  • 1. Data: 2010-01-13 10:32:40
    Temat: umowa o dzieło z pracodawcą, a samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza
    Od: "news.task.gda.pl" <r...@o...pl>

    Witam, mam taki problem, prowadzę działalność gospodarczą (płatnik VAT), i
    pracuję na etacie, czy mogę z pracodawcą podpisać dodatkową umowę o dzieło?,
    wiem, że z inną firmą nie mogę i wystawiam faktury, ale pewne przesłanki
    wskazują, że jest taka możliwość:

    http://e-rachunkowosc.pl/artykul.php?view=42
    "Umowy o dzieło, zlecenia i pokrewne zawierane z pracodawcą (art. 15 ust. 3
    pkt 2 ustawy o VAT)

    Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą polski ustawodawca
    nakazuje nie uznawać również czynności "wykonywanych przez osobę fizyczną na
    podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie
    usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące
    umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą,
    z którym pozostaje w stosunku pracy".

    Ustawa, w przeciwieństwie do omówionego wyżej przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3,
    nie określiła zatem wyraźnie żadnych dodatkowych cech przedmiotowych
    stosunku prawnego, w ramach którego mają być wykonywane wyłączone od VAT
    czynności, poprzestając jedynie na wskazaniu przesłanki formalnej, którą ma
    być samo zawarcie umowy cywilnoprawnej z pracodawcą wykonawcy.

    Ponieważ analizowany przepis nie wymaga przy tym, aby stosunek pracy łączący
    zlecającego z wykonawcą przewidywał pracę na pełen etat, można ponadto
    stwierdzić, iż wyłączone od VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o
    VAT są czynności świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych przez
    pracownika zatrudnionego nawet na niewielki ułamek etatu.

    Warto też dodać, iż art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, w przeciwieństwie do
    pkt. 3 tego samego przepisu zdaje się wyłączać od opodatkowania wszelkie
    czynności wykonywane przez pracownika na rzecz pracodawcy na podstawie umów
    zlecenia (agencyjnej, o dzieło, o świadczenie usług), bez względu na to, czy
    pracownik jest przedsiębiorcą w rozumieniu innych przepisów (np. Prawa
    działalności gospodarczej albo updof) czy też nie.

    Podobnie jednak, jak to miało miejsce w przypadku uregulowanym w art. 15
    ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wykładnię omawianego przepisu należy, jak się
    wydaje, przeprowadzać w świetle zasad i norm wyrażonych w Dyrektywie. Ta zaś
    kładzie nacisk przede wszystkim na cechy przedmiotowe stosunku prawnego
    łączącego strony, nie zaś na jego nazwę, czy kwalifikację prawną samych
    stron. Zgodnie z art. 4(4) Dyrektywy wyłączeniu podlegają jedynie takie
    czynności, które realizowane są w warunkach podporządkowania wykonawcy
    zlecającemu, oraz obciążenia tego ostatniego ryzykiem działania usługodawcy.

    W konsekwencji należałoby uznać, iż dla wyłączenia z zakresu opodatkowania
    podatkiem od towarów i usług podatników realizujących czynności w ramach
    umów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT nie jest wystarczające
    istnienie stosunku pracy pomiędzy stronami tych umów, ale nadto muszą one
    konstruować wzajemne stosunki zgodnie z wymogami określonymi w art. 4(4)
    Dyrektywy."

  • 2. Data: 2010-01-13 11:45:40
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    W dniu 2010-01-13 11:32, news.task.gda.pl pisze:
    > Witam, mam taki problem, prowadzę działalność gospodarczą (płatnik VAT), i
    > pracuję na etacie, czy mogę z pracodawcą podpisać dodatkową umowę o dzieło?,
    > wiem, że z inną firmą nie mogę i wystawiam faktury

    A mi się wydaje, że możesz gdy nie dotyczą Twojej DG.

    --
    Systemy kominowe http://twojkomin.pl

  • 3. Data: 2010-01-13 11:48:40
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Daniel Stalica" <d...@s...info> napisał w wiadomości

    > A mi się wydaje, że możesz gdy nie dotyczą Twojej DG.

