  • 21. Data: 2004-03-15 17:03:40
    Temat: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Od: adalda <a...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    + 1. Metoda kasowa to obowiązek zaliczania do kosztu podatkowego kosztu,

    ---- Dzięki: ) o ewentualnych różnicach dalej.

    > Ty usiłujesz mi wytłumaczyć zasady działania owych metod.
    > Przyjmij do wiadomości że jest to wysiłek zbędny.

    --- Można by przeprowadzić wywód z powołaniem się na poszczególne
    uregulowania ustawowe, rozporządzenia i objaśnień do księgi Byłoby to
    długie, więc może na krótko

    2001.03.07 Wyrok NSA U N III 64/00 w W-wie
    " Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę pojęcia "koszty
    poniesione w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, że podatnik ma możliwość
    odliczania dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem że
    wykaże ich bezpośdredni związek z prowadzoną działalnością a ich
    poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego
    przychodu. ...."

    1999.02.24 wyrok NSA U I SA/Gd 736/97 w Gdańsku
    " Mozliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów
    uzyskania przychodów uznależnione jest min. łącznego od spełnienia
    przesłanek, tj. uzyskania przychodu istnienia związku przyczynowego między
    poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem oraz od właściwego
    udokumentowania tego wydatku....."

    1998.06.03 wyrok NSA U SA/Bk 556/97 w Białymstoku
    "Przzepis art. 22 ust. 1 ustawy z 1991r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych ustanawia regułę bardzo pojemną, bowiem z zasady każdy wydatek
    celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu powinien być uznany za
    koszt uzyskania przchodu, jeżeli tylko nie został wyłączony przez
    ustawę....."

    I bardzo wiele innych identycznych w brzmieniu za ostanie kilkanaście
    lat. Czy widzisz tu warunek zapłaty????
    Jeśli chcesz płacić podatek wyższy niż to wynika z przepisów to
    oczywiście Twoja sprawa.

    ---- Jeszcze co do pojęcia "metody kasowej" i "memoriałowej"
    Używa się tych pojęć dla określenia ogólnego sposobu obliczania podatków
    - zgodnie z rozumieniem na które wyżej się zgodziłeś: ) W takim właśnie
    znaczeniu ustawa o VAT używa pojęcia "metoda kasowa" dla określenia metody
    obliczania VAT dla małych podatników - art. 6b. Pozostali rozliczają się
    memoriałowo w ziwązku z tym, prawda?
    Istnieje jeszcze inne rozumienie tych pojęć, wywodzące się z przepisów
    ustawy o rachunkowości. Dla ksiąg handlowych /rachunkowość/ obowiązuje
    zsada memoriału, zgodnie z którą do kosztów księgowych przyjmuje się
    jedynie takie koszty, które są związane z rokiem rozliczanym, tj. faktury z
    tego roku /miesiecy/ dot. przychodów innych lat rozlicza się do następnych
    lat. Jest to zasada księgowa. Tę zasadę ustawa przyjęła jako zasadę
    podatkową w ust. 5 i 6 dla celów obliczania podatku.
    Przeciwieństwem jej jest metoda kasowa, dlatego też obowiązek - prawo,
    określone ust. 4 zaliczania do kosztów danego roku wszystkich kosztów
    poniesionych nazywa się czasem metodą kasową. Podatnik na książce - wg
    takiego rozumienia - stosuje metodę kasową lub może wybrać memoriałową.

    Może stąd to nieporozumienie?

    2000.02.10 wyrok NSA U N I SA/łd 176/98 w Lodzi
    " Ogólna zasada wynikająca z art. 22 ust. 4 ustawy z 1991 r. o podatku
    dochodowym od osób fizycznych o potrącalności kosztów w tym roku, w którym
    zostały poniesione, oznacza, że w danym roku podatkowym należy uwzględnić
    także te koszty, które zostaly poniesione w celu osiągnięcia przychodów w
    latach następnych...."

