiać.

    Warto dodac, ze takiej faktury pro forma nigdzie sie nie ksieguje, mozna
    taki papier bezbolesnie pozniej w niszczarce przemielic :)
    Problem moze wyniknac gdy ktos napisze "FAKTURA VAT (proforma)" - wtedy
    dokument taki moze byc uznany za najzwyklejsza fakture VAT, z
    niezidentyfikowanym dopiskiem "proforma" (nigdzie w przepisach nie
    wystepujacym).

  • 9. Data: 2007-12-31 16:31:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Dec 2007, jureq wrote:

> [...]

    Też mi tak cały czas wychodzi dla "przypadku ogólnego", czyli podatnika
    dokonującego sprzedaży która nie ma szczególnych regulacji.
    Generalizacja może być niebezpieczna, o czym niżej, bo jureq ma
    spory kawałek racji jak chodzi o wyjątki :)

    > W ten sposób wystawia faktury większość dostawców prądu/gazu - owe słynne
    > faktury "prgnozowane".

    To prawda.
    Ale oni mają explicite nadany przywilej innego określenia momentu
    podatkowego.
    Wystarczy, że *w umowie* określą iż termin płatności mogą zapodać *przed*
    dostarczeniem medium, i jak sądzę zapis o "prognozowaniu" wyczerpuje
    merytorycznie ten wymóg.
    No i całość zamyka się ładnym akordem (hm... to już raczej będzie
    kadencja, czyli zestaw akordów, nie?) w postaci zapisu (z roporządzenia):
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    +++
    § 15. 1. W przypadkach okreœlonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5
    i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie póŸniej niż z chwilš powstania
    obowišzku podatkowego.
    ---

    Dla porządku z ustawy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    13. Obowišzek podatkowy powstaje z chwilš:
    [...]
    1) upływu terminu płatnoœci, jeżeli został on okreœlony w umowie właœciwej
    dla rozliczeń z tytułu:
    a) dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,
    b) œwiadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
    z zastrzeżeniem ust. 18,
    c) œwiadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załšcznika nr 3
    do ustawy;
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-12-31 16:32:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Dec 2007, Tristan wrote:

    > No poczekajmy na Gotfryda. Ale z tego co mi tłumaczył to są one
    > nielegalne :D

    Już skomentowałem obok :) i podtrzymuję.

    > Też mi się to nie podoba, bo też bardzo potrzebuję opcji wystawienia przed
    > sprzedażą i przed kasiurą,

    ...to zacznij sprzedawać "gaz przewodowy" :)

    pzdr, Gotfryd