  • 51. Data: 2018-10-17 13:06:42
    Temat: Re: Jak forma daty na fakturze?
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    Wojciech Bancer napisał:
    > On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski wrote:
    >
    > [...]
    >
    > I w przypadku np. konieczności sortowania plików format YYYYMMDD jest lepszy
    > (z zerem na początku a nie jak sugerowałeś 11 przed 2). Nie znasz konkretnych
    > wymagań, konkretnych sytuacji więc wypowiadanie się w tonie "Że są tacy
    > "programiści" to wiem" jest wg mnie nie na miejscu.

    jak sobie nazywasz pliki jest zazwyczaj Twoją wewnętrzną sprawą i nijak
    się ma do sortowania dat.

    > Czasami trzeba założyć, że nie zawsze "tylko data" jest jedynym źródłem
    > danych dla danego miejsca, ale często są to ciągi znaków _zawierające
    > datę_. Najczęsciej w sytuacji w której musimy dopasować się do już istniejącego
    > systemu o zamkniętej strukturze danych takiego jak np. nazwa pliku, czy
    > np. key-value storage, gdzie data jest _częścią_ klucza podlegającego
    > shardingowi.

    ale co to ma do rzeczy w kontekście sortowania dat? Piszesz nie na
    temat. Sortowanie rekordów po typie to jest jedno, a to jak sobie
    nazwiesz pliki, zupełnie inna sprawa...

    > No ale pewnie, że lepiej zakładać że to programiści są do dupy, a nie
    > rzeczywistość do której trzeba dopasować system :P

    niestety wielu programistów jest do dupy - wiem, bo pracowałem przy
    poprawianiu kilku systemów i widziałem wiele kwiatków, ale to chyba nie
    temat na grupę.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 52. Data: 2018-10-17 14:31:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > jak sobie nazywasz pliki jest zazwyczaj Twoją wewnętrzną sprawą i nijak
    > się ma do sortowania dat.

    No ale pisałeś że format DMR jest wygodniejszy (gdziekolwiek nie użyty)
    i że to programista dupa źle zaprogramował.

    No więc programiści file managerów powinni przewidzieć że niejaki Tomasz będzie
    chciał sobie posortować pliki po takiej dacie i powinni wbudować automatyczny
    detektor formatu dmr w nazwie pliku bo inaczej są dupy, nei? :P

    > ale co to ma do rzeczy w kontekście sortowania dat? Piszesz nie na
    > temat. Sortowanie rekordów po typie to jest jedno, a to jak sobie
    > nazwiesz pliki, zupełnie inna sprawa...

    I co? Pliki nie mogą zawierać dat? A co jak masz system rozproszony
    działający np. na S3 i masz zwrócić posortowane dane? Piszę o tym,
    że to jakich typów danych możesz użyć często *NIE* zależy od Ciebie
    więc zrzucanie *wszystkiego* z tym związanego na nieudolność programistów
    jest zbyt dużym uogólnieniem.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 53. Data: 2018-10-17 14:41:58
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    > On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No ale pisałeś że format DMR jest wygodniejszy (gdziekolwiek nie użyty)
    > i że to programista dupa źle zaprogramował.

    do prezentowania daty wygodniejszy, do tworzenia jakiś nazw plików itp -
    to zależy od potrzeb. To chyba 2 różne rzeczy nie?

> [...]
    > chciał sobie posortować pliki po takiej dacie i powinni wbudować automatyczny
    > detektor formatu dmr w nazwie pliku bo inaczej są dupy, nei? :P

    jeśli w filemanagerze nie mona posortować po dacie poprawnie niezależnie
    od tego jak data jest reprezentowana, to tak taki programista dał dupy.
    Nazwa pliku to nie data, no ale, widzę, że stosujesz metodę, wymyślę
    sobie co ktoś może miec na myśli i będę przestawiał wszystkie argumenty
    by to zbić.

> [...]
    > że to jakich typów danych możesz użyć często *NIE* zależy od Ciebie
    > więc zrzucanie *wszystkiego* z tym związanego na nieudolność programistów

    pliki moga zawierać wszystko, chciałeś chyba napisać nazwy. Otóż nazwa
    to jest chyba coś innego niż data. W większości filesystemów masz daty
    utworzenia modyfikacji i jeśli takiego czegoś nie będzie potrafił
    poprawnie posortować niezależnie od ustawień formatu daty to tak, taki
    ktoś jest nieudolnym programistą.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 54. Data: 2018-10-17 16:01:39
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > do prezentowania daty wygodniejszy, do tworzenia jakiś nazw plików itp -
    > to zależy od potrzeb. To chyba 2 różne rzeczy nie?

    Różnie bywa. Jak chcesz optycznie (i wizualnie) mieć posortowane, to też
    lepszy jest format ISO (YYYY-MM-DD), bo wtedy logicznie widzisz że to jest
    posortowane w kolejności.

    Do prezentowania pojedynczej daty może być wygodniejszy, ale to już argument
    z seri "de gustibus".

    Natomiast nie widzę powodu by nazywać programistę "złym" tylko dlatego że
    użył daty w formacie tekstowym, JEŚLI NIE ZNASZ kontekstu oraz wymagań
    i możliwości oferowanego systemu.

    [... argumentacja o dacie modyfikacji / tworzenia pliku ...]

    I tylko nie o tej dacie mowa.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 55. Data: 2018-10-17 18:13:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2018-10-17 o 08:21, J.F. pisze:

    >I dlatego, w razie czego, stosuje się normę językową obowiązującą w
    >Polsce.
    >Pisałem już o tym wcześniej.