    Moze takze wtedy, gdy dotycza DG - z tym, ze umowa taka jest normalnie
    rozliczana w DG.
    "Wystawiajac fakture" watkotworca w rzeczywistosci zawiera przeciez ze swoim
    kontrahentem umowe - najczescij jest to albo umowa o dzielo albo umowa
    zlecenie.- tyle, ze na ogol czyni to ze swym kontrahentem ustnie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2010-01-13 12:02:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 13 Jan 2010 11:32:40 +0100, news.task.gda.pl napisał(a):

    > Witam, mam taki problem, prowadze dzia?alno?ae gospodarcz? (p?atnik VAT),
    > i pracuje na etacie, czy moge z pracodawc? podpisaae dodatkow? umowe o
    > dzie?o?, wiem, ?e z inn? firm? nie moge i wystawiam faktury, ale pewne
    > przes?anki wskazuj?, ?e jest taka mo?liwo?ae:

    A dlaczego miałby istnieć zakaz podpisywania umowy o dzieło z własnym
    pracodawcą dla prowadzących DG?

    Ale powstaje inny problem, na który w pewnym sensie zwrócił uwagę Daniel.
    Jak należy rozliczyć umowę o dzieło podatkowo? Przeważające opinie są
    takie, że (niezależnie od tego dla kogo jest wykonywana) jeśli wchodzi w
    zakres zgłoszonej DG, to należy ją rozliczyć w ramach DG. W swoim poście
    piszesz, że innymi nie możesz podpisać takiej umowy. A niby dlaczego?
    Przecież "usługowa" DG polega właśnie na realizacji umów o dzieło, umów o
    świadczenie usług i umów zleceń. Kłopot może być wtedy gdy z jakichś
    powodów nie możesz świadczyć usług w ramach DG własnemu pracodawcy. Jeśli
    mnie pamięć nie zawodzi to przyczynami mogą być: podatek liniowy, podatek
    zryczałtowany (?), zniżkowy ZUS.

  • 5. Data: 2010-01-13 12:02:59
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    W dniu 2010-01-13 12:48, SDD pisze:
> [...]
    > kontrahentem umowe - najczescij jest to albo umowa o dzielo albo umowa
    > zlecenie.- tyle, ze na ogol czyni to ze swym kontrahentem ustnie.

    Zgadzam się.

    --
    Systemy kominowe http://twojkomin.pl

  • 6. Data: 2010-01-13 16:02:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jan 2010, news.task.gda.pl wrote:

    > czy mogę z pracodawcą podpisać dodatkową umowę o dzieło?,
    > wiem, że z inną firmą nie mogę

    Powiadasz, że jak podejmuję się "osobistej" umowy o dzieło
    z zakresu czynności które *nie wchodzą w zakres mojej DG*
    (nie mam środków, pozwalających organizować takie czynności,
    nigdy ich sam nie wykonywałem i nie mam ich we wpisie EDG),
    to łamię jakiś przepis?

    Od kiedy i który? :O
    :D

    > i wystawiam faktury

    Tu jeszcze uwaga: JEST MOŻLIWY taki przypadek, że wykonywana
    umowa osobista NIE JEST DG, ale jednocześnie PODLEGA do
    VAT - i musi być rozliczona taką dziwną fakturą, przy
    której płatnikiem dochodowego jest odbiorca, ale VATu
    wystawca!
    Jest to skutek pokręconego przepisu w ustawie o VAT...
    Ten element też można obejść - zawrzeć z zamawiającym
    umowę o wystawienie f-r VAT "odwrotnych" (obciążających),
    tak że na jednym "papierze" będą wszystkie składniki
    (osobno wymienione).
    Niemniej i tak rozliczanie (VAT) jest wtedy zabawne :]
    (przekazana jest "kwota netto w rozumieniu dochodowego
    plus VAT od brutto dochodowego")

    pzdr, Gotfryd
    (DG: KPiR, VAT, ZUS, umowy osobiste... z rzadka ;))