eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Koszty na przełomie roku
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 21

  • 1. Data: 2002-11-19 10:49:20
    Temat: Koszty na przełomie roku
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    Witam,
    Mam pytanie o księgowanie kosztów na przełomie roku.
    Sytuacja jest taka:
    Współpracujemy z przedstawicielami (osobne firmy), którzy pośredniczą przy
    pewnych czynnościach. Rozliczamy sie z nimi okresowo. Z tyłułu wykonanych
    przez nich czynności mamy określony dochód i płacimy im określoną prowizję.
    Faktury od przedstawicieli otrzymujemy w miesiącu następnym po wykonaniu
    usługi.
    Księgowość ma wątpliwości dotyczące grudnia. Wg księgowej jeśli
    przedstawiciel wystawi fakturę w styczniu za usługę wykonaną w grudniu, to
    nie można będzie tej faktury zaksięgować w koszty w nowym roku.
    Czy tak jest faktycznie i z czego to wynika?


    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański



  • 2. Data: 2002-11-19 10:52:35
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>


    Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
    wiadomości news:ard4u6$jb1$1@news.onet.pl...
    > Witam,
    > Mam pytanie o księgowanie kosztów na przełomie roku.
    > Sytuacja jest taka:
    > Współpracujemy z przedstawicielami (osobne firmy), którzy pośredniczą przy
    > pewnych czynnościach. Rozliczamy sie z nimi okresowo. Z tyłułu wykonanych
    > przez nich czynności mamy określony dochód i płacimy im określoną
    prowizję.
    > Faktury od przedstawicieli otrzymujemy w miesiącu następnym po wykonaniu
    > usługi.
    > Księgowość ma wątpliwości dotyczące grudnia. Wg księgowej jeśli
    > przedstawiciel wystawi fakturę w styczniu za usługę wykonaną w grudniu, to
    > nie można będzie tej faktury zaksięgować w koszty w nowym roku.
    > Czy tak jest faktycznie i z czego to wynika?

    Zaksieguj w grudniu przez bierne.

    Karol



  • 3. Data: 2002-11-19 10:58:48
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Zaksieguj w grudniu przez bierne.

    A mogę prosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienie.
    Niestety nie jestem księgowym i niewiele mi to mówi.
    I jeśli to istotne,to firma jest SA

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański



  • 4. Data: 2002-11-19 11:04:09
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>


    Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
    wiadomości news:ard5fu$krg$1@news.onet.pl...
    > > Zaksieguj w grudniu przez bierne.
    >
    > A mogę prosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienie.
    > Niestety nie jestem księgowym i niewiele mi to mówi.

    Przeciez masz ksiegowsc w spolce :-)

    > I jeśli to istotne,to firma jest SA

    IMHO nie.

    Musialbym Ci zrobic dluzszy wyklad.
    W skrocie:
    Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
    (przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
    zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
    Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
    Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to koszty
    te beda KUP w momencie poniesienia.
    Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.

    Karol




  • 5. Data: 2002-11-19 12:04:48
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
    > (przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
    > zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
    > Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
    > Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to
    koszty
    > te beda KUP w momencie poniesienia.
    > Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.


    Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu zamknięcia
    ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
    koszty w starym roku.
    Bierne to bym widział raczej wtedy, gdy wiadomo, że koszt zaistniał ale nie
    ma jeszcze dokumentu w momencie zamknięcia ksiąg.