    Wiekszosc tez nie jest lektorami i nie musi cyferek zamieniac na
    "trzeciego wrzesnia".

    >Jeszcze raz: _ta_ norma nie dotyczy poprawności/niepoprawności.

    >No przecież dyskusja jest o tym, jak jest u nas.

    Ale u nas stosuje sie DMR lub RMD, a RDM to moze gdzies w USA.

    >Nie ma takiego przepisu.

    >I nigdy nie było.

    Ta PN za PRL to gdzies na granicy obowiazkowego stosowania.

    >Nie, nie wszystkie.

    Skoro nie ma przepisu, to wszystkie :-)

    >Przy rozstrzyganiu sporów, jeżeli czegoś przepisy nie regulują
    >wprost, to sądy biorą pod uwagę również zwyczaje (prawo zwyczajowe
    >obowiązujące na danym terenie), a takim prawem zwyczajowym jest
    >również norma językowa.

    I moze to byc istotne, jak np ktos sie umowil pisemnie na zwrot
    pieniedzy czy zaplate do 07-08-09.

    Jesli jednak takich watpliwosci nie ma, to i sad nie powinien podwazac
    dowolnosci zapisu - byleby byl jakis oczywisty, chocby po kontekscie

    J.

  • 56. Data: 2018-10-17 18:18:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości grup
    Wojciech Bancer napisał:

    >jak sobie nazywasz pliki jest zazwyczaj Twoją wewnętrzną sprawą i
    >nijak się ma do sortowania dat.

    Ale jak pliki dotycza pewnych dat, to tak wygodniej :-)

    >ale co to ma do rzeczy w kontekście sortowania dat? Piszesz nie na
    >temat. Sortowanie rekordów po typie to jest jedno, a to jak sobie
    >nazwiesz pliki, zupełnie inna sprawa...

    Ale systemowa data pliku moze nie miec nic wspolnego z zawartoscia.
    Chce sobie np miesieczne wyciagi z banku zapisac, ale robie to teraz,
    po dwoch latach od operacji.

    I myslisz ze wygodniej bedzie mi je nazwac 012016, 022016, itd, czy
    201601, 201602 ...

    J.

  • 57. Data: 2018-10-17 19:42:34
    Od: Kviat

    W dniu 2018-10-17 o 18:13, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Wiekszosc tez nie jest lektorami i nie musi cyferek zamieniac na
    > "trzeciego wrzesnia".

    A jaki to ma związek z tematem?

    > Ale u nas stosuje sie DMR lub RMD, a RDM to moze gdzies w USA.

    No przecież dyskusja jest o tym, jak jest u nas.

    > Skoro nie ma przepisu, to wszystkie :-)

    Nie.
    W przypadku sporu nie wszystkie.

    > I moze to byc istotne, jak np ktos sie umowil pisemnie na zwrot
    > pieniedzy czy zaplate do 07-08-09.

    OMG... przecież właśnie o takim przypadku rozmawiamy: w przypadku sporu.
    Właśnie wtedy to jest istotne.

    > Jesli jednak takich watpliwosci nie ma,

    To nie ma sporu.

    > to i sad nie powinien podwazac
    > dowolnosci zapisu

    OMG... jeśli nie ma sporu, to co sąd ma podważać?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 58. Data: 2018-10-18 08:25:17
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Natomiast nie widzę powodu by nazywać programistę "złym" tylko dlatego że
    > użył daty w formacie tekstowym, JEŚLI NIE ZNASZ kontekstu oraz wymagań

    użył do czego? do prezentacji - do prezentacji jak najbardziej, o czym
    pisałem. Natomiast już kilka płyt głównych musieliśmy wyrzucić na
    przełomie tysiąclecia tylko dlatego, bo ktoś przechowywał datę w
    lamerski sposób i komputer wariował gdy przekraczał magiczną datę
    31-12-1999.

    > [... argumentacja o dacie modyfikacji / tworzenia pliku ...]
    >
    > I tylko nie o tej dacie mowa.

    to o jakiej? O dacie, czy o jakiejś nazwie? bo to są 2 różne rzeczy.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 59. Data: 2018-10-18 09:58:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Oct 2018 19:42:34 +0200, Kviat napisał(a):

    > A jaki to ma związek z tematem?

    Ze skoro "2018.09.03" nie trzeba sobie szybko zamieniac na "trzeci
    wrzesnia dwa tysiace ...", to to nie jest wada :-)

    > No przecież dyskusja jest o tym, jak jest u nas.

    A, ok, nie zrozumialem ze to byl przyklad na niepoprawnosc.

    > Nie.
    > W przypadku sporu nie wszystkie.

    > OMG... przecież właśnie o takim przypadku rozmawiamy: w przypadku sporu.
    > Właśnie wtedy to jest istotne.

    Akurat spor byl tylko o to, czy to jest poprawne.
    Bo to tylko data na fakturze.

    No moze gdzies tam w tle jest kwestia kontroli skarbowej, przyjda,
    powiedza ze to z czerwca, zakwestionuja spoznione odliczenie ..

    J.

  • 60. Data: 2018-10-18 13:09:10

    Thu, 18 Oct 2018 09:58:14 +0200, w <2...@4...net>,
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Ze skoro "2018.09.03" nie trzeba sobie szybko zamieniac na "trzeci
    > wrzesnia dwa tysiace ...", to to nie jest wada :-)

    2018.09.03 to po jakiemu?