  • 1. Data: 2007-08-14 08:47:17
    Temat: Help!! Szkolenie EFS i przychód
    Od: Jacek Wegryn <nospam@bez_adresu.pl>

    Witam,

    Mam nie lada problem. Byłem na szkoleniu dofinansowanym z UE z EFS
    organizowanym przez firmę szkoleniową (Altkom). 80% kosztów szkolenia
    było dofinansowane, 20% to wkład własny, który zapłaciłem. Dostałem
    fakturę z Altkom'u na 100% kosztów szkolenia, jednak z rozbiciem na dwie
    pozycje (zgodnie z interpretacją US w Warszawie).

    Z działu księgowości ALTKOM'ie wiem, że wkład własny (20%) jest dla mnie
    kosztem. Ok, tutaj wątpliwości nie ma.

    .... Ale czy te 80% reszty jest dla mnie przychodem ???

    80% to prawie 6000zł i podatek do zapłacenia nie jest mała kwotą. Jeśli
    teraz nie zaliczę tego do przychodu i za 2 lata US sobie o tym przypomni
    to z odsetkami i karą będzie gigantyczna kwota.

    Fizycznie ta kwota 80% nie przeszła przeze mnie, tylko ALTKOM na mój
    wniosek o dofinansowanie sam załatwia to z EFS.

    PS: Jestem na zasadach ogólnych i prowadzę KPiR

    Z góry dzięki,

    Jacek

  • 2. Data: 2007-08-14 10:00:00
    Temat: Re: Help!! Szkolenie EFS i przychód
    Od: Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>

    Witaj,

    Jacek Wegryn pisze:
    > Z działu księgowości ALTKOM'ie wiem, że wkład własny (20%) jest dla mnie
    > kosztem. Ok, tutaj wątpliwości nie ma.
    >
    > .... Ale czy te 80% reszty jest dla mnie przychodem ???

    Nie jestem księgowym, ale podejrzewam, że księgowy nie napisałby
    nic innego.
    80% kwoty nie dostałeś więc nie jest dla Ciebie przychodem,
    a jest przychodem dla ALTKOM'a.
    Ty poniosłeś realnie 20% wartości, więc jest to kosztem dla Ciebie.

    Jak kupuję w sklepie sok 50% gratis, to nie zastanawiam się,
    kto płaci za te 50% bo i tak inaczej nie kupię 100% tego soku.

    Pozdrawiam
    Marcin Grzębski

  • 3. Data: 2007-08-14 10:52:17
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-08-2007 o 12:00:00 Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > a jest przychodem dla ALTKOM'a.
    > Ty poniosłeś realnie 20% wartości, więc jest to kosztem dla Ciebie.

    Zapomniałes o nieodpłatnych świadczeniach

  • 4. Data: 2007-08-14 10:53:23
    Od: Jacek Wegryn <nospam@bez_adresu.pl>

    Mehtron pisze:

    > Nie jestem księgowym, ale podejrzewam, że księgowy nie napisałby
    > nic innego.
    > 80% kwoty nie dostałeś więc nie jest dla Ciebie przychodem,
    > a jest przychodem dla ALTKOM'a.

    Zacząłem wyszukiwać interpretacje, czytać artykuły itp. Ta sprawa jest
    ogromnym bagnem...bleeee

    Więc linia interpretacji jest taka, że dofinansowanie szkoleń z EFS NIE
    jest zwolnione z podatku. Argumentacja tego jest strasznie pokręcona i
    jak kogoś interesuje to jest np. tutaj:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=140640&i_smpp_s_strona=2

    Na tą chwilę wydaje się, że najbezpieczniej będzie:
    1. Wrzucić cała fakturę a ALTKOM'u w koszty na 100% wartości szkolenia
    2. Wykazać przychód z EFS'u na 80% wartości szkolenia

    Matematycznie wyjdzie tak samo jak bym 20% wkładu własnego wrzucił w
    koszty, a prawdopodobnie będzie zgodne z popierdl#$# przepisami.
    Rozważam też wystąpić o interpretacje - będzie bezpieczniej.

