  • 1. Data: 2010-01-13 11:43:27
    Temat: Jak najtaniej podzielic i sprzedac mieszkanie?
    Od: "Krzysztof" <k...@t...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczow.
    10 lat temu odziedziczylem po mamie mieszkanie spoldzielcze. Aby nie
    przedluzac sprawy spadkowej zostalem jego jedynym wlascicielem. moje dwie
    siostry zrzekly sie swoich udzialow. Jednakze nadal wszyscy w trojke
    ponosimy koszty jego utrzymania, w przypadku jego sprzedazy rowniez
    zamierzam sie z nimi podzielic po 1/3.
    W 2006 roku przeksztalcilem mieszkanie w spoldzielcze wlasnosciowe a pod
    koniec 2009 w odrebna wlasnosc.
    Zamierzamy je sprzedac w polowie 2011r.
    Jak najtaniej i najlatwiej doprowadzic do sytuacji zebysmy wszyscy w trojke
    byli sprzedajacymi mieszkanie. Mieszkam od dluzszego czasu za granica, w
    przypadku sprzedazy mieszkania bede musial ujawnic uzyskana kwote. Jesli
    sprzedam je sam to bede musial ujawnic kwote 3 razy wieksza niz faktycznie
    uzyskalem.Wiem ze moge mieszkanie siostrom np podarowac po 1/3 czesci,
    jednakze jak sie ma sprawa podatku od sprzedazy w takim wypadku?
    Dziekuje za wszystkie odpowiedzi
    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 2. Data: 2010-01-13 15:01:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof wrote:
> [...]
    > uzyskalem.Wiem ze moge mieszkanie siostrom np podarowac po 1/3 czesci,
    > jednakze jak sie ma sprawa podatku od sprzedazy w takim wypadku?

    podarować im po 1/3 mieszkania przed sprzedażą, a potem sprzedać.

  • 3. Data: 2010-01-13 19:06:59
    Od: "Krzysztof" <k...@t...pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message
    > podarować im po 1/3 mieszkania przed sprzedażą, a potem sprzedać.

    z jakimi kosztami trzeba sie liczyc przy takim rozwiazaniu? Jakas wieksza
    danina do US?

  • 4. Data: 2010-01-13 20:15:38
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-01-13 20:06, Krzysztof pisze:

    > z jakimi kosztami trzeba sie liczyc przy takim rozwiazaniu? Jakas wieksza
    > danina do US?

    US - 0 zł (zwolnione są od podatku darowizny w przypadku najbliższej
    rodziny).
    Notariusz - zależy od wartości.

    --
    spp

  • 5. Data: 2010-01-13 20:54:55
    Od: "Krzysztof" <k...@t...pl>

    > US - 0 zł (zwolnione są od podatku darowizny w przypadku najbliższej
    > rodziny).
    > Notariusz - zależy od wartości.

    A czy siostry beda musialy zaplacic jakis wiekszy podatek od sprzedazy
    mieszkania (Niz ten ktory zaplacilbym ja sprzedajac je samodzielnie) ktore
    dzien wczesniej otrzymaly w drodze darowizny.
    Sorry za sto pytan do.. ale jest to dla mnie ciemna magia.

  • 6. Data: 2010-01-13 21:20:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof wrote:

> [...]
    > dzien wczesniej otrzymaly w drodze darowizny.
    > Sorry za sto pytan do.. ale jest to dla mnie ciemna magia.

    one większy.
    zapłacą 19% podatku, po kosztów w przypadku darowizny poza notariuszem
    nie mialby zadnych.

    ciebie obowiązują przepisy z dnia odziedziczenia mieszkania, a wtedy
    zdaje sie podatku jeszcze nie było, wiec nie zapłaciłbys nic.
    przynajmniej w Polsce.
    Szczególy u doradcy podatkowego.

  • 7. Data: 2010-01-14 10:48:13
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-13 22:20, witek pisze:
    > ciebie obowiązują przepisy z dnia odziedziczenia mieszkania, a wtedy
    > zdaje sie podatku jeszcze nie było, wiec nie zapłaciłbys nic.
    > przynajmniej w Polsce.

    czyli lepiej jak sprzeda sam i potem daruje siostrom kasę, nicht wahr?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2010-01-14 16:06:41
    Od: "Krzysztof" <k...@t...pl>

    > czyli lepiej jak sprzeda sam i potem daruje siostrom kasę, nicht wahr?

    tak zrobic nie moge, gdyz musialbym wykazac pelen dochod ze sprzedazy
    mieszkania. A to ze podziele sie nim z siostrami nie interesuje urzedu przed
    ktorym musze sie rozliczyc.
    dziekuje za porady.
    Krzysztof

  • 9. Data: 2010-01-14 18:04:43
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-14 17:06, Krzysztof pisze:

    > tak zrobic nie moge, gdyz musialbym wykazac pelen dochod ze sprzedazy
    > mieszkania.

    No ale co z tego? Jeżeli Witek ma rację, to nie zapłacisz podatku.

    > A to ze podziele sie nim z siostrami nie interesuje urzedu przed
    > ktorym musze sie rozliczyc.

    Musisz policzyć jak to jest z tym podatkiem i czy 3 podatki + notariusz
    nadal nie wyjdą gorzej niż 1 podatek bez notariusza.

    Nawet jeśli wersja witka jest nieprawdziwa, to czy jak Ty zapłacisz
    podatek, a potem kwotę pozostałą podzielisz na 3, to czy wyjdzie gorzej
    niż jak podzielisz najpierw na 3, a potem se każde z was zapłaci podatek?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2010-01-14 19:03:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No ale co z tego? Jeżeli Witek ma rację, to nie zapłacisz podatku.

    w Polsce nalezaloby dodac.
    Jesli mieszka za granica to dochod ze sprzedazy wlicza sie jak
    najbardziej do dochodu do opodatkowania w kraju gdzie mieszka. Wszystko
    zalezy od lokalnych przepisow "tam".

    Po za tym gdzieniedzie podatek od darowizn placi darczynca, wiec nalezy
    sie dobrze zatanowic,

    a)
    1) czy najpierw podarowac mieszkanie (podatek, w polsce nie bedzie,
    podatek za granica kto wie)
    2) potem kazdy sprzedaje swoja czesc (on podateku pewnie w Polsce nie
    zaplaci, ale doliczy do dohcodu za granica swoja czesc. siostry zabulą
    19% od swojej czesci)

    czy tez

    b)
    1. sprzedaz mieszkanie tak jak jest (podatek w poslce bylby na zasadach
    sprzed xxx lat, a wtedy zadaje sie nie bylo podatku od sprzedazy
    odziedziczonego mieszkania bo placilo sie podatek od spadku)
    ale calosc musialby wykazac za granica

    2. podarowac kase rodzenstwu (podatku od darowizny nie byloby, ale co z
    zagranica?

    genralnie bez szczegółów i dokladnego analizowania ciezko cos powiedziec
    konkretnie.