  • 21. Data: 2004-10-22 11:12:08
    Temat: Re: Jak długo trzymać dokumenty?
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > A to co ty masz jako potwierdzoną kopię ? - owszem. Deklaracja.
    > Tyle że prawdopodobne jest że to NIE jest ostateczna deklaracja
    > - "skąd mamy wiedzieć ile razy Pan korygował TĘ deklarację" ? ;)
    > Przypominam że powiadamiałem na grupie iż korektą korekty deklaracji
    > sprowokowałem sobie "zaproszenie" do US :) - tak że nie jest niemożliwe
    > że twoja kopia to też dopiero "początek deklaracji" :]

    Dobre, dobre! Musze sobie to zapamietac i kiedys wykorzystac dla zabawy, w
    ktorejs dyskusji z moim us :-).

    > No to jest prawidłowe. "Wystawi Pan f-rę 22% VAT bo to jest zasada ogólna
    > i takie jest nasze podejście" ;) Do stosowania "zw" trzeba SAMEMU umieć
    > wykazać że zostały zachowane stosowne warunki...

    Caly czas krecimy sie wokol jednego zagadnienia. Tzn. czy skoro nie mam
    obowiazku trzymania tych dokumentow, to moje oswiadczenie ma taka sama wage
    jak wzmiankowane dokumenty, i teraz to us musi wykazac, ze ewentualnie mijam
    sie z prawda. A jak nie jest w stanie wykazac, to pozostaje mu siasc i
    plakac (o ile us moze siasc i plakac). Normalnie by tak pewnie bylo, ale jak
    to bedzie "na gruncie prawa podatkowego" ? :-)

    > Nie dam głowy. Ale na mój rozum jest kłopot: samochód jest "osobisty",
    > więc powinien być rachunek. Z drugiej strony - NIBY jest to "dochód
    > z DG"... ale przecież jakbyś ZAMKNĄŁ DG i przestał być podatnikiem
    > VAT, to statusu samochodu to nie zmieni.
    > Ciekawym innych opinii :)

    Bo moja intuicja byla taka, ze gdyby dg nadal istniala to mam wystawic FV ze
    stawka zwolniony. Dopiero gdyby nie istniala, to rachunek jako osoba
    fizyczna (no bo przestal istniec tamten podatnik vat, zlozony vat-z itd. i
    ewentualny vat zostal juz zaplacony przy remanencie likwidacyjnym).

    > Lączy się.
    > Zauważ że podatek dochodowy i VAT to podatki *odrębne*.
    > I przyznam że JEST zgryz :[ - trzeba określić czy ma być f-ra i "zw"
    > czy też rachunek - i PCC !
    > Owszem, ja MAM wątpliwości :]

    No ja tym bardziej :-].

    > ...kpisz czy podpuszczasz ? ;) Albo do ustawy ci się nie chce
    > zajrzeć ? ;> Ustawa nigdzie w tym kontekście nie przewiduje
    > 6 miesięcy, co najwyżej pół roku ;> (BTW: trzeba zajrzeć do
    > K.C. czy to 'ustawowo przewidziana regulacja'[1])

    Wiadomo przeciez, do ustawy mi sie nie chce zajrzec :-). Czyli 6 lat od
    wykreslenia... no niezle, naprawde niezle :-).

    Tzn moze to chyba miec tylko znaczenie w przypadku kiedy wybralismy opcje
    podatku liniowego, tak ? Zakladajac, ze juz nawet nie posiadamy wpisu do
    rejestru dg, to mozemy sobie taki podatek rozliczyc liniowo ? Moze to byc
    korzystne jesli sporo zarabiamy z innych zrodel opodatkowanych. Ewentualnie
    moze jeszcze byc kwestia wyboru czy skladac okazjonalny PIT-5 czy PIT-53. Ma
    to jakies inne interesujace skutki jeszcze ?

    > Tak, w tym się zgadzamy :)
    > Ale NIM tak zapisano były jeszcze dziwniejsze interpretacje: wynikało
    > mianowicie że nie dość iż nie liczyło się 'kiedy' (np. 20 lat po
    > zamknięciu DG...) to jeszcze wystarczyło aby US wykazał że "podatnik
    > wykorzystywał ST w DG" (na przykład raz coś policzył na "swoim"
    > komputerze albo użył "osobistej" kosiarki...) - bo nie było zapisu
    > o "ujętych w ewidencji" !!
    > Te "interpretacje" przyjmowały postać wyroków sądowych przeciw
    > konkretnym podatnikom, żeby była jasność...

