  • 1. Data: 2004-08-04 12:57:06
    Temat: Podpis na fakturze, czy musi być
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Witam

    Nie tak dawno zastanawialismy się nad wymogiem podpisu na fakturze, w
    zwiazku z przepisami VAT a ustawą o rachunkowości. Dla zaintereseowanych
    przytoczę odpowiedź experta na ten temat. Może przekonam co niektórych, że
    nie należy naginać przepisów ustawy o rachunkowości, żeby dopasować jej
    treść do swoich potrzeb.

    Ppozdrawiam
    Monika

    Rada
    Brak wymogu podpisu na fakturach pośrednio wynika z § 12
    rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie
    zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku,
    zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy
    towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od
    podatku od towarów i usług.

    Uzasadnienie

    Przepisy rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT określającego
    zasady wystawiania faktur pomijaja w katalogu wymaganych elementów
    faktury sprzedaży podpisów. Obecnie faktura stwierdzająca dokonanie
    sprzedaży musi zawierać:
    1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy
    i nabywcy oraz ich adresy;
    2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z
    zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
    3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży
    oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA
    VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania
    sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
    4) nazwę towaru lub usługi;
    5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj
    wykonanych usług;
    6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę
    jednostkową netto);
    7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy
    sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
    8) stawki podatku;
    9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych
    usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od
    podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
    10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów
    (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek
    podatku;
    11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z
    kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty
    dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku,
    lub niepodlegających opodatkowaniu;
    12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem,
    wyrażoną cyframi i słownie.

    Jak widać w powyższym wyliczeniu nie ma już podpisów, których
    umieszczenie na fakturze nakazywał dotychczas przepis par. 35
    dotychczas obowiązującego rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 w
    sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów
    i usług oraz o podatku akcyzowym.

    Proszę jednak pamiętać, że obowiązek umieszczenia podpisu na fakturze
    może wynikać z innych przepisów. I tak faktura dotychczas traktowana
    była jako dowód księgowy. Zgodnie z przepisami ustawy o
    rachunkowości elementem dowodu księgowego jest &#8222;podpis wystawcy
    dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki
    aktywów (art. 21 ust 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości). Warto tu
    przytoczyć fragment orzeczenie NSA w Łodzi z 27 stycznia
    1998 &#8222;dokumenty potwierdzające dokonanie konkretnych transakcji, nie

    spełniające wszystkich wymagań określonych w art. 21 ustawy z dnia 29
    września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591), mogą być
    uznane za dowody świadczące o poniesionych kosztach, jednakże może
    to dotyczyć tylko niewielkich uchybień formalnych, np. braku niektórych
    elementów, które mogą być uzupełnione, a fakt dokonania danej
    transakcji może być potwierdzony u kontrahenta.&#8221; (I SA/Łd 1056/97).
    Podatnicy maja obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie
    z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie wysokości
    dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Jak
    wynika z przytoczonego orzeczenia zapis w księgach faktury (dowodu
    księgowego) nie spełniającego pewnych wymogów formalnych
    wynikających z art. 21 ustawy o rachunkowości, może narazić podatnika
    na zarzut niewywiązania się z tego obowiązku i tym samym np. na
    uznanie jakiegoś kosztu za koszt nie stanowiący kosztu uzyskania
    przychodu. Należy podkreślić że faktura VAT bez podpisu kontrahenta nie
    może być uznana dla celów rachunkowych za dowód zastępczy o którym
    mowa w art. 20 ust. 4 ustawy o rachunkowości, ponieważ
    udokumentowanie operacji gospodarczych dowodami zastępczymi nie
    może dotyczyć operacji, które opodatkowane są podatkiem VAT.

    Warto tu także zauważyć, że brak podpisu na fakturze może utrudnić
    sprzedawcy dochodzenie i dowodzenie istnienia wierzytelności zarówno
    w postępowaniu nakazowym, jak i postępowaniu upominawczym. W
    świetle wyżej przedstawionych faktów należy stwierdzić, ze podpisanie
    przez kontrahentów faktury VAT nadal jest zalecane, pomimo braku
    takiego wymogu w przepisach podatku od towarów i usług. Także
    kontrahenci podpisujący swe faktury dają jedynie wyraz swojej
    rzetelności i chęci ograniczenia potencjalnego ryzyka.

