  • 1. Data: 2007-07-13 08:17:48
    Temat: Koszty ZUS przy dzialalnosci gospodarczej+kilka innych watpliwosci
    Od: Tomashm <t...@p...fm>

    Witam

    Jako, iz planuje otworzyc dzialalnosc gospodarcza zastanawiam sie
    jakie koszty ZUS bede ponosil.

    Pare slow o rodzaju dzialalnosci:

    1. Bedzie to posrednictwo w zakupie sprzetu/maszyn/czesci (export
    anglia (irlandia) - polska);
    2. Z tego co sie wstepnie dowiadywalem musze "miec" fakture exportowa
    0% - co sie z tym wiąze?
    3. Wiadomo siedziba w mieszkaniu - czynsz, woda, prad, prywatny
    samochod w koszty;
    4. Na tzw. "rozruch" bede potrzebowal ok 10.000 PLN - wylozyc wlasne
    - czy lepiej kredyt?
    5. Jakies szanse na dotacje unijne?
    6. Jestem zatrudniony na umowe o prace - czy bede musial placic ZUS -
    jesli tak - w jakiej wysokosci?
    7. Obroty firmy rzedu 2.500 EURO - Dochod (po odjeciu kosztow ca.500
    EURO) miesiecznie.
    8. Co do otwarcia firmy - google moim przyjacielem - wiem "prawie"
    wszystko.
    9. Jest jeszcze koncept, aby firme otworzyc na mame, ktora jest
    bezrobotna - czy warto?

    A moze, ktos z szanownych grupowiczow - skieruje mnie do jakiejs
    laskawej instytucji, ktora bezplatnie (badz za tzw. co laska) wyjasni
    informatykowi co i jak?

    Ufff troche tego jest...

    Pozdrawiam
    T.M.

  • 2. Data: 2007-07-13 13:49:17
    Od: a...@o...fuw.edu.pl

    To co wiem:
    Ad. 2. Na pewno potrzebujesz ze skarbowki nr EURO NIP czy jakos tak.
    Bez kresek, z PL na poczatku. Musisz o niego wystapic, domyslnie przy
    rejestracji dzialalnosci nie wydaja.
    Ad. 4. Jesli nie popelniles literowki to IMHO wlasne. 10.000 to nie
    jest ogromna kwota.
    Ad. 6. Jesli zarabiasz powyzej bodajze minimalnej krajowej, to placisz
    tylko zdrowotne. Jesli ponizej to musisz z dzialalnosci "wyrownac" do
    takich wysokosci, jakie bylyby w przypadku tej wlasnie kwoty
    granicznej. Ten przypadek nazywa sie "zbieg tytulow ubezpieczen", na
    stronie ZUS byla broszura w pdf na ten temat, przystepnym jezykiem
    pisana. Zajrzyj po szczegoly.
    Ad. 9. Mysle ze nie warto. Dochod miesieczny przewidujesz na 500 euro,
    czyli jakies 2000 zeta. Rejestrujac firme na matke bedzie ona musiala
    placic na siebie ZUS - a to Ci zezre prawie polowe dochodu. Chyba ze
    jest rencistka/emerytka. Ale o ile mi wiadomo oni z kolei maja limit,
    do jakiego moga dorobic bez utraty swiadczenia (przynajmniej
    rencisci).

    Pzdr. Artur

  • 3. Data: 2007-07-13 13:54:59
    Od: a...@o...fuw.edu.pl

    Bylbym zapomnial :)

    Jesli jest to pierwsza Twoja/Twojej matki dzialalnosc w przeciagu
    ostatnich 5 lat, to mozecie skorzystac z obnizonych skladek na ZUS.
    Ale wiaze sie to bodajze z jakimis sankcjami po ewentualnym
    zakonczeniu dzialalnosci (brak prawa do zasilku dla bezrobotnych ?).
    Wiecej powinno byc na stronie ZUS.
    Twoja matka jako bezrobotna moze starac sie o dotacje na dzialalnosc z
    Urzedu Pracy. Praktyka pokazuje jednak, ze nie warto na to liczyc ;-]

  • 4. Data: 2007-07-13 15:19:38
    Od: Tomashm <t...@p...fm>

    On 13 Lip, 15:54, a...@o...fuw.edu.pl wrote:

    > Twoja matka jako bezrobotna moze starac sie o dotacje na dzialalnosc z
    > Urzedu Pracy. Praktyka pokazuje jednak, ze nie warto na to liczyc ;-]

    Mamcia nie pracuje - jest zarejestrowana jako osoba bezrobotna.

    Wlasnie jestem po wizycie w "fundacji" gdzie za free koles "krok po
    kroku" wyjasnil w lopatologiczny sposob po koleji (wlacznie z
    adresami) gdzie i kiedy isc - jakie sa max. terminy oczekiwania na
    decyzje, gdzie ile kasiory zostawic, itp.

    Niech mu Pan Bog w tlustych dzieciach wynagrodzi....

    Ale nie potrafil odpowiedziec na pytanie:
    Bede potrzebowal Vat 0% w exporcie - czy na to jest potrzebne jakies
    "specjalne" zezwolenie - a jest to warunkiem KONIECZNYM do prowadzenia
    tej dzialalnosci gospodarczej (tj. kupuje w Irlandii/Anglii -
    sprzedaje w Polsce).?

    Co prawda dal mi numer telefonu do kolejnej "fundacji" (sic!), ktora
    nomen omen tez odsyla do innych (o zgrozo) "fundacji" w ktorych moge
    znalezc rzetelne informacje na dany temat (w sprawie podatkow).

    PZDR
    T.M.

  • 5. Data: 2007-07-13 20:29:15
    Od: Marchefkowy <s...@g...com>

    On 13 Lip, 10:17, Tomashm <t...@p...fm> wrote:
    Na wszystkie inne Ci odpowiedzieli wiec:

    > 5. Jakies szanse na dotacje unijne?

    Nic z tego chyba ze udowodnisz ze utworzysz nowe miejsca pracy,
    zajmiesz sie ochrona srodowiska i nie bedziesz potrzebowal tej
    dotacji. Wtedy ewentualnie dostaniesz zwrot czesci kwalifikowanych
    kosztow.

    > Pozdrawiam
    > T.M.

    tez pozdrawiam.