  • 11. Data: 2013-01-02 17:59:27
    Temat: Re: Faktury w 2013 i proformy
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2013-01-02 17:43, Liwiusz pisze:

    > Właśnie z tego, że zawierała wszystko, co FV mieć powinna :)

    IMHO to jeszcze za mało że wyglądała _jak_ faktura VAT a przecież nią
    nie była. :)

    --
    spp

  • 12. Data: 2013-01-02 18:06:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-02 17:59, spp pisze:

    > IMHO to jeszcze za mało że wyglądała _jak_ faktura VAT a przecież nią
    > nie była. :)

    Zdroworozsądkowo może to nie była faktura, ale z tego co pamiętam, US i
    wyższe instancje traktowały ją jako fakturę :)

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2013-01-02 18:29:07
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2013-01-02 18:06, Liwiusz pisze:

    > Zdroworozsądkowo może to nie była faktura, ale z tego co pamiętam, US i
    > wyższe instancje traktowały ją jako fakturę :)

    No właśnie problem tkwi w tym że poza grupami dyskusyjnymi nie znajduję
    żadnej innej informacji jakoby US tak traktował faktury proforma - wręcz
    przeciwnie, wszystkie znalezione stanowiska US w interpretacjach jasno
    mówią iż 'faktura VAT Pro-forma' nie ma żadnego znaczenia z podatkowego
    punktu widzenia?
    Czy to nie jest coś w rodzaju urban-legend jak historia legnickiego
    piekarza (skazanego jakoby za rozdawanie biednym chlebna) czy
    emerytki-kioskarki (skazanej za oszustwo w rozliczeniu VAT o wartości 3
    grosze)?

    --
    spp

  • 14. Data: 2013-01-02 20:51:40
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 2 Jan 2013 10:33:00 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale tak podchodząc, byłyby to *nieprawidłowe* faktury, prawda?
    > Albo nie zawierałyby daty zdarzenia, albo zawierałyby datę poza
    > momentem wystawienia.

    Ale może być tak, że proforma i właściwa faktura VAT zostaną wystawione
    tego samego dnia, bo klient zapłaci od ręki. ICMPTZ? :)

    > No to idąc dalej, bierzemy jakąkolwiek Twoją ofertę.
    > W myśl innych przepisów mamy na niej Twój NIP i spodziewamy się
    > danych towaru bądź usługi.
    > I teraz w zależności od tego czy oferta była ogólna czy skierowana
    > do konkretnego podmiotu, karzemy za wystawienie nieprawidłowej
    > faktury, bo albo nie podałeś danych kontrahenta albo przeciwnie,
    > podałeś a nie odprowadziłeś VAT od tej oferty (a co) :D

    O właśnie w tym szukam dziury :)

    W wielu przypadkach taka oferta w postaci faktury pro-forma jest zbudowana
    na podstawie tej samej formatki, co faktura VAT i różni się tylko tym
    jednym tekstem. Wcześniej można było się bronić, że nie ma wyraźnego napisu
    "Faktura VAT", a teraz zostaje tylko wspominana przez Ciebie kwestia
    uznania intencji wystawiającego.

    > W sumie... w sumie to chyba trzeba by ukarać za każdy post
    > w tym wątku, bo ta faktura niekompletna była.
    > Znaczy treść danego postu nie zawierała wszystkich danych które
    > ma zawierać f-ra ;)

    Ale my tu mamy do czynienia z kompletną fakturą, więc od tej strony tego
    nie ugryziesz. Czepianie się dotyczy sposobu zatytułowania takiego
    dokumentu.

    Tak BTW, to kiedyś nawet w podobnej dyskusji podrzuciłeś przykład samej
    ustawy o VAT jako potencjalnie nieprawidłowo wystawionej faktury. Niestety
    nie potrafię namierzyć wątku.

    > Ale jeszcze trzeba będzie do tego przekonać WSA :D
    > IMVHO "nie przejdzie", z argumentacją ad absurdum jak wyżej.

    Pytanie tylko jak bardzo komuś się będzie chciało drążyć temat :) Bo mnie
    zastanawia tylko potencjalna możliwość, która się teraz pojawiła. Bo
    niektórzy już teraz radośnie wystawiali "Faktury VAT pro-forma", jak np.
    home.pl (swego czasu o nich wspomniałeś, ale bez nazwy).

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 15. Data: 2013-01-02 21:02:56
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2013-01-02 20:51, Borys Pogoreło pisze:

> [...]
    > niektórzy już teraz radośnie wystawiali "Faktury VAT pro-forma", jak np.
    > home.pl (swego czasu o nich wspomniałeś, ale bez nazwy).

    A co w tym nienormalnego?

    --
    spp

  • 16. Data: 2013-01-03 21:03:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2013, Liwiusz wrote:

> [...]