    Oczywiście jeśli chcecie płacić więcej niż trzeba - macie prawo.

    Tylko nie twierdź iż KPiR prowadzi się w oparciu
    > o *identyczne* zasady jak PK !

    --- Nigdy tego nie twierdziłam.

    > NIE NAPISAŁAŚ tego "o ile". Jak dla mnie - starczy: ktoś opierający się
    > na twoim poście ma prawo "wpaść" ! :]

    -- Masz rację. Nieścisłowść z mojej strony.

    -- Jak tylko znajdę, przytoczę.

    adalda

  • 22. Data: 2004-03-15 18:25:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik adalda napisał:
> [...]
    > ustawę....."
    >
    > I bardzo wiele innych identycznych w brzmieniu za ostanie kilkanaście

    Poza tym że uzywane są słowa WYDATEK i PONIESIONY lub PONIESIENIE to
    wszystkie zacytowane wroki odpowiadaja na pytanie CO może być kosztem a
    nie KIEDY.

    Kiedy - mówi wyraźnie ustawa i wyroki nie są tu porzebne.
    Koszt staje się opisywalny w momencie poniesienia - a więc w momencie
    zapłaty w jakiejkolwiek formie.
    W wyjątkowym wypadku ksiąg handlowych koszt jest potrącalny w roku
    którego dotyczy.
    W drodze wyjątku prowadzący KPiR MOGĄ stosować zasadę obowiązująca dla
    ksiąg handlowych.

    Jak dotąd nie podałas żądnego przekonującego argumentu że poniesienie
    wydatku to nie zapłata (w jakiejkolwiek formie by ona nie była).
    Marudzenie o przeniesieniu własności to tylko marudzenie.
    Przeniesienie własności to rzadko koszt. Koszt to nie zawsze
    przeniesienie własności. Czego własność przenoszę płacąc składki ZUS za
    pracowników, płacąc im wynagrodzenia, płacąc czynsz dzierżawy, podatki i
    opłaty będące KUP (PCC, podatki od nieruchomości, opłaty drogowe),
    kupując usługi, opłacając ubezpieczenia? Nic z tego nie kwalifikuje się
    jako okreslone przez KC przeniesienie własności.

    > Jeśli chcesz płacić podatek wyższy niż to wynika z przepisów to
    > oczywiście Twoja sprawa.

    Jeszcze do Ciebie nie dotarło, że ustawodawca daje nam lepsze i gorsze z
    punktu widzenia podatnika możliwości rozliczania podatków?
    Jeżeli podatnik ma dwie możliwości do wyboru to oczywiste jest istnienie
    pomiędzy tymi możliwościami różnic. Oczywiste jest istnienie metody
    korzystniejszej i mniej korzystnej.

> [...]
    > obliczania VAT dla małych podatników - art. 6b. Pozostali rozliczają się

    Pojęcie memoriału nie am zastosowania na gruncie podatku VAT. Zbyt dużo
    jest róznych szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego -
    chociażby budownictwo, sprzedaz wysyłkowa, prenumeraty.
    Każda zaliczka powyżej 50%, a w niektórych przypadkach każda zaliczka w
    ogóle, jest dla VAT przychodem - a więc mamy mieszana metodę kasowo
    -memoriałową z pierwszeństwem kasy.
    Na tym etapie mówienie o memoriale w odniesieniu do VAT jest
    nieporozumieniem.

> [...]
    > poniesionych nazywa się czasem metodą kasową. Podatnik na książce - wg
    > takiego rozumienia - stosuje metodę kasową lub może wybrać memoriałową.

    Przeciez cały czas usiłujemy Ci to włozyc do głowy. Ale "do wczoraj"
    twierdziłaś że metody kasowej nie ma a odliczanie kosztów poniesionych
    zamiast dotyczących danego roku NIE DOTYCZY DG.
    Az tu nagle metoda kasowa i pierwszeństwo kasowego rozliczania kosztów
    jest dla Ciebie takie oczywiste???

    To o co chodzi?
    Dlaczego w pierwszym poście twierdziłaś że koszty w DG rozlicza sie
    wyłacznie memoriałowo (mogę zacytowac, jeżeli nie pamietasz)

    11/03/2004:
    "Zaksięgować w lutym. W działalności gospodarczej *nie istnieje* metoda
    kasowa a memoriałowa - tz. ujmuje się *wszystko* nie w momencie zapłaty
    a w momencie wpływu dokumentu, niezaleznie od jego zapłaty."

    12/03/2004:
    " 3. Zrozumiałam że mówimy o działalności gospodarczej więc ogólna
    zasada podatku dochodowego - kasowa, tu nie ma zastosowania "

    Ciągle nie uzyskałam odpowiedzi na pytanie GDZIE w ustawie jest
    rozróżnienie na koszty w działalności gospodarczej i poza nią w
    odnisieniu do MOMENTU ich uznania za KUP.

> [...]
    > także te koszty, które zostaly poniesione w celu osiągnięcia przychodów w

    Dlaczego nieporozumienie? Ten wyrok to jest dokładnie to czego od paru
    dni nie potrafisz przyjąć do wiadomości. Że zasada potrącalności kosztów
    poniesionych jest pierwsza i ogólna a memriał to wyjątek od reguły,
    obowiązkowy dla KH, opcjonalny dk KPiR.

    > -- Jak tylko znajdę, przytoczę.

    Ludzie tak długo nie żyja, niestety...

    O ile mozna zarzucić ustawom podatkowym brak logiki, o tyle sama nauka
    prawa polega regułom logiki w pełnym zakresie.
    A logika mówi że nalezy wybrać najbardziej naturalna wykładnie - czyli
    językową. Dopiero kiedy ta wykładnia wiedzie do sprzecznych wniosków,
    jest niezrozumiała lub calkowicie nieprzekładalna na praktyke, wtedy
    siega sie po inne metody wykładni, analizuje sie intencje ustawodawcy,
    cel, funkcje itp.

    Dlatego znalezienie orzeczenia o wyższości dowolnej innej wykładni nad
    językową jest niemozliwe. Gdyby sie znalazło, powinno zostac wystawione
    na widok publizny jako kuriozum. Cos jak kobieta z brodą albo syjamskie
    bliźnięta.

    Maddy

    ps. doczekamy sie Twojej jednoznacznej interpretacji zagadnienia
    odliczania VAT od telefonów u małego podatnika stosującego metode kasową?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 23. Data: 2004-03-15 19:56:55
    Od: o...@p...onet.pl

    On 2004-03-15, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

    > ps. doczekamy sie Twojej jednoznacznej interpretacji zagadnienia
    > odliczania VAT od telefonów u małego podatnika stosującego metode kasową?

    Pewnie nie, i to z prostej przyczyny. Zostałaś odfiltrowana lub zwyczajnie
    nieczytana. Nie da się prowadzić dyskusji na temat przy tylu wycieczkach
    osobistych. Zamiast trzymać się tematu wyraźnie atakujesz osoby z tobą
    dyskutujące.

  • 24. Data: 2004-03-16 06:28:47
    Od: Tomek <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl>

    Dnia 2004-03-15 20:56, Użytkownik o...@p...onet.pl napisał:

> [...]
    > nieczytana. Nie da się prowadzić dyskusji na temat przy tylu wycieczkach
    > osobistych. Zamiast trzymać się tematu wyraźnie atakujesz osoby z tobą

    Pogooglaj trochę archiwum tej grupy, zanim osądzisz kto zostanie
    odfiltrowany lub nie. Zauważysz pewnie, że jakimś dziwnym trafem urażone
    ego zazwyczaj chowa się przed trafnością wrednych i złośliwych
    wypowiedzi Maddy ;-)

    MSPANC,
    Tomek

  • 25. Data: 2004-03-16 09:01:54
    Od: o...@p...onet.pl

    On 2004-03-16, Tomek <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl> wrote:

> [...]
    > odfiltrowany lub nie. Zauważysz pewnie, że jakimś dziwnym trafem urażone
    > ego zazwyczaj chowa się przed trafnością wrednych i złośliwych

    Mnie jeszcze bardziej niż prywatne pliki punktacji interesują wnioski z
    dyskusji na temat: dlaczego mam płacić większy podatek niż muszę :-)
    I dlatego wolałbym żeby to była dyskusja, a nie jarmarczna pyskówka, bo te
    nie prowadzą do żadnych wniosków, jak i to że bycie wrednym i złośliwym nie
    ułatwia dyskusji.
    Gdy już się wszystkie "ego" pochowają zostanie tylko monopol Maddy :-)

  • 26. Data: 2004-03-16 10:12:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Mar 2004 o...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+
    >+ Pewnie nie, i to z prostej przyczyny. Zostałaś odfiltrowana lub zwyczajnie

    Składam kondolecje tym co jednocześnie pytają o podatki VAT/dochodowe
    w DG oraz odfiltrowali Maddy.
    Nic osobistego oczywiście :)

    >+ Zamiast trzymać się tematu

    Ykhm... wyjątkowo w tym wątku dobrze że Maddy mnie ubiegła ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 27. Data: 2004-03-16 10:12:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    >+ długie, więc może na krótko
    >+
    >+ 2001.03.07 Wyrok NSA U N III 64/00 w W-wie

    Zgubiłaś wątek ? Maddy jak widzę już przypomniała co twierdziłaś :]

    [...]
    >+ I bardzo wiele innych identycznych w brzmieniu za ostanie kilkanaście
    >+ lat. Czy widzisz tu warunek zapłaty????

    Nie, bo w przytoczonych wyrokach sąd nie napotkał na podatnika osła
    który pomieszał w tym samym roku metodę kasową i memoriałową.
    A OBIE *są* DOPUSZCZALNE (czemu byłaś łaskawa zaprzeczyć).

    >+ Jeśli chcesz płacić podatek wyższy niż to wynika z przepisów to
    >+ oczywiście Twoja sprawa.

    Primo: nie było mowy o "optymalizacji" podatku a o MOŻLIWOŚCI
    wyboru, z twardością węglika spiekanego twierdziłaś że jej
    NIE MA.
    O czym teraz piszesz że to "moja sprawa" ? ;)

    Secundo: nie jest prawdą że "kasa" ZAWSZE musiała dać gorszy "wynik
    podatkowy". Jakby kto nie zauważył do zeszłego roku DG OF na KPiR
    obowiązywała skala progresywna i nietrudno przedstawić przykład
    przy którym rozkład przychodów i kosztów powodował że podatek
    MÓGŁ BYĆ NIŻSZY akurat przy metodzie kasowej.
    Zwracam uwagę iż pole manewru w przypadku metody kasowej jest
    znacznie WIĘKSZE niż przy memoriale. W zależności od cierpliwości
    kontrahentów oczywiście.

    >+ ---- Jeszcze co do pojęcia "metody kasowej" i "memoriałowej"

    Och, nie przypominam sobie żebym podważał fakt ze WIESZ co to jest
    ani dawał powody do mniemania że ja NIE WIEM. Nie mniej - w imieniu
    przyszłych czytelników googla dziękuję ;)

    >+ Używa się tych pojęć dla określenia ogólnego sposobu obliczania podatków
    >+ - zgodnie z rozumieniem na które wyżej się zgodziłeś: )

    Moje "powiedzmy" dotyczyło drobnych różnic dotyczących uznawania
    "momentu" między PK a KPiR z czym jak widzę się zgadzamy.

