  • 21. Data: 2008-02-27 09:54:46
    Temat: Re: Konsekwencje posiadania NIPu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, rheed wrote:

    > W zakladzie pracy nikt nie interesowal sie NIPem gdyz firma nie odprowadzala
    > za mnie skladek podatku do US gdyz zalozyla ze z moim wynagrodzeniem i
    > pierwsza umowa na 1/16 etatu nie przekrocze kwoty wolnej od podatku.

    Ale to jest błąd.
    Niepłacenie podatku *nie zwalnia* od obowiązku złożenia deklaracji, jeśli
    istnieje taki obowiązek (a istnieje).
    I za to może oberwać zarówno owa firma (bo miała obowiązek złożenia
    deklaracji zaliczkowych lub obejmujących roczne rozliczenie zaliczek)
    jak i sam podatnik, czyli Ty :)

    > Po 6 latach w tej samej firmie

    ...no to na szczęscie się przedawniło :)

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2008-02-27 10:05:53
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-27, Jacek Soltysik <j...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > dlaczego? dlatego, że Ty mi tak każesz?

    Po pierwsze - wyłącz proszę agresor. Po drugie - zauważ, że o ile poprzednik
    pisał *TYLKO* o NIP-3, Ty uogólniłeś to na ogól 'dochodów', a NIP-3 to nie
    jest jedyna metoda uzyskania NIP. Po trzecie - ja Ci nic nie każę absolutnie
    - po prostu stwierdzam, że *JEST* inna możliwość niż to zasugerowałeś
    (podkreślone). Co do NIP-3 - moje doświadczenia z urzędami wskazują że
    często jednak musi być pośrednictwo płatnika. I ma to swoje umocowania
    w punkcie ustawy, który jest wskazany wyżej.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 23. Data: 2008-02-27 10:18:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Jacek Soltysik wrote:

> [...]
    [...]
    > no czyli reasumując według Ciebie zgodnie z prawem nie mam możliwości
    > rozliczania dochodów z zagranicy,

    Stawiasz sprawę na głowie.
    W przepisach nie ma *uprawnienia* uzyskiwania NIP dla kogoś, kto *nie jest*
    podatnikiem!
    W momencie, w którym ktoś JEST podatnikiem - takie uprawnienie nabywa
    w ramach *obowiązku*.
    Tyle, że *jeśli* staje się podatnikiem z tytułu umowy opłacanej przez
    płatnika, to istnieje *nakaz* skorzystania z usługi tegoż płatnika przy
    uzyskiwaniu NIP!
    Nikt nigdy Ci nie napisał, że JEŚLI uzyskasz przychód zza granicy to
    nie możesz wystąpić o NIP!
    Oczywiście. Tylko musisz USowi zapodać *powód*, dla którego *masz
    mieć NIP*. Inny równie dobry powód to zawarcie umowy sprzedaży ruchomości
    o wartości >1000 zł - chcesz zapłacić PCC.
    Wtedy US musi Ci wydać NIP i tyle.
    Albo rejestrujesz się do VAT: "chciałem jednej firmie wynajmować
    moją osobiście posiadaną kosiarkę" :P
    Ale *dopóki nie możesz wskazać powodu chęci uzyskania NIP*, tenże US
    może Cię "posłać na drzewo". W ustawie nie ma "prawa uzyskiwania NIP
    przez kogokolwiek z ulicy" i tyle.
    A jak przyjdziesz i powiesz że chcesz "bo podejmuję się zlecenia" to
    mogą lege artis odesłać Cie z uzasadnieniem, że nie mogą pomagać
    Ci w łamaniu prawa :>

    > czy chociażby z umów z osobą fizyczną

    ...dajmy na to owo PCC...
    Jasne, nie ma sprawy.
    Przychodzisz i mówisz że "zawarłeś umowę sprzedaży i stałeś sie
    podatnikiem PCC" - i US musi dać NIP.
    Oczywiście US może tego dopilnować, czyli sprawdzić czy ów PCC
    zapłaciłeś :) (i przypomnę, że ew. "cofanie" umowy powoduje co
    najmniej spory czy PCC można wtedy też "wycofać" - ogólnie się
    AFAIR przyjmuje że tylko wtedy, jak umowa miała wadę prawną
    czyli była nieważna, a "tylko" rezygnacja z ważnej umowy do
    zwrotu nie uprawnia; zastrzegam: są spory)

    > dopóki wcześniej nie miałem przynajmniej jednego zlecenia, umowy o dzieło,
    > umowy o pracy etc.

    Dość swobodnie naciągasz opisy przedstawione ci przez grupowiczów
    oraz treść ustawy.
    Czegoś takiego NIKT nie napisał!!