    Ze względu na brak "oczywistego określenia" zamiaru wystawcy.
    A raczej takiego uznania przez US (patrz niżej).
    Chyba art.65 KC byłby właściwy :)

    > Właśnie z tego, że zawierała wszystko, co FV mieć powinna :)

    Chyba nie tylko.
    Popatrzeć na to trzeba tak: nie wszystkie niuanse uzasadniania
    są zawsze ujawniane, nawet w razie sprawy przed WSA/NSA urząd
    nie musi zawsze wyciągać wszystkich "armat", zostawiając
    sobie rzeczy oczywiste do "oczywistego uznania sądu".
    IMVHO z tego, że słowa "faktura VAT" US raczył był interpretować
    jako intencję wystawienia faktury. Pomijając słowo "proforma"
    które tej intencji zaprzeczało.
    To, że oszust się później tłumaczył że wcale nie to miał na myśli
    już USu nie obchodziło :>
    (i nie czepiać się słowa "oszust", rola advocatus diaboli!)
    Zauważ, że te pytania padły już dość dawno i zacząłem przemyślenia
    właśnie od takiej pesymistycznej wersji - chodziło o uznanie
    przez NSA treści "elektronicznej"[1] za "fakturę" :D
    Składasz sobie na kompie listę towarów oraz kto to sprzedaje,
    i w sumie już mamy "nieprawidłowo wystawioną fakturę" :P

    [OT]
    [1]
    Tak w ogólności, to mamy bajzel w nomenklaturze.
    Potężny.
    Postać informatyczna pomieszana jest z "elektroniczną", tylko
    czekać aż w jakimś zastosowaniu operacji na danych nanomechanika
    albo pneumatyka wyprze elektronikę i będzie cyrk, aktów prawnych
    w których pada słowo "elektroniczny" nie wyłączając (wiem, wyda
    się rozporządzenie że marchew to owoc a nie korzeń i już),
    jak najbardziej *analogowa* matryca fotoaparatów elektronicznych
    kojarzona jest z "fotografią cyfrową", a praktycznie dyskretnie
    próbkujące ziarno błony foto określane jest mianem "analogowego".
    Pewnie coś jeszcze dałoby się znaleźć.
    O "kompakcie" z przezorności nie wspomnę ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2013-01-03 21:27:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2013, spp wrote:

    > No właśnie problem tkwi w tym że poza grupami dyskusyjnymi nie znajduję
    > żadnej innej informacji jakoby US tak traktował
    > faktury proforma
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    Bo nikt ich nigdy tak nie traktował.
    Zwróć uwagę na (nie)obecność jednego akronimu :)

> [...]
    > iż 'faktura VAT Pro-forma' nie ma żadnego znaczenia z podatkowego punktu

    A tu jestem prawie pewien, że na temat faktury *VAT* był opisywany
    przypadek ścięcia z USem.
    Celowo i złośliwie pomijam slowo "proforma", tak jak zrobił to
    ówcześnie US :)

    Natomiast zupełnie inna sprawa, to pytanie kiedy to było.
    Mamy taki drobiazg - od 1.V.2004 obowiązuje zupełnie nowa
    ustawa o VAT i do tego przepisy tej ustawy podlegają weryfikacji
    umowy międzynarodowej (zgodnie z Konstytucją, o randze ustawy)
    która ma wyraża się w treści dyrektyw UE.

    Nie wykluczam, że owa restrykcyjna interpretacja wystąpienia
    słów "faktura VAT" mogła mieć miejsce w czasach "przedunijnych",
    i po prostu dorównaliśmy w pisaniu "z głowy czyli z niczego"
    wielu tzw. "księgowym" ;>

    > Czy to nie jest coś w rodzaju urban-legend jak historia legnickiego piekarza
    > (skazanego jakoby za rozdawanie biednym chlebna)

    To NIE JEST urban legend!

    Raz jeszcze i powoli: dla meritum sprawy jest BEZ ZNACZENIA fakt,
    że gość został skazany z zarzutu za przekręcenie 150 kzł VATu
    (czy jakoś tak, ale chyba w tej okolicy, bo AFAIR podstawa to było
    dobre kilkaset tysięcy). I nie rozstrzygniemy czy słusznie czy nie.
    sąd uznał że podstawy są mocne.

    Za to MA ZNACZENIE, że choć US opierał się rękoma i nogami, został
    przez rzeczonego piekarza ZMUSZONY do ukarania go RÓWNIEŻ za darowizny
    dla ubogich.
    Nie mógł nie ukarać, bo oskarżany robił wszystko żeby się przyznać :P
    Nic to, że bodaj 6 kzł VAT, czyli w niskim udziale całości sprawy
    (tyle "uznał" US).
    To NIE GRA ROLI.
    Kara za jałmużnę była, bo tak przewiduje (nadal!) ustawa o VAT.
    VAT tak działa i tyle, za PRLu migawki z wysypywania do oceanu
    nadwyżek kawy były ulubionym elementem propagandy, a pewne
    sposoby opodatkowania do tego się przyczyniają.
    "Lepiej wyrzucić niż podarować".
    Umiejętne nagłośnienie właściwego czynnika spowodowało po pierwsze
    wyskok na czołówki gazet, a na deser zupełny blamaż "wyjaśnień".
    I szkoda, że Ty też zapamiętałeś wersję "urban legend".
    Taki był cel polityków i oskarżanego USu :>
    Dla jasności - po zmianie w ustawie da się użyć stowarzyszenia,
    wystarczy prezes i tak dalej... ;>

    > czy emerytki-kioskarki
    > (skazanej za oszustwo w rozliczeniu VAT o wartości 3 grosze)?

