  • 1. Data: 2004-08-04 11:51:43
    Temat: KUPIŁEM SAMOCHÓD - czy warto jako ŚT - POMÓŻCIE
    Od: r...@o...pl

    Cześć
    Kupiłem okazyjnie samochód po firmie za 12 500 zł.(wg umowy i faktury).
    Wg ubezpieczalni i rynku jest wart ok. 18 000 zł. - i na tyle został
    ubezpieczony.
    Nie jestem płatnikiem VAT. Dochody osiągam w pierwszym przedziale skali
    podatkowej - 19 %.
    Chciałbym wprowadzić samochód jako środek trwały do mojej firmy rozliczanejKPiR

    Wartość początkowa to : 12500 + 1200 ubezpieczenie + 400 opłaty = 14 100 zł.
    Amortyzacja 40 % rocznie więc miesięczny odpis 470 zł.

    PYTANIE
    Czy mogę przyjąć wyższą wartość poczatkową samochodu - tak jak jest wyconiony
    czyli : 18000 + 1200 +400 = 19 600 zł.

    Przy sprzedaży samochodu za rok np. za 15 000 będę musiał zapłacić podatek w
    wys. 15 000 - 8 460 (wart samochodu 14100 - 12*470) *19 % = 1 242,6 zł. a więc
    większy niż korzyść z odpisu amortzacyjnego poniewaz przez rok zyskałem
    470*12*19% = 1071 zł.
    MAM NADZIEJĘ ŻE VAT -u NIE BĘDĘ MUSIAŁ PŁACIĆ.
    Jezeli byłaby wyższa wartość poczatkowa powyższe obliczenia wyglądałyby dużo
    lepiej.

    Co by się stało jeżeli ukradzino by mi ten samochód po 5-ciu miesiacach.
    wart. wg ewidencji to 14100-5*470 = 11750 a ubezpieczenie wypłaci mi 18000 zł.
    Czy muszę zapłacić podatek od róznicy 6250 zł. *19% = 1 187,5 zł.
    Czy US nie przyczepi się jeżeli w celu poprawienia powyższych obliczeń
    sprzedam samochód np. tacie za 8 000 zł. (zdecydowanie poniżej wart. rynkowej)
    a później tato sprzeda go dalej za 15 000 zł.

    Nie wiem czy kalkuluje się wprowadzanie tego auta jako środka trwałego.

    dzięki za wszelkie pomocne informacje oraz potwierdzenie moich wyliczeń
    Pozdrawiam
    Robert