    Jeszcze raz:
    - ustawa NIE DAJE nikomu eksplicite wyrażonego *prawa* do uzyskania NIP
    - owo prawo powstaje wyłącznie w ten sposób, że jest ustanowiony
    *obowiązek*, z zastrzeżeniem, że dotyczy on wyłącznie podatnika
    a nie potencjalnego podatnika ("chciałbym sprzedać samochód
    i do *późniejszego* rozliczenia PCC potrzebuję NIP" - w ustawie
    jest lista przypadków, zasadniczo wniosek o NIP składa się razem
    z pierwszą deklaracją, a nie "luzem"!)
    - przypadki, kiedy podatnik staje się podatnikiem *przez* dokonaniem
    jakiejś czynności, wyliczone są w ustawie "na palcach", w każdym
    innym przypadku podatnikiem jest osoba która JUŻ DOKONAŁA czynności
    opodatkowanej
    - w niektórych przypadkach ów obowiązek obłożony jest *nakazem*,
    konkretnie nakazem wystąpienia za pośrednictwem płatnika.
    Próba "pojechania" wbrew nakazowi stanowi złamanie przepisów,
    więc US nie ma żadnego obowiązku aby to ułatwiać (to, że nie
    istnieją przepisy karne w razie złamania tego nakazu nie
    zmienia nic w zakresie faktu, że to JEST naruszenie).

    > Co do punktu 2 to jest tam napisane:
    > "Przepisów ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy uprzednio dokonali
    > zgłoszenia identyfikacyjnego." - wprawdzie nie pisze, że samodzielnie,

    Ale żeby stać się samodzielnym (baczność!) *PODATNIKIEM* (spocznij)
    to trzeba NAJPIERW dokonać czyności lub uzyskać przychód, ktory temu
    podatkowi podlega, *za wyjątkiem* bardzo konkretnych przypadków (VAT
    i akcyza, przy czym akcyza implikuje VAT) wyrażnie wskazanych
    również w tej ustawie!

    > ale nie pisze również, że za pośrednictwem płatnika.

    "Nie pisze" (nie napisali).
    Tyle, że jak ktoś jeszcze się podatnikiem NIE STAŁ, to nie miał
    JAK uzyskać (wcześniej) NIP!

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2008-02-27 10:20:31
    Od: Jacek Soltysik <j...@w...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    > często jednak musi być pośrednictwo płatnika. I ma to swoje umocowania
    > w punkcie ustawy, który jest wskazany wyżej.

    1. Wątek jest o nip-3 czyli NIP dla osoby nie prowadzącej działalności
    gospodarczej więc za bardzo nie wiem po co mówisz o nip-1.

    2. Jest mnóstwo innych sytuacji niż umowa o pracę lub zlecenie w której
    musisz się rozliczyć z us, bądź coś w nim zgłosić i powiedz mi co w
    takiej sytuacji należy zrobić? (tylko nie mów, że założyć DG...)

    3. Co do Twoich doświadczeń z urzędami to jak już mówiłem są miejsca
    gdzie obsługują ludzie, którzy nie zauważyli, że prl-u już nie ma, ale w
    większych miastach raczej nie ma już z tym problemu.

  • 25. Data: 2008-02-27 10:29:23
    Od: Jacek Soltysik <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Nikt nigdy Ci nie napisał, że JEŚLI uzyskasz przychód zza granicy to
    > nie możesz wystąpić o NIP!

    niepotrzebnie się rozpisałeś, bo jak widzę doszło do nieporozumienia.
    Tristan napisał:
    "jednak problem w tym, że TY tego wniosku złożyć
    nie możesz. Złoży go pierwszy robotodawca."

    i ja się czepiam tego stwierdzenia, że NIP można uzyskać *tylko* za
    pośrednictwem płatnika, co jest totalną bzdurą.

  • 26. Data: 2008-02-27 10:43:45
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-27, Jacek Soltysik <j...@w...pl> wrote:

    > 1. Wątek jest o nip-3 czyli NIP dla osoby nie prowadzącej działalności
    > gospodarczej więc za bardzo nie wiem po co mówisz o nip-1.

    Bo wyrażasz się nieprecyzyjnie. Potem ktoś przeszukując google, spotka Twoje
    frazy (gdzie wyrażasz się ogólnie) i jeszcze dojdzie do głupich wniosków. :)
    Zresztą samemu sobie to też można krzywdę zrobić jak się dyskutuje o terminach
    prawnych z taką swobodą.

    > 2. Jest mnóstwo innych sytuacji niż umowa o pracę lub zlecenie w której
    > musisz się rozliczyć z us, bądź coś w nim zgłosić i powiedz mi co w
    > takiej sytuacji należy zrobić? (tylko nie mów, że założyć DG...)