    A to nie wiem.
    Link do tego urban legend poproszę :), konkretnie.
    (bo okaże się, że chodziło o kilkanaście groszy a nie o 3, nienabicie
    na kasę rejestrującą a nie oszustwo, i nie o skazanie a mandat
    kilkaset złotych, czyli wersję Radio Ereweń :))

    pzdr,

  • 18. Data: 2013-01-03 21:41:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2013, Borys Pogoreło wrote:

    > Ale może być tak, że proforma i właściwa faktura VAT zostaną wystawione
    > tego samego dnia, bo klient zapłaci od ręki. ICMPTZ? :)

    Drobiazg, trzeba wygrać przed sądem (w ostateczności przed "unijnym")
    niekonstytucyjność treści art.108 ustawy o VAT, chwilowo nie
    jestem zainteresowany testowaniem ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2013-01-03 21:42:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Ale faktura VAT pro forma raczej negowało taką intencję (co w niczym nie
    > szkodziło ukaraniu, prawda?)

    Prawda.
    W poście obok wskazałem na element który być może pomijamy: w czasie
    stosowania owej restrykcji przepis o f-rach mógł brzmieć inaczej.
    A stronnicze dobieranie intencji zdarza się i w innych postępowaniach
    podatkowych :]

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2013-01-04 07:40:19
    Od: spp <s...@o...pl>

    > A tu jestem prawie pewien, że na temat faktury *VAT* był opisywany
    > przypadek ścięcia z USem.

    No właśnie w tym problem - niczego podobnego nie znajduję. :(
    Jedynie co mi przychodzi do głowy na podstawie dość licznych
    interpretacji to sytuacja iż ktoś fakturą VAT proforma udokumentował
    zaliczkę i US się przyczepił (ale to tylko przypuszczenie). Nie
    znalazłem żadnego zderzenia między US a przedsiębiorcami w których
    faktury VAT proforma są traktowane jak dokumenty księgowe.

> [...]
    > umowy międzynarodowej (zgodnie z Konstytucją, o randze ustawy)
    > która ma wyraża się w treści dyrektyw UE.

    Też prawda.

> [...]
    > Nie mógł nie ukarać, bo oskarżany robił wszystko żeby się przyznać :P
    > Nic to, że bodaj 6 kzł VAT, czyli w niskim udziale całości sprawy

    Powoli - facet dokonał przekrętu na blisko 190.000 z czego 6.000 to
    należny podatek od darowizn i ja mam uważać (jak to przedstawia ta urban
    legend) że został tylko za darowizny skazany a reszta się nie liczy? A
    może jednak normalnie oszukiwał a próbował się zasłonić darowiznami?

    > Kara za jałmużnę była, bo tak przewiduje (nadal!) ustawa o VAT.

    I tak, i nie.

    Nigdy nie było (i nie ma) w ustawie o VAT kar za jałmużnę o ile został
    właściwie rozliczony VAT, więcej, w nowej ustawie:
    "
    Od 1 stycznia 2009 r. zwolnione jest z podatku VAT (stawka "zw"):
    przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
    (dostawa towarów),
    przez producenta,
    której przedmiotem są produkty spożywcze, z wyjątkiem
    napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz
    napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych,
    w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,
    jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego, w
    rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
    publicznego i o wolontariacie,
    z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te
    organizacje.
    Zwolnienie to stosuje się pod warunkiem prowadzenia szczegółowej
    dokumentacji przez dokonującego dostawy towarów potwierdzającej
    dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z
    przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej
    przez te organizacje.
    "

    > I szkoda, że Ty też zapamiętałeś wersję "urban legend".

    No właśnie nie - urban legend to skazanie piekarza za darowizny, prawda
    zaś jest taka że to było tylko 'przy okazji' zwykłych przekrętów
    podatkowych.

    > Dla jasności - po zmianie w ustawie da się użyć stowarzyszenia,
    > wystarczy prezes i tak dalej... ;>

    Z czego piekarz i tak nie mógłby skorzystać bo dokumentację prowadził
    nierzetelnie. :(

> [...]
    > na kasę rejestrującą a nie oszustwo, i nie o skazanie a mandat
    > kilkaset złotych, czyli wersję Radio Ereweń :))

    Otóż to - było dokładnie tak jak piszesz - nie wystawiła paragonu
    fiskalnego bo 'kasa nie działała a szef nie dał do niej kodów', wypięła
    się na mandat, parła do rozprawy sądowej którą przegrała (ale walczy
    dalej). Dzisiaj wszyscy podkreślają że chodzi o kilka (6) groszy choć
    prawda jest zupełnie inna. :(

    Podsumowując:

    wszyscy wiemy (bo mi też to chodzi po głowie) że fiskus traktuje faktury
    VAT proforma jak normalne faktury VAT ale nie potrafimy powiedzieć
    dlaczego - chciałbym znaleźć źródło takiego przekonania. :(

    --
    spp