  • 1. Data: 2002-12-04 17:23:22
    Temat: Frma 1 orzech do zgryzienia
    Od: "Targus" <t...@w...pl>

    Czy jak sie założy firme i ona nie daje dochodów to czy płaci się jakiś
    podatek?Czy również płaci się też coś ZUSOWI jak tak to jaka to kwota i czy
    ona zależy od dochodów firmy?
    Jaka jest róznica między rejestracją sądową a rejestracją w gminie?
    --
    Pozdrowienia Targus

  • 2. Data: 2002-12-04 20:35:43
    Temat: Re: Frma 1 orzech do zgryzienia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Czy jak sie założy firme i ona nie daje dochodów to czy płaci się jakiś
    | podatek?Czy również płaci się też coś ZUSOWI jak tak to jaka to kwota i
    czy
    | ona zależy od dochodów firmy?

    Podatku dochodowego nie płaci się, bo nie ma dochodu. ZUS opłaca się, jeśli
    to wynika z przepisu ustawy. Generalnie jest mniejszy, gdy gdzieś indziej
    pracujesz. Musisz płacić ubezpieczenie sdrowotne.

    | Jaka jest róznica między rejestracją sądową a rejestracją w gminie?

    Po prostu jedną robi się w sądzie, a drugą w gminie.
    A poważnie. W urzędzie gminy rejestrujesz działalność gospodarczą osoby
    fizycznej. Czyli jakbyś sam na własny rachunek chciał coś robić. Również
    rejestruje się tu działaność przy spółce cywilnej (każdy wspólnik osobno).
    Pozostałe firmy zasadniczo rejestruje się w sądzie pomijając drobne wyjątki.

  • 3. Data: 2002-12-05 08:29:52
    Od: "Piotr Gas" <g...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to wynika z przepisu ustawy. Generalnie jest mniejszy, gdy gdzieś indziej
    > pracujesz. Musisz płacić ubezpieczenie sdrowotne.

    To ja moze od razu strzele takie pytanie:

    wyobrazmy sobie ze jest osoba zatrudniona na stalym etacie i jednoczesnie
    prowadzi ona DG.
    Co sie dzieje jesli w danym miesiacu z DG osiaga ona przychod mniejszy niz
    minimalna podstawa do obliczenia wysokosci
    kwoty ubezpieczenia zdrowotnego -UZ (moze byc rowniez 0 zlotych przychodu w
    miesiacach zastoju).
    Jak wyglada w tej chwili interpretacja odpowiednich przepisow?
    Z tego co pamietam to pare lat temu (bodajze '97 lub '98) przepisy co prawda
    mowily ze kwota UZ nie moze przekroczyc kwoty
    podatku dochodowego PD (jak PD < UZ to placilo sie UZ = PD) z tym ze wlasnie
    nie dotyczylo to wlascicieli firm ktorzy zmuszeni byli placic te 7.5% [w tej
    chwili to jest oczywiscie juz wyzsza stawka :( ] od minimalnej kwoty -
    czyli kolo 100 zlotych miesiecznie [minimum]. Rzecz jasna w przypadku osob
    prowadzacych tylko DG to bylo jasne - chodzilo o to zeby nie bylo sytuacji w
    ktorej ktos nie placi UZ-a a korzysta z "darmowej" Sluzby Zdrowia. W
    przypadku opisanym przeze mnie [etat + DG] to juz nie bylo takie proste bo
    platnik oplacal skladki zdrowotne [etat] a musial placic dodatkowe kwoty z
    DG - chociaz nie osiagal przychodu.
    Slyszalem ze podobno Rzecznik Praw Obywatelskich mial cos interpelowac w tej
    sprawie ale nie wiem jak to sie wszystko skonczylo.
    Czy moglby mnie ktos "oswiecic" jak w tej chwili wyglada sytuacja?

    A jesli taka osoba dalej musi oplacac UZ od 0 przychodu, to czy jest
    mozliwosc informowania ZUS-u o okresie bezskladkowym [tak jak mozna zrobic w
    przypadku pracownikow przebywajacych na urlopie bezplatnym conajmniej
    miesiac], czy tez za kazdym razem trzeba firme wyrejestrowywac [w ZUS-ie] i
    ponownie rejestrowac?

    pozdrawiam
    Gason

    ps. przepraszam jesli ten temat byl juz wczesniej "walkowany", ale czytam ta
    grupe dopiero od paru dni, a w archiwach na razie nic nie znalazlem na ten
    temat
    - pewnie za malo dokladnie szukalem ;-)

  • 4. Data: 2002-12-05 18:39:01
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2002, Piotr Gas wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Co sie dzieje jesli w danym miesiacu z DG osiaga ona przychod mniejszy niz
    >+ minimalna podstawa do obliczenia wysokosci

    Nic się niestety nie dzieje.
    "Przepisy mówią" że prowadzący DG sam *deklaruje* przychód będący
    podstawą obliczania składek ZUS, z tym drobnym zastrzeżeniam
    że jest to nie mniej niż (bodaj) 60% średniej krajowej ogłoszonej
    przez GUS i nie więcej niż (bodaj) 250% tejże średniej...
    [...]
    >+ grupe dopiero od paru dni, a w archiwach na razie nic nie znalazlem na ten
    >+ temat
    >+ - pewnie za malo dokladnie szukalem ;-)

    Googlem szukałeś ?
    :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-12-06 10:45:21
    Od: "Piotr Gas" <g...@u...agh.edu.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    > że jest to nie mniej niż (bodaj) 60% średniej krajowej ogłoszonej
    > przez GUS i nie więcej niż (bodaj) 250% tejże średniej...

    OK. Juz doszukalem sie odpowiednich postow na ten temat.

    Czyli jesli dobrze zrozumialem: w opisanej przeze mnie sytuacji, prowadzacy
    DG _musi_ oplacic skladke na ub. zdrowotne od *zadeklarowanego* przychodu,
    ale moze ja sobie spokojnie odliczyc od podatku w rozliczeniu rocznym
    (PIT36).
    Poprawcie mnie jesli sie myle ...

    pozdrawiam
    Gason