  • 11. Data: 2003-04-24 17:33:48
    Temat: Re: Koszt naprawy powypadkowej samochodu w EŚT
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Aneta" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:b85hq7$s7c$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Jeżeli oddajesz auto do naprawy powypadkowej do
    > warsztatu, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem, to z reguły
    > otrzymujesz fakturę Vat i tylko ten Vat musisz zapłacić (następnie go
    sobie
    > możesz odliczyć) - nie masz kosztów i nie otrzymujesz do ręki
    odszkodowania
    > (całość idzie bezpośrednio do warsztatu)

    Troche uproscilas.
    Fakture wykazujesz jako KUP.
    Natomiast jak otrzymasz decyzje o przyznaniu odszkodowania to odszkodowanie
    nalezy wykazac jako przychod w dacie otrzymania decyzji.

    Pozdrawiam,

    Karol

  • 12. Data: 2003-04-25 07:04:50
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości
    > ###----- w odpowiedzi na list od Aneta -----###
    >
    > znaczy sugerujesz, że jak naprawy nie zaliczyłem do KUP to odszkodowanie
    > nie jest przychodem?
    > się nie zgodzę - podstawę poproszę, że wtedy nie jest...
    Mam na myśli sytuację, gdy w wyniku umowy zawartej pomiędzy ubezpieczalnią a
    np. warsztatem samochodowym - nie otrzymujesz odszkodowania do ręki (na
    konto) ale ubezpieczyciel pokrywa koszty naprawy. Do Ciebie nie trafiają
    żadne pieniądze. Więc o jakim przychodzie piszesz? Nie ponosisz kosztów
    naprawy więc jak je chcesz uznać za KUP? Jeżeli ujmiesz taką fakturę za
    naprawę w kosztach (rozpatruję tu przypadek, gdy koszt naprawy pokrywa
    bezpośrednio ubezpieczyciel przelewajac pieniądze na konto warsztatu, który
    tą naprawę wykonał) a kwotę, którą przelał ubezpieczyciel do warsztatu
    ujmiesz jako swój przychód - to w ogólnym rozliczeniu wyjdzie na 0, ALE
    podwyższasz tym samym swój obrót, a to już może mieć konsekwencje podatkowe,
    choćby w zawyżonym limicie na reprezentację i reklamę. Nie piszę o sytuacji,
    gdy z jakichś powodów nie zaliczyłeś faktury za naprawę samochodu, za którą
    zapłaciłeś z własnych środków do KUP (a miałeś ważną polisę AC). Otrzymane
    odszkodowanie JEST Twoim przychodem. Nawiasem mówiąc wydaje mi się, że w
    żadnej ubezpieczalni nie załatwia się nic "na gębę" - a szczególnie wypłat
    odszkodowań - i na wszystko są jakieś protokoły, pisma, decyzje itp.

    > a to już zalezy od tego jaką franszyzę masz na myśli - przy redukcyjnej
    > to chyba trochę inaczej wygląda...

    Przy redukcyjnej owszem, ale przy intergralnej wygląda to dokładnie tak, jak
    napisałam - zreszta każdy chyba wie jaką ma polisę i co ona obejmuje, a
    czego nie.
    Jeżeli koszt naprawy jest niski, to po zgłoszeniu szkody do ubezpieczalni
    poszkodowany powinien otrzymać decyzję o niewypłaceniu odszkodowania z
    jakichś tam powodów. I IMO taka decyzja pozwala zaliczyć wydatki poniesione
    na naprawę do KUP, gdyż podstawowy warunek (czyli ważna polisa AC) został
    spełniony. Jeżeli nie chcesz zawracać sobie głowy ubezpieczalnią, bo
    rzeczywiście koszt naprawy jest niski, to wydatki z tytułu naprawy możnaby
    uznać za wydatki związane z bieżącą eksploatacją a nie z wypadkiem.
    Pozdrawiam Aneta