    Jacek

  • 5. Data: 2007-08-14 10:57:55
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-08-2007 o 12:53:23 Jacek Wegryn <nospam@bez_adresu.pl> napisał(a):

> [...]
    > koszty, a prawdopodobnie będzie zgodne z popierdl#$# przepisami.
    > Rozważam też wystąpić o interpretacje - będzie bezpieczniej.

    Jeśli nikt inny nie poda konretów, to rozważ mixa - płacisz podatek od
    tych 80%,
    występujesz o interpretacje - i jeśli będzie po myśli to korygujesz
    przychód w dół
    i masz nadpłatę.

  • 6. Data: 2007-08-14 11:19:59
    Od: Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>

    t...@o...pl pisze:

    nr_sek=140640&i_smpp_s_strona=2

    Niedawno przestałem zajmować się sam księgowością mojej b.małej
    firmy. Właśnie dlatego co dobrze określiłeś ".... przepisami".

    Rozumiem, że całą fakturę można wrzucić w koszty, ale jak
    zaksięgować, że 80% to przychód? Na podstawie tej samej faktury?

> [...]
    > tych 80%,
    > występujesz o interpretacje - i jeśli będzie po myśli to korygujesz

    No tak, zawsze można postawić się w roli ofiary i ew. liczyć na łaskę.
    Tylko dlaczego? Przecież to ALTKOM kasuje 100% i niech on sobie płaci
    ile tam musi tego podatku.
    20% z 6000 => 1200 (koszt) => pokrycie 228 zł podatku
    80% z 6000 => 4800 (niby zysk) => do zapłaty 912 zł podatku
    I to w 1. progu (lub liniowo)!

    To co? Płacę 1200 zł za kurs i dodatkowo (GRATIS) 912 zł podatku?

    Nie jestem władny dawać interpretacji ale myślę, że najlepiej zadzwonić
    do księgowości ALTKOMu i się zapytać jak to zaksięgować. Na pewno
    nie będziesz pierwszym z takim dylematem.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 7. Data: 2007-08-14 11:30:58
    Od: Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>

    t...@o...pl pisze:

    > Zapomniałes o nieodpłatnych świadczeniach

    Ok. Poczytałem trochę o "nieodpłatnych świadczeniach".
    I wg mnie świadczenie takie, jeśli nawet jest dla osoby szkolącej się,
    to wg PITu powinno być +4800 i -4800, więc dochód z tych 80% powinien
    się wyzerować. Rozumiem, że 0% VAT na szkolenia (ale to też ew zero).
    Dlaczego więc płacić podatek i ew. jak to księgować z jednej faktury?

    Marcin

  • 8. Data: 2007-08-14 11:34:03
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-08-2007 o 13:19:59 Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>
    napisał(a):

    Przeczytaj art. 14 ust. 8 updof, w łączności z bodajże art. 11,
    tam gdzie jest o nieodpłatnych świadczeniach.

  • 9. Data: 2007-08-14 11:43:38
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-08-2007 o 13:30:58 Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > się wyzerować. Rozumiem, że 0% VAT na szkolenia (ale to też ew zero).
    > Dlaczego więc płacić podatek i ew. jak to księgować z jednej faktury?

    Z księgowaniem to nie ma problemu - można sobie oświadczenie napisać które
    się
    powołuje na fakturę, albo w jednej linijce zaksiegować na bazie faktury,
    do której
    się podepnie oswiadczenie czy jeszcze inaczej - to jest tylko kwestia
    techniczna.
    Duużo ważniejsze jest rzetelne wykazanie tego przychodu, niż ew. wadliwość
    księgowania
    (przy założeniu ofkors że to jest nieodpłatne świadczenie - ja tego nie
    wiem).