  • 1. Data: 2006-02-18 13:25:09
    Temat: Import usług, zwolnienie podmiotowe z VAT i faktura wewnętrzna
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Witam,
    Korzystam ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Zakupilem za granica usluge
    (poza UE), zaliczana do grupy uslug elektronicznych. Otrzymalem na nia
    fakture VAT (ze stawka 0%). Chcialbym zaliczyc wydatek w KUP, jednak nie
    jestem pewien czy tak jak planuje to zrobic bedzie prawidlowe:

    1. Zwolnienie podmiotowe z VAT wynika z Art. 113. pkt 1. Ustawy z dnia 11
    marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
    2. Zgodnie z Art. 113. pkt 13 tej samem ustawy "Zwolnień, o których mowa w
    ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług,
    wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której
    podatnikiem jest ich nabywca...", zatem od zakupu uslugi musze zaplacic VAT.
    3. W celu wyliczenia podatku naleznego VAT musze wystawic fakture wewnetrzna
    (posluzy rowniez jako podstawa do zaliczenia wydatku w KUP). Jenak czy bedac
    zwolnionym z VAT moge wystawic taka fakture? Kolejna sprawa - zaplaty za
    usluge dokonalem przy uzyciu Karty Kredytowej, czy przeliczajac z waluty
    lokalnej na zlotowki moge na tej fakturze podac kwote w PLN jaka zostala
    obciazona karta czy tez musze przyjac aktualny kurs NBP i dokonac wg niego
    przeliczenia? Bank pobiera niewielka prowizje od takiej operacji, jednak nie
    jest ona wyszczegolniona osobno, a zwieksza koszt uslugi )po przeliczeniu na
    PLN).
    4. W terminie 14 dni od zakupu wypelniam i skladam zeznanie VAT-9. Wyliczona
    kwote VAT wplacam do US.
    5. Faktura wewnetrzna (z dolaczona faktura oryginalna) stanowi podstawe do
    zaliczenia wydatku w KUP. Tylko pytanie - czy z dniem zakupu uslugi czy z
    dniem wplaty podatku VAT? Czy tez moze wydatek bez VAT jest kosztem w dniu
    zakupu, natomiast sam podatek VAT w momencie faktycznej zaplaty?

    Bardzo Was prosze o weryfikacje kolejnych krokow.

    Pozdrawiam,
    Tomasz

  • 2. Data: 2006-02-20 12:34:19
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Tomasz" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    bedac
    > zwolnionym z VAT moge wystawic taka fakture?

    a czy nie jest tak, że w momencie dokonania importu usługi utraciłes prawo
    do tego zwolnienia?
    jakby co, to ja tylko pytam ;)

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-02-20 12:38:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Feb 2006, Tomasz wrote:

    > Witam,
    > Korzystam ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Zakupilem za granica usluge
    > (poza UE), zaliczana do grupy uslug elektronicznych. Otrzymalem na nia
    > fakture VAT (ze stawka 0%).

    Mi to nie pasuje. Nie powinno być *bez VAT* ??
    Między VAT 0%, VAT zwolniony i VAT "nie podlega" są różnice, jednak :)

    > 3. W celu wyliczenia podatku naleznego VAT musze wystawic fakture wewnetrzna
    > (posluzy rowniez jako podstawa do zaliczenia wydatku w KUP). Jenak czy bedac
    > zwolnionym z VAT moge wystawic taka fakture?

    Hm... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-02-20 14:27:38
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    > a czy nie jest tak, że w momencie dokonania importu usługi utraciłes prawo
    > do tego zwolnienia?
    > jakby co, to ja tylko pytam ;)
    >
    > pozdrawiam

    Nie, gdyz importujac tracisz prawo do zwolnienia tylko od tej czynnosci.
    Czyli np importujac usluge, musisz zaplacic od niej VAT, natomiast
    zwolnienie podmiotowe zostaje nadal. Jest to pewna informacja potwierdzona
    przez US, jak rowniez szereg literatury (glownie prase specjalistyczna), np
    Gazete podakowa...