  • 13. Data: 2003-04-25 08:00:08
    Od: "Joaśka" <j...@i...pl>

    Latet napisał(a) w wiadomości: <1...@u...spray.net.pl>...
> [...]
    >w koszt wydatek, za ktory ktos nam oddal).
    >
    >Ale jesli ubezpieczyciel nie zabiera pierwotnej faktury z warsztatu,
    >to..... hmmm...... ktos moglby ukryc przed fiskusem odzyskanie
    >kasy z PZU i wliczac sobie w koszty calosc naprawy.....
    >Samochod mial AC - wiec ten ustawowy wymog byl spelniony....
    >
    >Ale ja naprawde nie skorzystalem z PZU, ale jak mam to udowodnic
    >w razie kontroli fiskusa? Jak mozna udowodnic, ze cos nie mialo miejsca?
    >Na podstawie nieistnienia jakiegos dokumentu ?????
    >
    >Czy ktos moglby rzucic na to nieco swiatla (+ VAT).

    Witam,
    nie znam się dokładnie na prowadzeniu działalności gospodarczej ale
    pracowałam kilka lat w PZU i mogę powiedzieć, że:
    1) nie ma przymusu wykorzystywania polisy AC
    jest to ubezpieczenie dobrowolne i to samo tyczy sie odszkodowania
    2) jeśli dojdzie do niewielkiej szkody, np.na kwotę 200 zł. to
    ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania. Bierze on odpowiedzialność
    dopiero wtedy gdy wartość szkody jest większa niż połowa najniższego
    wynagrodzenia.
    3) małych, drobnych szkód nie opłaca się zgłaszać bo więcej straci się w
    przyszłym roku na zniżkach niż uzyska odszkodowanie
    4) ubezpieczyciel zwraca całość kosztów naprawy, pomniejsz odszkodowanie o
    VAT jeśli pieniądzę idą do ręki serwisu
    5) WAŻNE!!! prowadząc działalność gospodarczą można na czas trwania naprawy
    samochodu wynająć pojazd zastępczy i ubezpieczyciel odda za to pieniądze po
    przedstawieniu faktury

    To na razie koniec punktĂłw.
    W razie innych pytań piszcie.

    Pozdrawiam
    Joaśka

  • 14. Data: 2003-04-25 08:08:49
    Od: "Joaśka" <j...@i...pl>

    Joaśka napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >wynagrodzenia.
    >3) maĹ,ych, drobnych szkĂłd nie opĹ,aca siÄT zgĹ,aszaÄ? bo wiÄTcej straci
    siÄT w
    >przyszĹ,ym roku na zniĹĄkach niĹĄ uzyska odszkodowanie
    >4) ubezpieczyciel zwraca caĹ,oĹ>Ä? kosztĂłw naprawy, pomniejsz
    odszkodowanie o
    >VAT jeĹ>li pieniÄ.dzÄT idÄ. do rÄTki serwisu
    >5) WAĹ>NE!!! prowadzÄ.c dziaĹ,alnoĹ>Ä? gospodarczÄ. moĹĄna na czas trwania
    naprawy
    >samochodu wynajÄ.Ä? pojazd zastÄTpczy i ubezpieczyciel odda za to

    Sorry za te krzaki...ucze sie

    Teraz powinno isc poprawnie

    Witam,
    nie znam sie dokladnie na prowadzeniu dzialalnosci gospodarczej ale
    pracowalam kilka lat w PZU i moge powiedziec, ze:
    1) nie ma przymusu wykorzystywania polisy AC
    jest to ubezpieczenie dobrowolne i to samo tyczy sie odszkodowania
    2) jesli dojdzie do niewielkiej szkody, np.na kwote 200 zł. to
    ubezpieczyciel odmowi wyplaty odszkodowania. Bierze on odpowiedzialnosc
    dopiero wtedy gdy wartosc szkody jest większa niz polowa najnizszego
    wynagrodzenia.
    3) malych, drobnych szkod nie oplaca sie zglaszac bo wiecej straci sie w
    przyszlym roku na znizkach niz uzyska odszkodowanie
    4) ubezpieczyciel zwraca calosc kosztow naprawy, pomniejsza odszkodowanie o
    VAT jesli pieniadzę ida do reki serwisu
    5) WAZNE!!! prowadzac dzialalnosc gospodarcza mozna na czas trwania naprawy
    samochodu wynajac pojazd zastepczy i ubezpieczyciel odda za to pieniądze po
    przedstawieniu faktury

    To na razie koniec punktow.
    W razie innych pytan piszcie.

