  • 1. Data: 2004-01-15 08:55:17
    Temat: Jak interpretpwać słowo "dochód"?
    Od: "latet" <n...@n...pl>

    Witam,

    W tym roku mój US postanowił wyjść naprzeciw osobom
    prowadzącym DG, które nie są pewne kiedy trzeba składać
    pierwszy PIT-5 w roku. Wywiesili więc wydrukowane dużą
    czcionką obwieszczenie, w którym napisali (cyt. z pamięci):

    "W roku podatkowym 2004 pierwszą deklarację PIT-5
    nalezy złożyć, gdy dochód przekroczy 2789,89 zł."

    Jak to interpretować?
    Tzn. o który dochód chodzi?
    O ten przed odliczeniem ZUS czy po?

    Dzieki!

    latet

  • 2. Data: 2004-01-18 19:05:59
    Temat: Re: Jak interpretpwać słowo "dochód"?
    Od: lidpiotr<l...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > "W roku podatkowym 2004 pierwszą deklarację PIT-5
    > nalezy złożyć, gdy dochód przekroczy 2789,89 zł."

    Dochód jest to przychód (sprzedaż) pomniejszony o koszty uzyskania
    (zakupy) oraz o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne ZUS -
    czyli prosto mówiąc jest to kwota już do opodatkowania i jeżeli jest
    niższa niż ta, która podał US, podatek nie wystąpi i szkoda się trudzić
    z karkołomnym wyliczaniem.
    Powodzenia .

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2004-01-18 19:45:22
    Od: "xxx" <c...@p...onet.pl>

    Moum zdaniem chodzi o dochód po odliczeniu składek na ZUS, gdyż właśnie on
    stanowi podstawęopodatkowania w deklaracji PIT 5

  • 4. Data: 2004-01-19 12:43:09
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Można też na modłę Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 22 lipca 1992 r
    (rozporządzenie nadal aktualne) , który to w napadzie inwencji twórczej
    onegdaj obwieścić nam raczył, że ( par. 1 ust. 3) "Za dochód osiągnięty
    uważa się faktyczny dochód uzyskany przez emeryta lub rencistę w danym roku
    kalendarzowym".
    AR

  • 5. Data: 2004-01-20 13:43:57
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    xxx wrote:

    > Moum zdaniem chodzi o dochód po odliczeniu składek na ZUS, gdyż właśnie on
    > stanowi podstawęopodatkowania w deklaracji PIT 5
    > Użytkownik "latet" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    No to kropelki dla Mady.....

    bo jeszczeprzeciez od podatku odlicza sie zdrowotne...

    I wraca problm od kiedy trzeba pita...

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-01-20 14:00:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik bosz napisał:

> [...]
    Ja bym sie pytała jaka jest podstawa prawna tej kwoty.
    Bo nie znalazłam jej w żadnym przepisie.

    "Ekstrapolując" tok myslenia autora tej informacji to powinien byc nie
    dochód a odstawa opodatkowania. Po odliczeniu ZUS, strat za lata ubiegle
    i co tam jeszcze z odliczen od dochodu nam zostało.
    Ale kwestia podstawy prawnej dla kwoty pozostaje otwarta.

    A nie było tam czasem podstawy prawnej? Bo ciekawośc by było sprawdzić
    na co sie powołali.

    W ustawie stoi: (art 44 ust.6)
    "W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada
    podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według
    ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku."

    Nie ma słowa o dochodzie. Jest tylko "termin płatności".

    Idąc za lieteralana wykładnia Gotfryda to albo przyjmujemy że termin
    płatności dotyczy także zaliczek które mogły by byc, a wtedy należałoby
    składać deklaracje od pierwszego miesiąca bez wyjątków.
    Ale mowimy o faktycznej płatności, wtedy jeżeli nie powstaje obowiązke
    zapłaty nie ma tez zaliczki.

    Ktos ma inna interpretacje?

    > No to kropelki dla Mady.....
    A tam... morfinka do zyły.. ;-)

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2004-01-20 23:28:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jan 2004, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik bosz napisał:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Nie ma słowa o dochodzie. Jest tylko "termin płatności".

    "szukajcie a znajdziecie" !

    >+ Idąc za lieteralana wykładnia Gotfryda to albo przyjmujemy że termin
    >+ płatności dotyczy także zaliczek które mogły by byc, a wtedy należałoby
    >+ składać deklaracje od pierwszego miesiąca bez wyjątków.

    No, niezupełnie:
    ++++
    1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym
    dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
    ----
    Wzięłaś o pominęłaś "właściwe zwolnienie" :) w cytacie.

    Biorąc pod uwagę że opis przypadku, kiedy pasażerka kolei
    dojazdowej (WKD) w W-wie zapłaciła mandat za brak biletu
    "dopłatowego" o wartości 0,00 zł (słownie: złotych zero
    i zero setnych :>) czytałem w zeszłym tygodniu - to widzę
    że nie tylko w US tak mają :< !
    Moje zastrzeżenia opieram na fakcie że ustawodawca przecież
    MÓGŁ zapisać, że "jeśli powstał obowiązek zapłaty podatku"
    nie wnikając w podstawę.
    Jeśli tego nie zrobił... no to zdaniem SN trzeba szukać
    co miał na myśli pisząc algorytm który bazuje na DOCHODZIE
    a który coś tam robi z podatkiem :( - znaczy, że odliczeń
    od podatku uwzględnić nie należy :(
    Przyznam że słowo "zapłacenia" gmatwa sprawę dokumentnie :[

    Wniosek byłby taki, że (tak samo jak PKP) US powinien ścigać
    za niewpłacenie kwoty 0,00 zł... nie bić, to nie ja
    wymyśliłem tylko kolejarze !! :>
    Skoro *powstaje obowiązek*...

    ...jak ci wiadomo... ;)

    pozdrowienia, Gotfryd