    Ktore sie uprawomocnily ? Biedni podatnicy.... :-( Mam nadzieje, ze w pore
    sie zorientowali jak sobie z tym poradzic i ze juz sie do dzis "zalapali" na
    przedawnienie.

    marekz

  • 22. Data: 2004-10-22 12:51:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, MarekZ wrote:
    [...]
    > + Caly czas krecimy sie wokol jednego zagadnienia. Tzn. czy skoro nie mam
    > + obowiazku trzymania tych dokumentow,

    A jaki masz obowiązek trzymania JAKICHKOLWEK dokumentów, poza
    wystawionymi nakazem przepisów PRZEZ SIEBIE ?
    IMO owe obowiązki są *wyłącznie* pośrednie: chcesz coś wpisać
    do KPiR (włącznie z przypadkami kiedy MUSISZ wpisać :>) to
    musisz mieć dokument.
    Jak to jest dokument obcy to zastąpić go możesz tylko dokumentem
    dopuszczonym na podstawie przepisu (np. "opis towaru handlowego"
    albo DW wg "listy pozwoleń").

    > + to moje oswiadczenie ma taka sama wage
    > + jak wzmiankowane dokumenty,

    Jeśli:
    - uznanie za KUP zakupu materiałów biurowych (bez paragonu !)
    - uznanie za KUP zapłaty za rozmowy telefonczne
    - ...

    ...dopuszczasz BEZ posiadania dokumentów obcych - to nie mam
    podstaw się spierać. Tak samo jeśli odliczenia VAT możesz
    dokonać na podstawie "oświadczenia"...

    > + i teraz to us musi wykazac, ze ewentualnie mijam
    > + sie z prawda.

    Stanem pierwotnym jest "oVATowanie sprzedaży wszystkiego co
    się rusza i nie rusza". Tego NIE trzeba udowadniać.
    Podstawą do zwolnienia z VAT jest wykazanie iż zakup był
    zwolniony z VAT. I *ten* kto to chce wykazać (a to TY
    chcesz, nie US, US powie "stosujemy zasady ogólne" !)
    musisz się starać.

    > + A jak nie jest w stanie wykazac, to pozostaje mu siasc i plakac
    > + (o ile us moze siasc i plakac). Normalnie by tak pewnie bylo, ale jak to
    > + bedzie "na gruncie prawa podatkowego" ? :-)

    IMHO...odwrotnie :)

    > + Bo moja intuicja byla taka, ze gdyby dg nadal istniala to mam wystawic FV ze
    > + stawka zwolniony. Dopiero gdyby nie istniala, to rachunek

    No rozumiem. Ciekawe jakie są rozstrzygnięcia w orzecznictwie (o ile
    są).... - chodzi o ew. PCC :) w pierwszej kolejności.

    > + > Owszem, ja MAM wątpliwości :]
    > +
    > + No ja tym bardziej :-].
    [...]
    > + > zajrzeć ? ;> Ustawa nigdzie w tym kontekście nie przewiduje
    > + > 6 miesięcy, co najwyżej pół roku ;>
    [...]
    > + Wiadomo przeciez, do ustawy mi sie nie chce zajrzec :-).

    Wrrr... :>

    > + Czyli 6 lat od
    > + wykreslenia... no niezle, naprawde niezle :-).

    Niezłe. Było "unlimited"... i również dla niewpisanych do EST...

> [...]
    > +
    > + Tzn moze to chyba miec tylko znaczenie w przypadku kiedy wybralismy opcje

    Jakie znaczenie ? :)
    Jakby "nie podlegało pod DG" to po pół roku mógłby sprzedać
    bez podatku dochodowego. A tak przez 6 lat musi liczyć
    cena_sprzedaży - koszty_nabycia - niezamortyzowana_częśc

    > + Zakladajac, ze juz nawet nie posiadamy wpisu do
    > + rejestru dg, to mozemy sobie taki podatek rozliczyc liniowo ?

    Ha... ciekawe :)
    Do 20 stycznia trzeba złożyć deklarację. Ciekawe jakby naczelnik
    zareagował na deklarację wyboru 19% poimo nieprowadzenia DG :)
    Już chciałem protestować że "nie da się", ale czytam i na razie
    przeciwwskazan nie widzę... :)

> [...]
    > + moze jeszcze byc kwestia wyboru czy skladac okazjonalny PIT-5 czy PIT-53. Ma
    > + to jakies inne interesujace skutki jeszcze ?

    No, pozbawia cię prawie wszystkich odliczeń.
    ZUS sobie możesz odliczyć i tyle.

    [...]
> [...]
    > + > Te "interpretacje" przyjmowały postać wyroków sądowych przeciw
    > + > konkretnym podatnikom, żeby była jasność...

    Tak. AFAIR.