    Pozdrawiam
    Joaska

  • 15. Data: 2003-04-26 07:11:42
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > rzeczywiście koszt naprawy jest niski, to wydatki z tytułu naprawy możnaby
    > uznać za wydatki związane z bieżącą eksploatacją a nie z wypadkiem.

    No wlasnie tak chcialbym to zrobic. Koszt tej naprawy to tylko 120 zł + VAT.
    Na fakturze pisza "Naprawa samochodu", a nie "Naprawa powypakowa".

    Czyli co? Mam odpiąć od tej faktury polisę AC i schowac w innym miejscu? :-)
    (+ na wszelki wypadek wyciagnac od PZU zaswiadczenie o "niekaralnosci"? : -)

    Dzieki,

    latet

  • 16. Data: 2003-04-26 07:16:19
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > (dlaczego większość myśląc o ubezpieczycielu pisze o PZU ? )

    A dlaczego wiekszosc myslac o kwasie acetylosalicylowym
    pisze "aspiryna", nie zwazajac na to, ze jest to zastrzezona
    nazwa handlowa chroniona patentem nalezacym do firmy Bayer? :-)

    A jak bylem maly, to kazdy zagraniczny samochod, to obowiazkowo
    byl "fordzik" ;-)

    P.S.
    Akurat w moim przypadku rzeczywiscie bylo to PZU.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 17. Data: 2003-04-26 19:11:06
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Fakture wykazujesz jako KUP.
    > Natomiast jak otrzymasz decyzje o przyznaniu odszkodowania to
    odszkodowanie
    > nalezy wykazac jako przychod w dacie otrzymania decyzji.

    No to aż kusi, aby ta decyzje ukryc przed fiskusem.

    A z tego mozna wnioskowac, ze:
    skoro polisa AC jest niezbedna, aby w ogole wliczyc wydatek w KUP,
    to jesli nie skorzystam z AC, to jakis dokument stwierdzajacy,
    ze nie wzialem grosza od ubezpieczyciela jest KONIECZNY.

    Latet

  • 18. Data: 2003-04-26 23:34:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Apr 2003, Latet wrote:

> [...]
    >+
    >+ No to aż kusi, aby ta decyzje ukryc przed fiskusem.

    Latet, zlituj się.
    Jak koniecznie ktoś chce się zapoznać z KKS i skorzystać
    z państwowego wiktu i opierunku to ma znacznie prostsze
    możliwości: można np. "zapomnieć" zaksięgowania własnej
    faktury. Skutek ten sam.

    >+ A z tego mozna wnioskowac, ze:

    Sprzeciw, pomimo że pewnie lepiej mieć "papier więcej"
    niż "papier mniej" :)
    Jednak to że wykrycie uchybienia wymaga "aż" kontroli,
    i to krzyżowej - jest normalne. Takie kontrole się
    jednak zdarzają, nie ma strachu :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2003-04-28 02:37:16
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Latet -----###

    > A dlaczego wiekszosc myslac o kwasie acetylosalicylowym
    > pisze "aspiryna", nie zwazajac na to, ze jest to zastrzezona
    > nazwa handlowa chroniona patentem nalezacym do firmy Bayer? :-)

    bo oni faktycznie chcą aspirynę firmy Bayer? ;-)

    > P.S.
    > Akurat w moim przypadku rzeczywiscie bylo to PZU.

    to była taka ogólna refleksja - przypadkiem pojawiła się w Twoim wątku i
    najwidoczniej okazała sie totalnie chybiona ;-)

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...