  • 11. Data: 2008-03-06 08:26:03
    Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Jakie konsekwencje nie wystawienia faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Jak to bez?
    > Skoro prowadzi DG zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gosp. to ma psi
    > obowiązek wystawiać faktury.

    Nie ma. Obowiązek wystawiania f-r nie wynika z tej ustawy, a wyłącznie
    ze sposobu oVATowania transakcji, a to jest nieskorelowane z prowadzeniem
    DG "w rozumieniu przepisów o swobodzie".

    Może jeszcze raz pierwotna teza od której zaczęła się tak gałąź wątku:
    napisałeś, że f-rę musi wystawić z warunkiem j.w. (że prowadzi DG
    w rozumieniu przepisów gospodarczych).
    Potrzymuję że to nieprawda: fakturę musi wystawić TYLKO ktoś, kto
    prowadzi DG w rozumieniu przepisów o VAT, i to *niezależnie* czy
    prowadzi DG w rozumieniu przepisów o DG czy nie!

    > Może być vat zw., ale wystawić MUSI.

    Primo: jak zwolniony jest *on sam* (a nie czynność), to wystawia rachunek
    a nie fakturę. Albo paragon. Albo nic! Obowiązek wystawienia czegokolwiek
    ma jedynie "na żądanie", tak jak *każdy*, co sprzedaje *cokolwiek*, w tym
    ktoś sprzedający swój "osobisty" stary rower czy używaną książkę!
    Możesz podać jakiś przepis, wskazujący że jest inaczej?
    Secundo: poszło o to, że *w drugą stronę* to nie działa, znaczy z faktu
    że ktoś nie prowadzi DG w rozumieniu ustawy o swobodzie DG *nijak* nie
    wynika, że nie jest zobowiazany do wystawienia faktury!
    Podałem przykład: jest osoba, która nie ma "DG w rozumieniu swobody",
    ma lokal albo kosiarkę ("posiadane osobiście") którą wynajmuje firmie
    i rezygnuje ze zwolnienia z VAT (lub ze względu na kwotę nie może
    korzystać ze zwolnienia).
    Musi wystawić f-rę i tyle, mimo "nieprowadzenia DG w rozumieniu ustawy
    o swobodzie..."!
    A tertio.... mimo prowadzenia DG w rozumieniu przepisów o DG, jak
    sama czynność np. nie podlega pod VAT, to również nie ma faktury.
    Powiedzmy ktoś udziela pożyczek (w własnego kapitału), rozumiem że
    widzisz jak wystawia Ci faktury na odsetki :)

    Kryterium wystawiania f-r jest jedno: przepisy o VAT, w tym "prowadzenie
    DG w rozumieniu VAT", co obejmuje "sprzedaż w rozumieniu VAT".

    > Do VAT - i owszem.

    A faktury są opisane w przepisach VAT.

    > Jasne.
    > Ale ja pisałem w kontekście "vat zw" i że nawet w tym przypadku wystawić
    > musi.

    Przecież to jest nieprawda.
    Jak ktoś jest VAT zw to faktury NIE WYSTAWIA, bo nie ma podstaw prawnych.
    Nieważne czy sprzedaży dokonuje w ramach "zarejestrowanego DG wg
    przepisów o swobodzie" czy w innych (ramach).
    Jedyny obowiązek to rachunek wg Ordynacji - na żądanie kupującego!

    A bezwarunkowy obowiązek wystawienia faktycznie dotyczy *tylko* faktur
    (i wynika z przepisów o VAT) w *niektórzych* przypadkach (kiedy sprzedawca
    wie, że nabywca kupuje "dla celów gospodarczych"!

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-03-06 09:20:19
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Primo: jak zwolniony jest *on sam* (a nie czynność), to wystawia rachunek
    > a nie fakturę.

    Rachunek=faktura.

    >Albo paragon. Albo nic! Obowiązek wystawienia czegokolwiek
    > ma jedynie "na żądanie",

    O tym mówię cały czas.
    Żądanie było, więc inne sytuacje pomijamy.

