  • 1. Data: 2002-12-04 17:09:18
    Temat: Jaka forma działalności...?
    Od: Roman Całuśny <h...@p...wp.pl>

    Witam,
    chcę rozpocząć działalność gospodarczą. Założę jednoosobową firmę z
    siedzibą w moim mieszkaniu świadczącą usługi biurowo-księgowe. Mam
    otrzymywać co miesiąc zlecenia wykonania określonych prac biurowych
    od innej obcej firmy. Jaka najkorzystniejsza byłaby dla mnie forma
    działalności (kpir, ryczałt, płatnik VAT)? Zależy mi na w miarę prostej
    ewidencji, możliwości korzystania z kosztów (paliwo, energia, telefon).

    Dzięki za info
    HR

  • 2. Data: 2002-12-04 18:07:46
    Temat: Re: Jaka forma działalności...?
    Od: "Agnieszka Bartula" <a...@i...pl>

    jeśli chcesz korzystać z kosztów to w zasadzie nie masz wyboru-musisz
    prowadzić kpir bo przy ryczałcie nie odliczasz kosztów
    pozdrawiam aga

  • 3. Data: 2002-12-04 20:01:41
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    Użytkownik "Agnieszka Bartula" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > jeśli chcesz korzystać z kosztów to w zasadzie nie masz wyboru-musisz
    > prowadzić kpir bo przy ryczałcie nie odliczasz kosztów
    Ale gdy koszty niewielkie to może lepiej ryczałt ( jeśli Twoja działalność
    łapie się do ryczałtu )
    Przy zleceniach od jednej firmy trzeba uważać, bo od przyszłego roku mogą
    to potraktować jako pracę, a nie jako DG
    Miki

  • 4. Data: 2002-12-04 23:06:20
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "Miki" <m...@f...icn.pl> napisał w wiadomości
    > Przy zleceniach od jednej firmy trzeba uważać, bo od przyszłego roku mogą
    > to potraktować jako pracę, a nie jako DG

    Ale to juz chyba problem zleceniodawcy... ;))

    Pozdrawiam

    Baton

  • 5. Data: 2002-12-05 06:18:41
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    > Przy zleceniach od jednej firmy trzeba uważać, bo od przyszłego roku mogą
    > to potraktować jako pracę, a nie jako DG

    Moglabys rozwinac ten watek? Zmienia sie cos?
    Moj pracodawca zatrudnia mnie na zasadzie DG i nie mam zadnych innych
    zlecen...
    Dotychczas to sie tak krecilo.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 6. Data: 2002-12-05 07:34:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Baton napisał:
    > Użytkownik "Miki" <m...@f...icn.pl> napisał w wiadomości

    > Ale to juz chyba problem zleceniodawcy... ;))

    Zleceniobiorcy nie??? A jakie koszty uzyskania możesz uwzględniac przy
    umowie o pracę? Nawet przy zleceniu, chociaż elastycznośc wieksza,
    rachunków za telefon, paliwo czy innych duperelek odliczyc się nie da.
    A myslisz że jak sprawa sie rypnie, to dostaniesz jeszcze jakies
    zlecenie albo zleceniobiorca posłusznie przyjmie Cie na etat?
    Zwłaszcza jaka mu zakwestionuja cały VAT odliczony od Twoich faktur?

    Zdejmij klapki z oczu - ten kij ma dwa końce.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2002-12-05 09:12:14
    Od: "Piotr Gas" <g...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > działalności (kpir, ryczałt, płatnik VAT)? Zależy mi na w miarę prostej
    > ewidencji, możliwości korzystania z kosztów (paliwo, energia, telefon).

    IMO: KPIR - bezproblemowe" korzystanie z kosztow i bardzo proste
    rozliczanie.
    No chyba ze koszty masz takie znikome ze nie warto o nich wspominac, wtedy
    oplaca ci sie zostac ryczaltowcem.

