  • 1. Data: 2007-08-14 07:28:02
    Temat: Praca na etat + wlasna dzialalnosc
    Od: "Mr.Jack" <m...@W...org>

    Domyslam sie, ze moge prowadzic wlasna dzialalnosc gospodarcza
    (jednoosobowa), bedac jednoczesnie zatrudnionym u kogos na umowe o prace.
    Pytanie brzmi - jak licza sie dochody i podatki w takim przypadku? Czy jesli
    w dzialalnosci jednoosobowej przekrocze prog podatku 19% to przy umowie o
    prace tez beda musieli placic wyzszy?

    Czy kwoty otrzymywane z umowy o prace wliczaja sie do limitu dochodu nie
    objetego podatkiem lub podwyzszaja prog podatkowy w dzialalnosci?

    I przy okazji, jaki jest obecny limit kwoty wolnej od podatku? Czy taki
    limit wystepuje tez w przypadku rozliczania sie na normalnych zasadach a nie
    liniowo?

    Dziekuje.

    --
    Jacek "Mr.Jack" Sawicki
    Klub Thundercata: http://www.motocykl.org/thundercat

  • 2. Data: 2007-08-14 09:20:45
    Temat: Re: Praca na etat + wlasna dzialalnosc
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Mr.Jack wrote:
> [...]
    > przypadku? Czy jesli w dzialalnosci jednoosobowej przekrocze prog
    > podatku 19% to przy umowie o prace tez beda musieli placic wyzszy?

    To są różne źródła przychodów.
    Rozliczane będą w ciągu roku odrębnie, a od tego
    jaki sposób opodatkowania dochodów z działalności wybierzesz,
    będzie zależał sposób rozliczenia rocznego.

    > Czy kwoty otrzymywane z umowy o prace wliczaja sie do limitu dochodu
    > nie objetego podatkiem lub podwyzszaja prog podatkowy w dzialalnosci?

    Nie rozumiem pytania, ale chyba wiem o co chcesz zapytać ;-)
    Otóż zależy od sposobu opodatkowania działalności.
    Obciążenia z umowy o pracę nie zmienią Ci się, jeśli wybierzesz
    liniowy lub ryczałtowe formy opodatkowania działalności.
    Jak wybierzesz wg skali, to kwota zmniejszająca podatek przejdzie do
    rozliczeń z działalności,
    a na etacie pobiorą Ci większe zaliczki i na rękę dostaniesz mniej.

    > I przy okazji, jaki jest obecny limit kwoty wolnej od podatku? Czy
    > taki limit wystepuje tez w przypadku rozliczania sie na normalnych
    > zasadach a nie liniowo?

    Kwota zmniejszająca podatek wynosi obecnie 572,54zł
    Co ma znaczyć słowo "też" w tym pytaniu?
    Czy to oznacza, że nie znasz zasad opodatkownia podatkiem liniowym?
    Kwota zmniejszająca podatek występuje tylko przy progresywnych stawkach.
    Liniowy to liniowy.

  • 3. Data: 2007-08-14 09:28:01
    Od: "Mr.Jack" <m...@W...org>

    cef wrote:
    > Jak wybierzesz wg skali, to kwota zmniejszająca podatek przejdzie do
    > rozliczeń z działalności,
    > a na etacie pobiorą Ci większe zaliczki i na rękę dostaniesz mniej.

    Czyli na wyplaty z umowy o prace maja wplyw przychody z wlasnej
    dzialalnosci? To by bylo absurdalne chyba... W koncu moj pracodawca placi mi
    np. 2000 zl, a nie 10.000, wiec czemu mialby rozliczac mi to w 40% a nie 19%
    podatku?

> [...]
    > Czy to oznacza, że nie znasz zasad opodatkownia podatkiem liniowym?
    > Kwota zmniejszająca podatek występuje tylko przy progresywnych

    Czegos nie rozumiem. Gdy rozliczam swoja dzialalnosc na podstawie podatku
    liniowego 19% mam ok. 3000zl rocznie kwoty wolnej od podatku. W przypadku
    rozliczen w formie 3 stopniowej 19% -> 40% nie ma czegos takiego jak kwota
    wolna od podatku? Czyli jak zarobie w ciagu roku 3000 zl to i tak place
    podatek?

