  • 1. Data: 2006-04-20 19:50:32
    Temat: Kilka pytań odnośnie PIT36
    Od: "pb78" <p...@N...pl>

    Witam

    Jako że to mój debiut na tej grupie pragnąłbym na wstepie wszytskich
    bardzo serdecznie powitać.
    Zbliża się czas rozliczenia z fiskusem, w związku z czym mam do Was -
    bądź co bądź - specjalistów w dziedzinie podatków kilka nurtujacych
    mnie pytań. Pozwolę sobie przedstawić moje pytania w punktach.

    1. Ulga remontowa (fundusz remontowy) - mamy następującą sytuację -
    mieszkanie jest wspólną własnością małżeńską (brak rozdzielności
    majątkowej) małżonka X i małżonki Y - małżonkowie są w trakcie sprawy
    rozwodowej i mieszkanie, o którym mowa zajmuje jedynie małżonka Y.
    Głównym lokatorem jest małżonek X. W trakcie roku czynsz (wraz z
    funduszem remontowym stanowiącym jego część składową) opłaca małżonka
    Y za pomocą konta internetowego syna C. Spółdzielnia mieszkaniowa
    wydaje zaświadczenie za rok 2005 o wysokości wpłat na fundusz
    remontowy. Zaświadczenie jest wystawione na głównego lokatora X, który
    jednakże nie ma zamiaru zmniejszać w ten sposób podstawy
    opodatkowania. Pytanie jest następujące - czy odliczenia może dokonać
    małżonka X, która de facto ponosi koszty utrzymania. Czy fakt, że
    czynsz był opłacany za pośrednictwem konta bankowego swojego syna ma
    tu jakieś znaczenie?

    2. Ulga na internet - podobna sytuacja co powyżej, mamy faktury
    wystawione na małżonka X, czy tylko on może odliczyć go od podstawy
    opodatkowania? Przy założeniu, że tego nie robi, czy może to zrobić
    małżonka Y? Ona jest bowiem w posiadaniu faktur wystawionych na jego
    nazwisko i sama dokonuje płatności (za pośrednictwem konta bankowego
    syna). Jeżeli to niedozowolone jakie konsekwencje grożą w przypadku
    odliczenia wydatków na internet od dochodu.

    3. Ulga na internet raz jeszcze - inna sytuacja - faktury wystawione
    na osobę W, czy osoba W może odliczyć sobie wydatki na internet od
    dochodu, jeżeli część faktur została zapłacona za pośrednictwem innego
    konta bankowego (nie będącego własnością osoby W)

    Z góry dzięki za odpowiedzi.

    Paweł
    odpowiadając na priv usuń NOSPAM z adresu