    > tak jak *każdy*, co sprzedaje *cokolwiek*, w tym
    > ktoś sprzedający swój "osobisty" stary rower czy używaną książkę!

    Dyskusyjne.

    > Możesz podać jakiś przepis, wskazujący że jest inaczej?

    A Ty jakiś że jest jak piszesz?

    > Secundo: poszło o to, że *w drugą stronę* to nie działa, znaczy z faktu
    > że ktoś nie prowadzi DG w rozumieniu ustawy o swobodzie DG *nijak* nie
    > wynika, że nie jest zobowiazany do wystawienia faktury!

    Nie, mnie idzie o to że to działa w tą stronę.
    W drugą nie musi - to już zależy od statusu podatnika vat, tu nie ma sporu.

    > Powiedzmy ktoś udziela pożyczek (w własnego kapitału), rozumiem że
    > widzisz jak wystawia Ci faktury na odsetki :)

    A coś stoi na przeszkodzie?

    > A faktury są opisane w przepisach VAT.

    Nie tylko, nie tylko.
    Oczywiście jeśli ktoś nie utożsamia z fakturą, faktury vat.

> [...]
    > przepisów o swobodzie" czy w innych (ramach).
    > Jedyny obowiązek to rachunek wg Ordynacji - na żądanie kupującego!

    I o tym mówię.
    Faktura=rachunek.

    W odróżnieniu od faktury vat.

    Ustawa o VAT to nie jedyne źródło wiedzy o świecie, nawet jeśli Ci się tak
    zdaje. ;-)

    > A bezwarunkowy obowiązek wystawienia faktycznie dotyczy *tylko* faktur
    > (i wynika z przepisów o VAT) w *niektórzych* przypadkach (kiedy sprzedawca
    > wie, że nabywca kupuje "dla celów gospodarczych"!

    Czyli generalnie się zgadzamy, tyle że Tobie się nazewnictwo popieprzyło.

  • 13. Data: 2008-03-06 10:04:58
    Temat: Re: Jakie konsekwencje nie wystawienia faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2008, jureq wrote:

    > Już raz pisałem art. 356 par.1 KC. Wyrażnie mylisz przejęcie długu ze
    > spełnieniem zobowiązania.

    Pisałeś, zakodowałem sobie.
    Pic w tym, że zakodowałem sobie z tamtego pisania wyłącznie .2, bo wtedy
    chodziło o świadczenie pieniężne :)
    Thx. za wskazówkę!

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-03-06 10:55:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Rachunek=faktura.

    Primo: przyznaję, że brakowało zastrzeżenia "faktura VAT".

    No i musiałem skasować pół zapisanej strony tekstu ;)

    > O tym mówię cały czas.
    > Żądanie było, więc inne sytuacje pomijamy.

    Zacytuję Twoje słowa:
    +++
    > A to go zmusza do wystawiania faktur VAT?
    > Chyba nie.
    >
    > Musiałby prowadzić działalność w rozumieniu ustawy o DG.
    ---

    Na tej podstawie założyłem, że mowa właśnie o f-rach VAT.
    A zaatakowałem tezę, jakoby "musiał prowadzić DG" (w rozumieniu DG).

    > Dyskusyjne.

    Dyskusyjne jest słowo o "zarobku", prawda, IMO ustawodawca powinien
    to inaczej określić, aby była jasność czy warunkiem jest przychód
    czy dochód (i przy jak określonych kosztach).

    > A Ty jakiś że jest jak piszesz?

    Na to, że:
    - sprzedawca nie będący czynnym podatnikiem VAT nie wystawia f-r VAT jest
    a contrario w ustawie o VAT
    - że sprzedawca będący czynnym podatnikiem VAT ma wystawić f-rę jest
    wprost w ustawie o VAT i jasno z tego wynika, że NIE ZALEŻY to
    od tego, czy jest prowadzącym DG w rozumieniu przepisów o DG
    - na to że rachunek jedynie "uznaje się" za fakturę - w rozporządzeniu
    (z "uznawania" wynika, że nie stosuje się *wymogów* dla f-ry, tym
    się od owej f-ry różni)

    O które z rzeczy o których pisałem może jeszcze chodzić?

    > Nie, mnie idzie o to że to działa w tą stronę.
    > W drugą nie musi - to już zależy od statusu podatnika vat, tu nie ma sporu.

    No dobra, ustalmy: w którym miejscu się nie zgadzamy?
    Obie moje tezy:
    - prowadzący DG może nie wystawiać f-r VAT, jeśli jest zwolniony podmiotowo
    - nieprowadzący DG w rozumieniu DG może być zmuszony do wystanienia
    f-ry VAT, jeśli z jakiegoś powodu nie korzysta ze zwolnienia

    Tej drugiej tezie wprost zaprzeczyłeś w poście, z ktorego kawałek
    wkleiłem wyżej.

    > A coś stoi na przeszkodzie?

    Brakuje (u mnie) słowa "VAT" :>

    > Nie tylko, nie tylko.
    > Oczywiście jeśli ktoś nie utożsamia z fakturą, faktury vat.

    Dobra, tu przedobrzyłem.
    Możesz wskazać przepis *definiujący* fakturę nie-VAT?

    Znaczy to, że używa się potocznej nazwy dla rachunku, podobnie jak
    używa się potocznej nazwy "delegacji" dla dowodu wewnętrznego,
    może sprawiać kłopot, ale jest odrębne od (ewentualnego) istnienia
    pojęcia "faktury" w prawie. Więc tak z przezorności i na kiedyś
    dobrze by było wiedzieć, czy jest (przepis).
    Douczę się może kiedyś, bo podejrzewam że może to mieć związek
    z rachunkowością :) (a to nie moja działka).

    > I o tym mówię.
    > Faktura=rachunek.
    >
    > W odróżnieniu od faktury vat.

    A, no to tu mnie masz :)

    > Ustawa o VAT to nie jedyne źródło wiedzy o świecie, nawet jeśli Ci się tak
    > zdaje. ;-)

    Wyjątkowo przypisuję sobie autorstwo pojęcia "syndromu trawniczka", więc
    nie śmiem zaprzeczyć samemu sobie :>

    > Czyli generalnie się zgadzamy, tyle że Tobie się nazewnictwo popieprzyło.

    Być może!
    Ale z twierdzeniem o konieczności prowadzenia zarejestrowanej DG
    w celu wystawienia f-ry VAT właśnie mnie skołowałeś - wtopiłem na
    dedukcji, że tym samym w *innych* postach również piszesz o f-rach
    VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-03-06 12:02:18
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

> [...]
    > - nieprowadzący DG w rozumieniu DG może być zmuszony do wystanienia
    > f-ry VAT, jeśli z jakiegoś powodu nie korzysta ze zwolnienia

    Z obydwiema tezami się zgadzam.
    Przy czym cały czas mówiłem o obowiązku wystawienia faktury, rachunku a nie
    o ich podzbiorze będącym fakturą VAT.
    Dlatego napisałem że tak czy tak istniej obowiązek wystawienia faktury
    (rachunku jak wolisz) przez osobę prowadzącą DG.

    > Dobra, tu przedobrzyłem.
    > Możesz wskazać przepis *definiujący* fakturę nie-VAT?

    Faktura=rachunek.
    To definiuje słownik języka polskiego.

    > Być może!
    > Ale z twierdzeniem o konieczności prowadzenia zarejestrowanej DG
    > w celu wystawienia f-ry VAT właśnie mnie skołowałeś

    Nic takiego nie twierdziłem, przynajmniej nie świadomie. ;-)
    Cały czas odnosiłem się do pytania początkującego wątek, gdzie pytanie było
    o konieczność wystawienia faktury, a nie faktury vat.

    >- wtopiłem na
    > dedukcji, że tym samym w *innych* postach również piszesz o f-rach
    > VAT.

    Wręcz przeciwnie - jak nigdzie nie pisałem o fakturach VAT.
    Co najwyżej gdzieś nie zauważyłem że Ty zacząłeś o tym specyficznym
    dokumencie pisać.