  • 1. Data: 2006-04-02 13:58:50
    Temat: KUP w PIT36
    Od: "Grzechoo" <g...@o...pl>

    Witam,

    Mam pewien problem. Nie do końca wiem, co wpisać w pozycji 40 PIT36.

    Pierwszy problem:
    Do końca września pracowałem w Polsce i mieszkałem, jak mi się wydaje, poza
    miejscowością, w której znajduje się mój zakład pracy. "Wydaje mi się", bo
    nie do końca wiem jak to zinterpretować. Po prostu pracowałem w mieście, a
    mieszkałem we wsi położonej nieopodal tego miasta. Powiat, gmina, poczta i
    US tej wsi, znajduje się w mieście, w którym pracowałem.
    Czy mogę, w związku z powyższym, jako KUP policzyć 9 x 127,82 = 1150,38 ?
    Jeżeli tak, to dlaczego w PIT-11 w poz.35 mam wpisane 1022,50 ? Wygląda to
    na 10 x 102,25. Po pierwsze, dlaczego 10 miesięcy, skoro pracowałem tam
    tylko 9 miesięcy? I dlaczego 102,25 za miesiąc?
    Dalej sprawa się jeszcze bardziej komplikuje, bo od 1 października pracuję
    za granicą. Sprawa z zamieszkaniem i miejscem pracy wygląda podobnie, bo
    pracuję w innej miejscowości niż mieszkam. Tym razem już na pewno, bo to są
    dwa różne miasta oddalone od siebie o ok. 40km.

    Podsumowując, co mam wpisać w poz.40? Wg mojego rozumowania to 2300,94zł, bo
    pracowałem w dwu miejscach i poza miejscem czasowego zamieszkania. Nie mylę
    się? Jeżeli jednak jestem w błędzie, to prosze o podpowiedź w jaki sposób to
    policzyć.

    BTW. Czy miałem obowiązek poinformować US o nowym miejscu tymczasowego
    zamieszkania za granicą?

    Pozdrowienia
    Grzechoo

  • 2. Data: 2006-04-02 15:00:29
    Temat: Re: KUP w PIT36
    Od: "Grzechoo" <g...@o...pl>

    Tak jeszcze chwilę się zastanowiłem i mam jeszcze jedno pytanie.

    Czy KUP za miesiące przepracowane za granicę mogę wpisać w poz.40, jeżeli
    rozliczam się metodą wyłączenia z progresją? Raczej powinienem to chyba
    odjąć od kwoty w poz.160. Jeżeli tak, to ile wpisać w poz.40, a ile odjąć od
    poz.160?

    P.S.
    Teraz wiem dlaczego pracodawcy nalegają na to, aby uprościć przepisy
    podatkowe. Skoro szary człowiek ma takie problemy...

  • 3. Data: 2006-04-02 16:09:13
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Grzechoo wrote:
    > Czy mogę, w związku z powyższym, jako KUP policzyć 9 x 127,82 = 1150,38 ?
    tak

    > Jeżeli tak, to dlaczego w PIT-11 w poz.35 mam wpisane 1022,50 ? Wygląda to
    > na 10 x 102,25. Po pierwsze, dlaczego 10 miesięcy, skoro pracowałem tam
    > tylko 9 miesięcy? I dlaczego 102,25 za miesiąc?
    Bo liczyli ci koszty zwykle i pewnie bylo 10 wypłat.
    Nie patrz na to.
    Patrz na stan faktyczny. Mieszkałeś w innej miejscowości więc koszty
    możesz wziąć wyższe, policz przez ile miesięcy (kalendarzowych) tam
    pracowałeś. 9 czy 10. Wystarczy pracować w danym mieisącu jeden dzień,
    aby miesiąc się wliczał.

> [...]
    > pracuję w innej miejscowości niż mieszkam. Tym razem już na pewno, bo to są
    > dwa różne miasta oddalone od siebie o ok. 40km.

    Nie wiem jak jest z zagranicą i czy możesz wziąć wyższe koszty.
    Dla świętego spokoju policzyłbym standardowe 102.25

    > Podsumowując, co mam wpisać w poz.40? Wg mojego rozumowania to 2300,94zł, bo
    > pracowałem w dwu miejscach i poza miejscem czasowego zamieszkania.

    W dwóch miejscach, ale nie jednocześnie, więc o pracy na dwóch etatach
    nie ma mowy.
    Do wyboru masz dwie wersje

    a) 12 * 127.82
    b) 9 * 127.82 + 3 * 102.25

    > BTW. Czy miałem obowiązek poinformować US o nowym miejscu tymczasowego
    > zamieszkania za granicą?

    Nie.
    Ewentualnie miałeś obowiązek się wymeldować w Polsce jeśli wyjeżdżałeś.

  • 4. Data: 2006-04-02 16:13:20
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Grzechoo wrote:
> [...]
    > odjąć od kwoty w poz.160. Jeżeli tak, to ile wpisać w poz.40, a ile odjąć od

    Aaa.
    W poz 40 wpisujesz tylko koszty polskie.
    Całość zagraniczną wpisujesz w części H.
    Zobacz, że tam jest napisane Dochody, a nie przychód, czyli już po
    odliczeniu KUP za te 3 miesiące.
    Pamiętaj, że jeszcze masz kwoty zwolnione z podatku (max 30 dni) o które
    też pomniejszasz dochód do wykazania w polu 160.

  • 5. Data: 2006-04-03 13:05:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Apr 2006, witek wrote:

> [...]
    > czy 10. Wystarczy pracować w danym mieisącu jeden dzień, aby miesiąc się

    Ja wiem że interpretacje są takie jak piszesz, i że zaraz oberwę...
    ale w przepisach napisali co napisali, a napisali że za "przychody
    z pracy" liczą się wypłaty a nie fakt pracowania, koszty zaś
    dotyczą przychodów... (a nie starania się o nie).
    Co dla porządku tylko przytaczam :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-04-03 15:17:04
    Od: "Grzechoo" <g...@o...pl>

    Wielkie dzięki, czyli jest tak jak myślałem.

    Zagłębiając się jednak dalej w temat.
    Czy jeżeli ktoś, pracując u jednego pracodawcy np. do 15 października, a u
    drugiego od 16, będzie mógł sobie policzyć KUP za 13 m-cy?

    pozdr.
    grzechoo

  • 7. Data: 2006-04-03 15:33:11
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Grzechoo wrote:
    > Wielkie dzięki, czyli jest tak jak myślałem.
    >
    > Zagłębiając się jednak dalej w temat.
    > Czy jeżeli ktoś, pracując u jednego pracodawcy np. do 15 października, a u
    > drugiego od 16, będzie mógł sobie policzyć KUP za 13 m-cy?

    Nie. Nie pracował na dwóch etatach.