  • 1. Data: 2010-03-21 17:27:46
    Temat: Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    Witam
    Rodzice i ja jestesmy posiadaczami dzialki w rownych czesciach.
    Prowadze inwestycje (tylko ja) jako budowa domu na tej dzialce.
    W jaki sposob rodzice moga mi przekazac jakas kwote (pomijajc temat
    nieopodatkowanej kwoty od rodzicow z darowizny) na budowe tego domu, aby
    oplacici jak najmniej podatkow ?
    Dodatkowa darowizna ? Dodac jakis udzial w domu rodzicom ? Potraktowac
    dodoatkowe poieniadze jako zagospodarowanie dzialki ?Czy jak ?

    Fantom
    ps. Juz to kiedys poruszylem. Wiem, ze mozna bylo zglosic i nie zaplacic od
    tego grosza. Niestety czas juz minal. Dlatego pytam co moge w tej sytuacji
    zrobic.

  • 2. Data: 2010-03-23 20:23:56
    Temat: Re: Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Mar 2010, Fantom wrote:

    > Witam
    > Rodzice i ja jestesmy posiadaczami dzialki w rownych czesciach.

    Posiadanie nie daje w tym przypadku skutków podatkowych, liczy
    się wyłącznie własność. Być może chciałeś napisać "współwłaścicielami",
    ale z powyższego to nie wynika.
    Wyjaśnij najpierw status prawny, bo tak to można sobie pogdybać.

    > Prowadze inwestycje (tylko ja) jako budowa domu na tej dzialce.

    Mamy dedukować, że jesteś właścicielem (wyłącznym), czy
    wręcz przeciwnie:

    > W jaki sposob rodzice moga mi przekazac jakas kwote

    ...mamy "inwestycję w obcym środku"? ;)

    > (pomijajc temat
    > nieopodatkowanej kwoty od rodzicow z darowizny)

    Chyba coś przeoczyłeś :)
    Darowizna w 1. grupie podatkowej dokonana notarialnie *lub*
    przelewem bankowym *i* zgłoszona terminowo do US jest
    zwolniona od podatku w całości (bez limitu).

    > Dodatkowa darowizna ?

    Najpierw wyjaśnij jaki jest status ziemi.
    Żeby nie wyszło, że najpierw rodzice darują Ci kwotę zwolnioną,
    a potem US wywiedzie że:
    - to nie była darowizna
    albo:
    - wręcz przeciwnie, z uzyskanej darowizny zrobiłeś darowiznę
    zwrotną lub "nieodpłatne świadczenie" dla (współ)właściciela
    i podatek się należy

    > Dodac jakis udzial w domu rodzicom ?

    Napierw wyjaśnij jaki *JEST* status nieruchomości, bo na razie
    podałeś bezużyteczne dane (co komu po wiedzy, kto jest
    posiadaczem?)

    > ps. Juz to kiedys poruszylem. Wiem, ze mozna bylo zglosic i nie zaplacic od
    > tego grosza. Niestety czas juz minal. Dlatego pytam co moge w tej sytuacji
    > zrobic.

    Zaraz.
    To mamy kolejną możliwą wersję, że wcale nie pytasz o to o co pytasz,
    tylko co zrobić skoro *już* miała miejsce darowizna?
    Ja tam doradcą podatkowym nie jestem, ale IMVHO bez jakiegoś jaśniejszego
    opisu nijak nie da się dojść o co chodzi.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-03-23 21:09:19
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Zaraz.
    > To mamy kolejną możliwą wersję, że wcale nie pytasz o to o co pytasz,
    > tylko co zrobić skoro *już* miała miejsce darowizna?

    Sie obawiam, ze on chce uzyskac pokrycie jakimis kwitami srodkow,
    ktore wydal na faktury rok czy dwa lata temu... 8-)

    MJ

  • 4. Data: 2010-03-23 21:22:06
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    > Sie obawiam, ze on chce uzyskac pokrycie jakimis kwitami srodkow,
    > ktore wydal na faktury rok czy dwa lata temu... 8-)

    Wlasnie odwrotnie :)
    Mam przelewy od rodzicow i chcialbym je "zalegalizowac".
    Moze byc darowizna lub nawet pozyczka lub inne sugerowane rozwiazanie.

    Fantom

  • 5. Data: 2010-03-23 21:22:54
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

> [...]
    > ale z powyższego to nie wynika.
    > Wyjaśnij najpierw status prawny, bo tak to można sobie pogdybać.

    Dokladnie - sa wspolwlascicielami dzialki. Inwestorem budowanego tam domu
    jestem tylko ja (z zona)

    Fantom

  • 6. Data: 2010-03-24 00:40:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Mar 2010, Fantom wrote:

    > Dokladnie - sa wspolwlascicielami dzialki. Inwestorem budowanego tam domu
    > jestem tylko ja (z zona)

    1. Niemożliwe.
    2. Niemożliwe.

    Ad 1: "czyja ziemia tego budynek".
    Czyli są współwłaścicielami budynku, w tym samym stopniu, w jakim
    są współwłaścicielami gruntu.
    Powinni ponosić nakłady w stopniu odpowiadającym udziałowi w gruncie.
    "Wkład" w tej wysokości po prostu się *należy* i basta. Powinni go
    wnieść! - i w tym, że "wpłacili swoją część" na zakup materiałów
    i opłacenie robocizny nie widziałbym nic dziwnego :|
    Oczywiście prawo przewiduje taki przypadek, że ktoś stawia budynek
    z własnych środków na czymś gruncie - wtedy właściciel gruntu
    ma prawa do budynku, zaś "wkładający" - prawo do zwrotu nakładów.
    Sąd może orzec nakaz sprzedaży gruntu (zajrzyj do KC).

    Ad 2: "inwestor" to ten co inwestuje. To, kto formalnie został
    wypisany na tabliczce, nie oddaje stanu faktycznego - sądząc
    z opisu, to inwestorami są właśnie teście, to oni "dali kasę".

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-03-24 01:05:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Mar 2010, Fantom wrote:

    > Mam przelewy od rodzicow i chcialbym je "zalegalizowac".

    No przecież rodzice wpłacali na swój udział w budynku...
    Czegoś nie rozumiem? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-03-24 07:35:34
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    > No przecież rodzice wpłacali na swój udział w budynku...
    > Czegoś nie rozumiem? ;)

    A budowany budynek i dzialka to to samo ? Ja rozumiem, ze dzialka jest
    wspolwlasnoscia, ale budynek automatycznie tez ??Jestem wpisany we
    wszytskich papierach jako inwetsor (budujacy ten dom) - rodzice nie.

    Fantom

  • 9. Data: 2010-03-24 07:37:38
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-03-24 08:35, Fantom pisze:

    > A budowany budynek i dzialka to to samo ? Ja rozumiem, ze dzialka jest
    > wspolwlasnoscia, ale budynek automatycznie tez ??

    Dokłądnie tak.

    Jestem wpisany we
    > wszytskich papierach jako inwetsor (budujacy ten dom) - rodzice nie.

    Bez znaczenia.

    --
    spp

  • 10. Data: 2010-03-24 09:10:14
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    > Dokłądnie tak.
    >
    > Jestem wpisany we
    >
    > Bez znaczenia.

    No super :(
    To co teraz mam zrobic ? Rodzice maja mi dac po prostu swoja czesc dzialki
    jako darowizne, z tym automatycznie bedzie sie wiazalo, ze budynek tez jest
    caly moj ? I ta darowizna bedzie bez zadnych dodoatkowych oplat jak zglosze
    w terminie i juz ?

    Fantom