    Jesli nie musisz to nie wchodz w VAT od razu. Zawsze mozna zostac
    VAT-ownikiem :), ale w druga strone to juz sie nie da wrocic w srodku roku
    (no chyba ze w danym roku podatkowym nie bylo jeszcze zadnych obrotow).
    Generalnie: VAT-owcem oplaca sie zostac jesli ma sie duzo faktur zakupowych,
    czyli spory VAT naliczony - ktorym mozna zmniejszac kwote podatku
    odprowadzanego do Urzedu Skarbowego [jesli tego nie wiedziales: jest to
    roznica pomiedzy podatkiem naleznym a naliczonym, im wyzszy ten drugi tym
    lepiej dla Ciebie :) ]. A podatek VAT musisz zawsze odprowadzic w terminie
    do 25 nastepnego miesiaca i to niezaleznie od tego czy kontrahent Ci juz
    przelal pieniadze czy tez nie. Wiele firm w ten sposob wpadlo w klopoty
    finansowe [nie wspomne o tych co upadly z tego powodu] bo musialo przelac
    duze kwoty do US-ow, a pieniedzy w ogole nie otrzymali :(
    W tej chwili jest juz o tyle lepiej, ze male firmy maja mozliwosc
    rozliczania sie w trybie "przedluzonym" tzn. moga [jesli chca] rozliczac VAT
    w terminie 90 dniowym [trzeba to zgosic wczesniej w US-ie, oczywiscie :) ].
    Ale jesli trafi sie nieuczciwy kontrahent to i te 90 dnie nie pomoze :(
    Z tym ze jest jeszcze jedna sprawa jesli Twoj obrot przekroczy jakas tam
    kwote [nie pamietam dokladnie jaka - mozna sprawdzic na stronie MF:
    www.mf.gov.pl] to i tak musisz "automatycznie" zostac VAT-owcem.

    pozdrawiam
    Gason

  • 8. Data: 2002-12-05 10:20:29
    Od: "Baśka" <b...@p...pl>

    Cz te usługi będą świadczone tylko na rzecz osób fizycznych? bo jeśli nie to
    ryczałt odpada.
    Baśka

  • 9. Data: 2002-12-05 18:44:20
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2002, Baśka wrote:

    >+ Cz te usługi będą świadczone tylko na rzecz osób fizycznych?

    wKF: składam podanie o odpowiedź *pod* cytatem, łatwiej
    czytać komentarze do odpowiedzi !

    >+ bo jeśli nie to ryczałt odpada.

    A możesz mnie oświecić dzlaczego ?
    Bo byłem przekonany że odpada tylko jeden z ryczałtów (karta
    podatkowa), ewidencjonowany.... tylko jakby chciał świadczyć
    usługi byłemu pracodawcy ("rok i rok poprzedni" karencji),
    ale o tym ani słowa nie było:
    [...]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-12-05 18:51:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2002, Janusz wrote:

    >+ > Przy zleceniach od jednej firmy trzeba uważać, bo od przyszłego roku mogą
    >+ > to potraktować jako pracę, a nie jako DG
    >+
    >+ Moglabys rozwinac ten watek? Zmienia sie cos?

    Fafset razy :) wałkowano taki problem:
    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=A

    A zmieni się o tyle, że będzie obowiązywał jasny zapis (w ustawie)
    że przychody z umów osobistych nie mogą być traktowane jako DG.
    Oczywiście w celu dbania o pracownika (coby go pracodawca nie
    wykorzystywał) dokopie mu się równo (pracownikowi). Pracodawcy
    też się zresztą dokopie i wszyscy (tj. realizacja budżetu)
    będą zadowoleni :(

    >+ Moj pracodawca zatrudnia mnie na zasadzie DG i nie mam zadnych innych
    >+ zlecen...
    >+ Dotychczas to sie tak krecilo.

    No to chyba że US "VAT" będzie *chciał* się przyczepić - to
    zrobi jak w artykule :(
    Nie mógłbyś czasem czegoś zrobić "dla ludności" ?? ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd