  • 1. Data: 2003-09-29 16:38:48
    Temat: Kiedy towar uznaje się za używany
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam !
    Tytuł oczywiście zerżnąłem z GP:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/3.html?numer=1045&
    dok=1045.3.3.2.17.1.0.1.htm

    ...ale mniemam że to w ramach "dozwolonego użytku" ;) !

    Do rzeczy: czy ja się gdzieś mylę w zapodanym komentarzu
    (jest pod artukułem) ? Jeśli tak - to musiałbym odszczekać
    nieco postów powysyłanych na nieniejszą grupę (i nie
    tylko ja, byłbym w doborowym towarzystwie ;>!).
    Jeśli się nie mylę... no to nie będę komentował, Maddy
    już to kiedyś (pod adresem GP) zrobiła ;)
    Wiem że niektórzy grupowicze nie mają "kompletnego dostępu
    do internetu" (filtry jakoweś na firewalach), to zapodaję
    tekst mojego komentarza (BTW: ubolewam że na stronie GP
    formatowanie mi nijak nie wyszło :[), przepraszam za
    "kodowanie w krzaczki" ale pisze z klawiaturą ISO-coś-tam-2
    czyli "normą" a na stronie widać jest Windows-coś-tam.

    Dla porządku: autor artykułu sugeruje niedzwuznacznie
    jakoby z zapisu KC:
    +++++++
    Art. 765. Przez umowę komisu ... sprzedaży ... rachunek
    dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.
    -------

    ...miało wynikać, że przy sprzedaży komisowej artykułu
    używanego (VAT "zw") CAŁY towar był objęty VAT,
    "bo komisant ma go krócej niż pół roku".

    Mój komentarz:

    +++++++
    Gotfryd ("zwykły podatnik"):
    Podatniku, wręcz przeciwnie !
    Jak na mój gust to p. Marek Kutarba Kodeks Cywilny przeczytał,
    ale ustawę o PTU już niekoniecznie.
    Proponuję odniesienie się do art.16.1.1 oraz art.16.1.2 - bo
    jak dla mnie ustawodawca nie mógł już większymi literami zapisać
    że przy wszlekich poœrednictwach (w tym komisie) VAT wyznacza
    się OSOBNO dla zlecajšcego i poœrednika, pomimo że sprzedaży
    poœrednik dokonuje "we własnym imieniu".
    Krótko mówišc: moim zdaniem nie jest prawdš jakoby CAŁA wartoœć
    sprzedaży komisowej towaru używanego była objęta VAT: na
    dokumencie pt. FAKTURA VAT KOMIS (nie bez powodu osobno
    wymienionej w rozp. ds. faktur z 22 marca 2002r.) w takim
    przypadku będzie "towar - zw" oraz "prowizja - 22%".
    Skoro już się czepiam - to jeœli w Sygnałach (Naszym Zdaniem)
    wspominana jest ustawa o języku polskim, to byłem przekonany
    ze powinno być:
    "sprzedaży...musi dokonać ten...który JEJ w tym okresie używał"
    (a nie "ją" !!) - gdzie był korektor ?
    Jeszcze do Jasia: w wielu miejscach masz rację.
    Ale nasz szanowny ustawodawca najwyraŸniej uważa, że "bardzo
    małe DG" nie powinny mieć miejca (należy zarobić na ZUS :>);
    w takim układzie zapis o *używaniu* przez 6 miesięcy łapie
    w sidła wszystkich niezarejestrowanych handlarzy nowym towarem
    (także na allegro) - jakiœ cel w tym jest.
    Nie, MI nie tłumacz co i jak uważasz - ja tylko w sprawie "kto
    wyjaœni po co". Prawda, my nie mamy podatku VAT tylko PTU
    (a z nazwy wynika ZNACZNA różnica: przy VAT odliczanie
    następuje "z zasady", przy PTU jest ŁASKĽ nie zawsze dozwolonš
    podatnikowi).
    No i w naliczaniu "w kółko" VATu do towarów używanych moim
    zdaniem nie masz racji z powodu jak wyżej - ciekawym co GP
    powie o art.16 ! Acha - polecam newsy (usenet),
    pl.soc.prawo.podatki !
    -------

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-10-03 22:11:14
    Temat: Re: Kiedy towar uznaje się za używany
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

    Według mnie jest tak :

    Towar używa właściciel, który kiedyś go tam kupił (własność). Jeśli minęło
    ponad pół roku i nie skorzystał z odliczenia VAT, to zw. Jeśli nie, to
    stosowna stawka.

    Pośrednik pośredniczy i na tym zarabia. Jego prowizja 22%.

    IMHO

    Czarek

  • 3. Data: 2003-10-04 07:08:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2003, Czarek wrote:

> [...]
    >+ stosowna stawka.
    >+
    >+ Pośrednik pośredniczy i na tym zarabia. Jego prowizja 22%.

    IMHO oczywiście.
    A autor artykułu zinterpretował komis posługując się zapisem poprzednim
    - że skoro komis 'sprzedaje', to staje się "sprzedawcą w rozumieniu
    VAT" (towary używane: "których okres używania przez podatnika dokonującego
    ich sprzedaży...") - pamiętamy że w ustawie o VAT faktycznie jest zapisek
    który "obchodzi" posiadanie wg KC skutkiem czego pojęcia z KC nie zawsze
    przystają do VAT, np. wcale nie trzeba mieć "faktycznego władania
    rzeczą":
    +++++
    4. W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje sprzedaży tego samego
    towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio
    ostatniemu w kolejności odbiorcy, przyjmuje się, że sprzedaży dokonał
    każdy z podmiotów biorących udział w obrocie.
    -----

    ...ale to jest przypadek przeciwny do komisu :) kiedy "faktycznie
    władający" NIE dokonuje sprzedaży w rozumieniu VAT... (sprzedaje,
    ale wyłącznie własną usługę pośrednictwa).

    No ale (autor artukułu) wyraźnie sugeruje że biorąc w komis używany
    towar za 100 zł plus 10 zł prowizji trzeba doliczyć 23,20 zł VAT.
    Skoro nikt na mnie nie krzyczy to chyba jednak 2,20 będzie
    wartością właściwą :)

    >+ IMHO

    Takoż :)

    pozdrowienia, Gotfryd