  • 2. Data: 2004-08-04 13:17:37
    Temat: Re: Podpis na fakturze, czy musi być
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    że
    > nie należy naginać przepisów ustawy o rachunkowości, żeby dopasować jej

    A co rzeczony ekspert powiada na ten temat w świetle
    naszych zobowiązań unijnych?
    Niedawno cytowałem tu pewne fragmenty dyrektywy, ale
    jeszcze raz powtórzę:

    "DYREKTYWA RADY 2001/115/WE z dnia 20 grudnia 2001 r.
    zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia,
    modernizacji i harmonizacji ustanowionych warunków
    fakturowania w zakresie podatku od wartości dodanej"

    "Państwa Członkowskie nie wymagają podpisania faktury."

    IMHO skoro jest napisane, że "nie wymagają" to chyba oznacza,
    że takiego wymogu nie można również wprowadzać "tylnymi drzwiami".
    Jeśli mam rację to po prostu nasze przepisy są w dalszym
    ciągu niezgodne z unijnymi.

    > Ppozdrawiam
    Rrównież ;-)
    Pix

  • 3. Data: 2004-08-04 13:41:34
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Kalina napisał:
> [...]
    > przytoczę odpowiedź experta na ten temat. Może przekonam co niektórych, że

    No jak "expert" to wiele wyjasnia. Osobnik znany powszechnie w usnecie
    jako "expert" wyprodukował przez lata tony porad na rozne tematy od
    informatyki po zasady pielęgnacji róż i dzis wzbudza tylko każda
    wypowiedzia wesołość usnetowiczów.

    A jeżeli chodzi o *ekspertów*, to do czasu gdy nie ujawnią się z imienia
    i nazwiska to jakoś mało ich cenię.

    > nie należy naginać przepisów ustawy o rachunkowości, żeby dopasować jej
    > treść do swoich potrzeb.

    Dlaczego owo "naginanie" było ok przez 1 maja a nie jest po 1 maja?

    Po raz kolejny pozostaje pytanie - co z fakturami które juz od lat nie
    miały podpisu wystawcy ani odbiorcy. Np. fakturami za telefony, energie
    itp itd.
    Poprzednio brak podpisu na tych fakturach był regulowany przepisami
    *tej* *samej* *rangi* co dzisiejszy przepis pozwalający na wystawianie
    wszystkich faktur bez podpisów.
    Pare już razy pytalam - dlaczego faktura za telefon bez podpiu wystawcy
    mogla byc przez lata dowodem księgowym a inna faktura nagle nie?
    Czy od dzis muszę tez wysyłac do podpisu wszystkie faktury za media?
    Dlaczego od dziś skoro w tym zakresie ustawa o rachunkowości się nie
    zmieniła? Poszerzył sie tylko krąg faktur które podpisu nie wymagają.
    Dlaczego przez 1 maja faktura za telefon bez podpisu byl dowodem
    ksiegowym a ta sama faktura po 1 maja juz nie jest?

    Co z ustępem 1a art. 21 ustawy?

    "Można zaniechać zamieszczania na dowodzie danych, o których mowa w ust.
    1 pkt 5 i 6 [podpisy, dekret], jeżeli wynikają one z techniki
    dokumentowania zapisów księgowych."

    Skoro dany zapis dokumentuje sie fakturą VAT to wymagaia tego dokumentu
    okresla odpowiedni przepis spoza ustawy o rachunkowości.
    Zreszta dotychczas na ten własnie przepis powoływano się przy
    stwierdzaniu że faktura za media bez podisów jest dokumentem księgowym.