  • 4. Data: 2007-08-14 09:47:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Mr.Jack wrote:
> [...]
    > dzialalnosci? To by bylo absurdalne chyba... W koncu moj pracodawca
    > placi mi np. 2000 zl, a nie 10.000, wiec czemu mialby rozliczac mi to

    Umowa o pracę jest opodatkowana wg skali progresywnej.
    Jeśli zarabiasz mało, to jest to de facto liniowe z tzw kwota wolną.
    Ale przy większych kwotach jest progresja w podatku.
    A wpływ jest taki, że "kwota wolna" będzie rozliczona
    w dzialalności a nie w etacie.

> [...]
    > W przypadku rozliczen w formie 3 stopniowej 19% -> 40% nie ma czegos
    > takiego jak kwota wolna od podatku? Czyli jak zarobie w ciagu roku

    Jest akurat odwrotnie.
    Nie rozumiesz tego właśnie, że przy podatku liniowym
    nie ma czegoś takiego jak kwota wolna.
    Podatek jest liniowy: jak zarobisz 3000zł, to zapłacisz 570 podatku.

  • 5. Data: 2007-08-14 09:59:22
    Od: Michał <b...@g...pl>

    cef pisze:

> [...]
    > nie ma czegoś takiego jak kwota wolna.
    > Podatek jest liniowy: jak zarobisz 3000zł, to zapłacisz 570 podatku.
    Witam

    to ja mam w takim wypadku pytanie (przepraszam ze sie wtrace)
    pracuje na umowe o prace (wchodze w drugi prog ok listopada)
    posiadam dzialalnosc gospodarcza opodatkowana wg skali 19-40

    czy to oznacze ze jezeli zarobie co kolwiek w firmie to szybciej osiagne
    2 prog podatkowy?

  • 6. Data: 2007-08-14 10:07:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał wrote:

> [...]
    > posiadam dzialalnosc gospodarcza opodatkowana wg skali 19-40
    >
    > czy to oznacze ze jezeli zarobie co kolwiek w firmie to szybciej

    Nie. W trakcie roku rozliczenie jest odrębne.

  • 7. Data: 2007-08-14 10:13:41
    Od: Michał <b...@g...pl>

    cef pisze:

    > Nie. W trakcie roku rozliczenie jest odrębne.
    aha

    czyli normalnie akurat jak dla mnie rozliczam firme kwartalnie
    a na koniec roku skladam roczne zeznanie podatkowe wspolne dla
    dzialalnosci gospodarczej i umowy o prace?

    pozdrawiam i dziekuje

  • 8. Data: 2007-08-14 11:22:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał wrote:
    > czyli normalnie akurat jak dla mnie rozliczam firme kwartalnie
    > a na koniec roku skladam roczne zeznanie podatkowe wspolne dla
    > dzialalnosci gospodarczej i umowy o prace?

    Tak (pod warunkiem, że jest cos takiego jak
    kwartalne zaliczki w dochodowym)
    Tylko pamiętaj, że wspólnie rozlicza się dochody z tych źródeł.
    Straty z działalności nie skompensujesz dochodem z etatu.

  • 9. Data: 2007-08-14 11:42:40
    Od: Michał <b...@g...pl>

    cef pisze:

    > Tak (pod warunkiem, że jest cos takiego jak
    > kwartalne zaliczki w dochodowym)
    > Tylko pamiętaj, że wspólnie rozlicza się dochody z tych źródeł.
    > Straty z działalności nie skompensujesz dochodem z etatu.
    tak, rozumiem

    wielkie dzieki
    pozdrawiam

  • 10. Data: 2007-08-14 12:18:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 14 Aug 2007 12:13:41 +0200, Michał napisał(a):

    > czyli normalnie akurat jak dla mnie rozliczam firme kwartalnie
    > a na koniec roku skladam roczne zeznanie podatkowe wspolne dla
    > dzialalnosci gospodarczej i umowy o prace?

    Dodam tylko, że jeśli pracujesz na etacie i masz DG, to ZAWSZE opłaci ci
    się wybrać podatek liniowy zamiast wg skali z działalności. Jedyny wyjątek
    to chyba rozliczenia wspólne z małżonką/iem.