  • 11. Data: 2012-04-13 15:23:35
    Temat: Re: Kilka podstawowych pytań o darowizny
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    On Apr 13, 3:15 pm, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Jak już to było pisane, są dwa tryby postępowania, jeśli chcesz
    > skorzystać z tego zwolnienia, do wyboru:
    >
    > 1. Przelew bankowy;
    > 2. Notariusz.
    >
    > Jak łatwo zgadnąć, samochodu nie przelejesz, pieniądze możesz.
    >
    > Zatem darowizna samochodu musi być w formie notarialnej, a przy
    > darowiźnie pieniędzy masz do wyboru notariusza (i wtedy możesz dać
    > zielone papierki) lub przelew i zgłoszenie do US (i wtedy notariusz
    > nie jest potrzebny). Oczywiście jeśli chcesz, to może być i przelew i
    > notariusz, tylko po co.
    >
    >   MJ

    OK, teraz jasne.

    Miałbym jeszcze jedno pytanie.

    "Art. 9. 2. Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej
    samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw
    majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw
    majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5
    lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od
    podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw
    majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych
    poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia
    nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków,
    ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić
    rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie."

    1. Rozumiem, że to zeznanie podatkowe należy złożyć tylko wówczas
    jeżeli zajdzie konieczność zapłaty podatku od darowizny?
    2. Czy to zeznanie podatkowe to SD-Z2, czy jakieś inne?

  • 12. Data: 2012-04-13 16:57:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Apr 2012, Paweł Gawoś wrote:

    > Miałbym jeszcze jedno pytanie.
    >
    > "Art. 9. 2.
    [...]
    > 1. Rozumiem, że to zeznanie podatkowe należy złożyć tylko wówczas
    > jeżeli zajdzie konieczność zapłaty podatku od darowizny?

    Przed chwila "witek" tłumaczył: "należy" rozumiane jako "w celu
    niezapłacenia podatku" i owszem, ale w znaczeniu "bo ma sens"
    już jak najbardziej *zawsze*, również jesli kwota nie wyczerpywałaby
    limitu zwolnienia.
    Powód prosty - zgłoszenie powoduje, że nie jest "wyczerpywany"
    ów 9kzł++ limit. A mieć w zapasie 9kzł lub ich nie mieć
    w razie, jakby US przyczepił się o jakis drobiazg, może
    czynić istotna różnicę.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2012-04-13 17:12:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:
    > Zatem darowizna samochodu musi być w formie notarialnej,

    bo?

    zanim odpiszesz dobrze sie zatanów po przeczytaniu art 4A

  • 14. Data: 2012-04-13 17:15:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Paweł Gawoś wrote:

> [...]
    > przekroczy limit 9.637 zł, to podatku nie trzeba będzie zapłacić,
    > o ile taka darowizna zostanie zgłoszona do US lub załatwiona za

    nie do konca.

    - albo za pomocą notariusza, wowczas nic nie musisz robic i nic zglaszac

    - albo bez pomocy notariusza, wowczas musisz zglosic, ale zwolnieniu
    podlegają tylko przelewy lub przekazy pocztowe. Gotowka wykluczona.

    > 2. Jakie będą różnice jeżeli to nie będzie darowizna gotówki,
    > tylko majątku (np. samochód od brata)?

    taka sama.

    mozesz zrobic to notarialnie, ale nie musisz.
    mozesz zrobic to nienotarialnie, ale musisz zgłosic aby być zwolnionym.

  • 15. Data: 2012-04-13 17:21:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Paweł Gawoś wrote:
    > 1. Rozumiem, że to zeznanie podatkowe należy złożyć tylko wówczas
    > jeżeli zajdzie konieczność zapłaty podatku od darowizny?

    tak, ale zwroc uwage na
    "4. Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:"

    tam jest mowa o sumowaniu darowizn / spadkow z ostatnim 5 lat.
    Zebys sie nie zasugerował kwotą pojedynczej darowizny.

    > 2. Czy to zeznanie podatkowe to SD-Z2, czy jakieś inne?

    chyba ciagle sd-z2, tylko uwaga na wersje. obowiazuje ver 4

    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/inne/sd-z2.pdf

  • 16. Data: 2012-04-14 11:11:32
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    On Apr 13, 5:21 pm, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > Zebys sie nie zasugerował kwotą pojedynczej darowizny.

    > chyba ciagle sd-z2, tylko uwaga na wersje. obowiazuje ver 4

    Reasumując:
    a) SD-3 składa się wówczas gdy darowizna pochodzi od kogoś z I (z
    wyłączaniem grupy 0),II, lub III grupy, przekroczony został limit (co
    równa się tutaj konieczności zapłaty podatku) i nie korzysta się z
    pomocy notariusz?
    b) SD-Z2 składa się wówczas gdy darowizna pochodzi od kogoś z grupy 0,
    przekroczony został limit, nie korzysta się z pomocy notariusz i nie
    chce się zapłacić podatku tylko skorzystać ze zwolnienia?