  • 5. Data: 2006-02-20 14:30:59
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    > Mi to nie pasuje. Nie powinno być *bez VAT* ??
    > Między VAT 0%, VAT zwolniony i VAT "nie podlega" są różnice, jednak :)

    Wiem, ze sa roznice, ale firma od ktorej zakupilem wystawila FV z Vatem 0% -
    czy nie jest tak ze w eksporcie wystawia sie takie faktury?

    > Hm... :)

    Z innego zrodla dowiedzialem sie ze mozna, a nawet trzeba. Ustawa o VAT nie
    zabrania wystawiania Faktur wewnetrznych osobom zwolnionym podmiotowo. Co
    innego w przypadku zwyklych faktur - tu jest wyraznie napisane, ze takiego
    dokumentu nie moga wystawic osoby korzystajace ze zwolnienia podmiotowego,
    dlatego wystawiaja rachunki.

  • 6. Data: 2006-02-20 22:35:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Feb 2006, Tomasz wrote:

    > Wiem, ze sa roznice, ale firma od ktorej zakupilem wystawila FV z Vatem 0% -
    > czy nie jest tak ze w eksporcie wystawia sie takie faktury?

    Mea culpa - oczywiście jeśli to *eksport*... przez tę UE to mi
    się wydaje ze granice wszędzie zniknęły :]

    > Z innego zrodla dowiedzialem sie ze mozna, a nawet trzeba. Ustawa o VAT nie
    > zabrania wystawiania Faktur wewnetrznych osobom zwolnionym podmiotowo.

    No to sam wyjaśniłeś "dla potomności" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-02-21 10:44:52
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > przez US, jak rowniez szereg literatury (glownie prase specjalistyczna),

    chętnie poczytam, może podasz jakieś namiary?

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-02-21 14:06:35
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    > chętnie poczytam, może podasz jakieś namiary?
    >
    > pozdrawiam

    Oczywiscie, prosze bardzo:
    1. Poradnik VAT nr 1 (145) z 10.01.2005, wyd. Gofin strona 36 ("Czy zakup
    uslug importowych wylacza z prawa do zwolnienia od podatku")
    2. Serwis Finansowo Księgowy (F-K) Nr 041/2004 z dnia 2004-10-12, Grupa
    Wydawnicznicza INFOR S.A. ("VAT w imporcie - zasady opodatkowania, terminy i
    warunki rozliczania podatku, dokumentowanie i ewidencjonowanie") link do
    artykulu on-line
    http://www.infor.pl/serwis_dev.html?serwis=01&krok=A
    &P180=1424 - w artykule
    tym opisano tez jak wyglada import towarow i uslug dla zwolnionych
    podmiotowo z VAT.

  • 9. Data: 2006-02-27 08:32:02
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > warunki rozliczania podatku, dokumentowanie i ewidencjonowanie") link do
    dzieki
    nie wnikam w to, czy mają rację czy nie, zacytuję tylko fragment z tej
    strony:

    Podobnie jak przy imporcie towarów, z tytułu importu usług opodatkowaniu
    podlegają również podatnicy będący drobnymi przedsiębiorcami, którzy są
    zwolnieni podmiotowo od podatku VAT z uwagi na wielkość swoich obrotów,
    poniżej 10 000 euro. Dlatego jeżeli dokonują oni transakcji importu usług,
    będą zmuszeni opodatkować tę czynność. Niestety,
    ponieważ nie są podatnikami podatku od towarów i usług,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    podatek należny zapłacony przez nich na granicy,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    który ulega w imporcie przekształceniu w podatek naliczony, nie będzie
    podlegał u nich odliczeniu.

    czy moje wrazenie, ze pisza bzdury, jest słuszne ? ;))

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-02-27 08:33:28
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Mea culpa - oczywiście jeśli to *eksport*... przez tę UE to mi
    > się wydaje ze granice wszędzie zniknęły :]

    a mi się wydaje, że w ten sposób usługa bedzie opodatkowana w dwóch krajach
    a chyba nie powinna, prawda?

    pozdrawiam