    Jak TY musisz, to TY jesteś płatnikiem, right? :)
    Wtedy jak sądzę nie będzie problemu.

    > 3. Co do Twoich doświadczeń z urzędami to jak już mówiłem są miejsca
    > gdzie obsługują ludzie, którzy nie zauważyli, że prl-u już nie ma,

    Ale co ma tutaj PRL do tego? Jest jasny przepis w ustawie przecież.

    > ale w większych miastach raczej nie ma już z tym problemu.

    Tia. A na śląsku próbowałeś? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 27. Data: 2008-02-27 10:54:33
    Od: Jacek Soltysik <j...@w...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    > Zresztą samemu sobie to też można krzywdę zrobić jak się dyskutuje o terminach

    ale co nieprecyzyjnie, mam w każdym pości pisać, że chodzi o NIP dla
    osoby nie prowadzącej DG? to wynika z tego, że mówimy o nip-3

    > Jak TY musisz, to TY jesteś płatnikiem, right? :)
    > Wtedy jak sądzę nie będzie problemu.

    no wtedy ok, ale w tym wątku często przewijało się pracodawca,
    zleceniodawca itp co już prawdą nie jest :)

    > Ale co ma tutaj PRL do tego? Jest jasny przepis w ustawie przecież.

    to, że ten przepis jest do d..y i każdy normalny człowiek wyda Ci NIP
    bez problemu bo i tak kiedyś będzie musiał to zrobić. No ale są ludzie
    co lubią robić wszędzie problemy.

    > Tia. A na śląsku próbowałeś? :)

    No tam akurat nie, ale miałem zleceniobiorców, którzy dostali NIP bez
    najmniejszego problemu w Szczecinie, Warszawie, Poznaniu i Bydgoszczy

  • 28. Data: 2008-02-27 11:11:18
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-27, Jacek Soltysik <j...@w...pl> wrote:

    [...]

    > ale co nieprecyzyjnie, mam w każdym pości pisać, że chodzi o NIP dla
    > osoby nie prowadzącej DG? to wynika z tego, że mówimy o nip-3

    #v+
[...]
    #v-

    To było zbyt ogólne, dlatego wtrąciłem uwagę o NIP-1.
    Zauważ, że właśnie po to się najczęściej zakłada DG - żeby rozliczać
    się z osobami fizycznymi, czy (łatwiej) z zagranicą. Akurat idealnie
    mi się wpasowałeś. :)

    > no wtedy ok, ale w tym wątku często przewijało się pracodawca,
    > zleceniodawca itp co już prawdą nie jest :)

    Bo to najczęstsze przypadki. Ale masz rację, że to też zbytnie
    uogólnienie.

    > to, że ten przepis jest do d..y i każdy normalny człowiek wyda Ci NIP
    > bez problemu bo i tak kiedyś będzie musiał to zrobić. No ale są ludzie
    > co lubią robić wszędzie problemy.

    Ale dopóki jest, to istnieje i należy mieć świadomość że jest to przepis,
    a nie 'zachowanie rodem z PRL'.

    > No tam akurat nie, ale miałem zleceniobiorców, którzy dostali NIP bez
    > najmniejszego problemu w Szczecinie, Warszawie, Poznaniu i Bydgoszczy

    Ja na 3 urzędy (2 śląskie i 1 w Poznaniu) miałem problem.
    A w coś takiego jak odwoływanie się i wykłócenie w przypadku osoby
    w sumie po raz pierwszy odwiedzającej US, to ja nie wierzę. Jak
    człowiek pierwszy raz wchodzi do tej "instytucji grozy", to jest
    zestresowany i przestraszony. ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 29. Data: 2008-02-27 15:16:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Soltysik wrote:

    > no czyli reasumując według Ciebie zgodnie z prawem nie mam możliwości
    > rozliczania dochodów z zagranicy,

    ty w ogóle przeczytałeś ten punkt pierwszy czy dopiero zamierzasz.
    Jeśli tak, to poproś kogoś żeby ci wytłumaczył co tam jest napisane i
    kogo dotyczy. znajdziesz tam coś na temat zarobków zagranicą?

> [...]
    > dokonali zgłoszenia identyfikacyjnego." - wprawdzie nie pisze, że
    > samodzielnie, ale nie pisze również, że za pośrednictwem płatnika.

    zajrzyj co to znaczy "uprzednio".

  • 30. Data: 2008-02-27 15:19:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Soltysik wrote:

> [...]
    >
    > i ja się czepiam tego stwierdzenia, że NIP można uzyskać *tylko* za
    > pośrednictwem płatnika, co jest totalną bzdurą.
    w sytuacjach opisanych w par 8.1 tylko za pośrednictwem płatnika. A
    pierwszy post właśnie od tego się zaczynał.