    >+ Przeciwieństwem jej jest metoda kasowa,

    Miło mi.
    Dlaczego co najmniej trzem grupowiczom udzieliłaś odpowiedzi że
    metoda grupowa NIE MA ZASTOSOWANIA na KPiR ? Możesz ujawnić
    tę tajemnicę ? Podpadli ci, ze mną włącznie ? (no, to ostatnie
    może mnie i nie dziwi ;))

> [...]
    >+ > Sądy uznawały iż "minister próbował naruszyć zaufanie do prawa" czy jakoś

    Przyznam że wtedy co najmniej kilkanaście składów Sądu Najwyższego
    (w tym rozszerzonych, udzielających odpowiedzi na pytanie zadane przez
    inny sąd) najwyraźniej musiałby się doszkolić.
    Udzielały równie pewnym tonem (jak ty w zakresie rozliczania "kasy" :])
    odpowiedzi że dopóki interpretacja językowa jest jednoznaczna to
    stosowanie innych metod jest niedopuszczalne.
    Jak to było: "truizmem jest", zdaje się ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 28. Data: 2004-03-16 10:26:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Mar 2004 o...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+ Mnie jeszcze bardziej niż prywatne pliki punktacji interesują wnioski
    >+ z dyskusji na temat: dlaczego mam płacić większy podatek niż muszę :-)

    Nie. *wyraźnie* zapisałaś że *nie wolno* stosować zasady kasowej.
    O czym myślałaś tego nie wiemy.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 29. Data: 2004-03-16 19:43:29
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > nieczytana. Nie da się prowadzić dyskusji na temat przy tylu wycieczkach
    > osobistych. Zamiast trzymać się tematu wyraźnie atakujesz osoby z tobą

    Oooo... następny tchórzliwy anonimowy osobnik który nie lubi jak nazywa
    sie rzeczy po imieniu.
    Tobie też "brzydko pachnie" jak smierdzi?

    A może sam zajmiesz stanowisko w sprawie naszego kasowca z VATem za
    telefon do odliczenia? Nie doszliśmy do jednoznacznego wniosku.

    Skoro odzywasz się na tej liscie i w tym wątku, na pewno masz cos do
    powiedzenia na temat, prawda? Chyba wyrobiłes sobie już jakis pogląd?

    No chyba że netykieta to cos co mijałes kiedys z duża prędkościa i po
    ciemku...

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 30. Data: 2004-03-17 02:01:34
    Od: o...@p...onet.pl

    On 2004-03-16, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

    > Oooo... następny tchórzliwy anonimowy osobnik który nie lubi jak nazywa
    > sie rzeczy po imieniu.

    Ależ lubię, już sobie wiele ponazywałem po imieniu, rzeczy i osób ;-)
    Anonimowość w internecie ? Kiepski żart.

    > Tobie też "brzydko pachnie" jak smierdzi?

    Widocznie tylko u ciebie śmierdzi bo u mnie dzisiaj wiosną zapachniało.

    > A może sam zajmiesz stanowisko w sprawie naszego kasowca z VATem za
    > telefon do odliczenia? Nie doszliśmy do jednoznacznego wniosku.

    Wnioski przeforsowałaś bardziej wyrafinowaną formą niż treścią.
    To zniechęca każdego dyskutującego więc już niczego nowego się nie
    dowiemy. I to cały problem.
    No chyba że jesteś nieomylna i wszystkowiedząca.

    > Skoro odzywasz się na tej liscie i w tym wątku, na pewno masz cos do
    > powiedzenia na temat, prawda? Chyba wyrobiłes sobie już jakis pogląd?

    Że lepiej pójść do doradcy podatkowego ? ;-)

    > No chyba że netykieta to cos co mijałes kiedys z duża prędkościa i po
    > ciemku...

    Bardzo bym chciał żeby tak właśnie było, szczególnie po lekturze twoich
    postów.