    > + Biedni podatnicy.... :-( Mam nadzieje, ze w pore
    > + sie zorientowali jak sobie z tym poradzic

    No wiesz, jak był wyrok w II instancji albo po apelacji to raczej
    nie mieli szans :( Dopiero owe wyroki uświadomiły tym i owym że
    może by tak przepisy zmienić na logczne.

    > + i ze juz sie do dzis "zalapali" na przedawnienie.

    Co mieli, firmę zamknąć żeby ich komornik nie był w stanie
    "wyegzekwować" ? Innej możności nie widzę :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 23. Data: 2004-10-25 07:33:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >+ IMO owe obowiązki są *wyłącznie* pośrednie: chcesz coś wpisać
    >+ do KPiR (włącznie z przypadkami kiedy MUSISZ wpisać :>) to

    Potknąłem się przypadkiem to zapodam z ustawy o VAT:
    ++++++
    Art. 112. Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone
    dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane
    z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania
    podatkowego.
    ------

    Czyli przy sprzedaży ST - 6 lat (sam VAT ! dochodowy OSOBNO
    i może dojść do 7 lat !) od sprzedaży.
    "Wszystkie dokumenty" - czyli RÓWNIEŻ dowód nabycia... bo z niego
    wynika czy "z VAT" czy "zw" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 24. Data: 2004-10-26 17:54:13
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Wrrr... :>

    Wrrr jak wrrrr :>. Zalezy od podejscia. Mnie bardziej zalezy na poczuciu
    zgodnosci z logika, z czyms w rodzaju 'sprawiedliwosci' (wiem, wiem,
    smieszne pojecie). Zgodnosc z ustawami jako takimi malo mnie przejmuje :-).

> [...]
    > może by tak przepisy zmienić na logczne.

    > Co mieli, firmę zamknąć żeby ich komornik nie był w stanie
    > "wyegzekwować" ? Innej możności nie widzę :(

    Ano formalnie musieli ja zamknac. Zalezy czy to byly jakies mini-firemki,
    czy duze przedsiebiorstwa (wtedy troche inne mechanizmy, bo to pewnie sp. z
    o.o. albo sa byly).

    marekz

  • 25. Data: 2004-10-26 18:07:51
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > i może dojść do 7 lat !) od sprzedaży.
    > "Wszystkie dokumenty" - czyli RÓWNIEŻ dowód nabycia... bo z niego

    Wychodzi na to, ze Twoje podejscie moze byc niestety logiczne. Natomiast
    ostatnio byl tez jakis szum w kwestii "straty" (ze wtedy nalezalo by trzymac
    piec lat (+1) od ostatniego roku rozliczania straty. Co sadzisz na ten temat
    ? Bo jesli pozostalibysmy przy wariancie, ze trzeba trzymac, to trzeba by
    trzymac takze te z kolejnych lat, kiedy nie bylo juz straty, ale strata byla
    odliczana. Gdyz moze to byc niezbedne do tego, aby ustalic czy na przyklad
    strata nie zostala odliczona sumarycznie w kolejnych latach w wyzszej
    wysokosci niz ta w jakiej byla rzeczywiscie poniesiona.

    Zastanawiam sie, czy nie mozna znalezc jeszcze jakichs innych pretekstow, do
    przedluzenia domnienamego okresu przechowywania dokumentacji, a byc moze w
    przyszlosci, do jakichs "akcji" skarbowych majacych na celu ratowanie
    upadajacego budzetu panstwa. Ogolnie nie zacheca to do pozostawania w
    strefie opodatkowanej dzialalnosci, prawda ? Ja juz dawno sie zdecydowalem,
    ze jesli by weszlo to wyzsze ozusowanie (chyba ostatnio raczej sie wydaje,
    ze nie wejdzie, prawda?), to spojrze na swiat w odcieniach szarosci.
    Oszczedzanie lasow tropikalnych wazna rzecz. :-)

    marekz

  • 26. Data: 2004-10-26 19:19:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Oct 2004, MarekZ wrote:
    [...]
> [...]
    > + strata nie zostala odliczona sumarycznie w kolejnych latach w wyzszej
    > + wysokosci niz ta w jakiej byla rzeczywiscie poniesiona.

    Na to wygląda.

    [...]
    > + Ja juz dawno sie zdecydowalem, ze jesli
    > + by weszlo to wyzsze ozusowanie (chyba ostatnio raczej sie wydaje, ze nie
    > + wejdzie, prawda?)

    Miejscami tak wygląda. Ale przynajmniej oficjalnie rząd (z min.
    Haussnerem w pierwszej kolejności) powiada że "ma być".
    "Się okaże"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)