    Ktoś mi to wyjasni? Czy teraz powinnam faktury za media odsyłac do
    telekomunikacji, elektrowni, gazwoni i Ślepy Io wie gdzie jeszcze?
    Nie ma juz szczególnego przepisu który pozwalał nie podpisywac takich
    faktur. Jest tylko jeden przepis ogólny.
    Dlaczego jest on wiążący dla rachunkowości w przypadku faktur za media a
    nie jest w przypadku innych faktur? Gdzie logika tego "experta"?
    A może nie jest wiążący w ogóle? Ale wtedy wracamy do problemu
    wyegzekwowania odpisu od np. Telkomunikacji i to za wszystkie lata
    obowiązywania starego przepisu.
    Komus się to udało już?
    Proszę podnosic ręce, bedę liczyła ;-)

    Swoja drogą taka wypowiedź "experta" ktory się nie podpisuje mozna sobie
    zwinac w trabke i rozwazyć znaczenie słowa czopek.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-08-04 17:54:48
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <u...@u...net>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message
    > Po raz kolejny pozostaje pytanie - co z fakturami które juz od lat nie
    > miały podpisu wystawcy ani odbiorcy. Np. fakturami za telefony, energie
    > itp itd.

    W umowie byl punkt "upowazniam <nazwa firmy> do wystawiania faktur bez
    mojego podpisu" albo podobne.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak
    GG 1213856

  • 5. Data: 2004-08-04 19:16:15
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Kalina <d...@s...pl .invalid> wrote:
> [...]
    > dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki
    > aktywów (art. 21 ust 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości).

    Czyżby? A jak to dotychczas było z rachunkami za gaz, prąd i telefon? One
    były wyłączone z podpisywania _tylko_ przez ustawę o VAT - a jednak się je
    księgowało.

    P.

  • 6. Data: 2004-08-04 19:18:48
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <u...@u...net> wrote:

    > W umowie byl punkt "upowazniam <nazwa firmy> do wystawiania faktur bez
    > mojego podpisu" albo podobne.

    Po pierwsze - nie musiało być, bo ustawa o VAT wyłączała niektóre faktury z
    podpisywania. A nawet jeśli było - to co to zmienia? To nadal jest
    upoważnienie dla potrzeb VATu, a nie ustawy o rachunkowości. Ustawa
    o rachunkowości mówi o podpisie, a nie upoważnieniu.

    P.

  • 7. Data: 2004-08-04 20:30:05
    Od: "Kalina" <p...@p...info_.invalid>

    > zwinac w trabke i rozwazyć znaczenie słowa czopek.

    Wybaczcie, ale z wiadomych powodów wycięłam nazwisko autora przytaczanych
    wyodów. Mogę dla
    spokoju podać tylko, że jest to specjalista z Inforu. Mam nadzieję że to
    wystarczy.

  • 8. Data: 2004-08-04 20:31:38
    Od: "Kalina" <p...@p...info_.invalid>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > że takiego wymogu nie można również wprowadzać "tylnymi drzwiami".
    > Jeśli mam rację to po prostu nasze przepisy są w dalszym

    tu muszę się zgodzić, ale to nie znaczy, że przepisy te nie są również pewną
    furtką dla kontrolujących nas US.

  • 9. Data: 2004-08-04 20:33:57
    Od: "Kalina" <p...@p...info_.invalid>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <u...@u...net> wrote:
    > Po pierwsze - nie musiało być, bo ustawa o VAT wyłączała niektóre faktury
    > podpisywania.

    Jesli chodzi o ścisłość, to regulowane to było w przepisach wykonawczych
    (Rozporządzenie),
    nie zaś w samej ustawie.

  • 10. Data: 2004-08-04 20:35:35
    Od: "Kalina" <p...@p...info_.invalid>

> [...]
    > były wyłączone z podpisywania _tylko_ przez ustawę o VAT - a jednak się je

    Robiło się i robi nadal wiele rzeczy. Ja sama tak postępuję. Chcę jednak
    zwrócić uwagę, że US może
    to zinterpretować inaczej niż my sami byśmy sobie tego życzyli.
    I trudno będzie się z nim nie zgodzić, czyż nie?