  • 6. Data: 2002-11-19 12:26:26
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>


    Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
    wiadomości news:ard4u6$jb1$1@news.onet.pl...
    > Witam,
    > Mam pytanie o księgowanie kosztów na przełomie roku.
    > Sytuacja jest taka:
    > Współpracujemy z przedstawicielami (osobne firmy), którzy pośredniczą przy
    > pewnych czynnościach. Rozliczamy sie z nimi okresowo. Z tyłułu wykonanych
    > przez nich czynności mamy określony dochód i płacimy im określoną
    prowizję.
    > Faktury od przedstawicieli otrzymujemy w miesiącu następnym po wykonaniu
    > usługi.
    > Księgowość ma wątpliwości dotyczące grudnia. Wg księgowej jeśli
    > przedstawiciel wystawi fakturę w styczniu za usługę wykonaną w grudniu, to
    > nie można będzie tej faktury zaksięgować w koszty w nowym roku.
    > Czy tak jest faktycznie i z czego to wynika?
    >
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Tomasz Stański
    -----------------------------------
    Zgodnie z tym co piszesz dochody uzyskujecie w grudniu a koszt ( wystawiona
    faktura ) jest w styczniu a więc zgodnie z zasadą łączenia kosztu z
    przychodem roku którego dotyczy należy koszt księgować do roku obecnego a
    nie do Stycznia 2003r.
    Jolka



  • 7. Data: 2002-11-19 12:58:39
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>


    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:ard9iu$pb7.4.
    >
    >
    > Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu
    zamknięcia
    > ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
    > koszty w starym roku.

    Moi specjalisci od rachunkowosci troche krzywia sie na takie rozwiazanie
    (faktura ze stycznia w dokumentach grudnia?).
    Wydawalo mi sie, ze powinno sie to puscic jPK, ale trzeba zajrzec do UoR.
    Niedlugo przyjda audytorzy, to bedzie sie mozna nad nimi popastwic
    (dotychczas nie czepiali sie biernych).

    Pozdrawiam,
    Karol




  • 8. Data: 2002-11-19 13:08:04
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>


    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:ard9iu$pb7$1@news.tpi.pl...
    > > Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
    > > (przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
    > > zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
    > > Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
    > > Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to
    > koszty
    > > te beda KUP w momencie poniesienia.
    > > Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.
    >
    >
    > Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu
    zamknięcia
    > ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
    > koszty w starym roku.

    I wykazesz to w bilansie jako zobowiazanie wobec dostawcy?

    Pozdrawiam,
    Karol




  • 9. Data: 2002-11-19 13:17:56
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Musialbym Ci zrobic dluzszy wyklad.
    > W skrocie:
    > Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
    > (przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
    > zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
    > Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
    > Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to
    koszty
    > te beda KUP w momencie poniesienia.
    > Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.

    Dzięki za info. Jednak nie całkiem rozumiem zapisy tego art.
    Może dokładniej opiszę moją sytuację.
    Powiedzmy, że moja firma uzyskuje w grudniu 2002 przychody w wysokości
    1000zł. Przedstawicielowi należy się prowizja w wysokości 5%, czyli za
    grudzień bęzie to 50zł. Przedstawiciel wystawia fakturę za usługę, ale z
    datą 10.01.2003r.
    Czy fakturę tą można zaksięgować w koszty za styczeń?
    Moja księgowa twierdzi, że nie, bo koszty dotyczą przychodów poprzedniego
    roku podatkowego.


    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański



  • 10. Data: 2002-11-19 13:29:38
    Temat: Re: Koszty na przełomie roku
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > > Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu
    > zamknięcia
    > > ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
    > > koszty w starym roku.
    >
    > Moi specjalisci od rachunkowosci troche krzywia sie na takie rozwiazanie
    > (faktura ze stycznia w dokumentach grudnia?).
    > Wydawalo mi sie, ze powinno sie to puscic jPK, ale trzeba zajrzec do UoR.
    > Niedlugo przyjda audytorzy, to bedzie sie mozna nad nimi popastwic
    > (dotychczas nie czepiali sie biernych).

    Tak, pod warunkiem że z faktury jednoznacznie wynika, że koszty dotyczą
    poprzedniego roku. VAT oczywiście odliczam za miesiąc otrzymania lub
    następny. Poprzednio taki sposób ujmowania kosztów nie był kwestionowany
    przez biegłego. Obecnie mam nowego audytora. Co ten powie, zobaczymy.
    Może faktycznie, ze względu na zobowiązanie lepiej przeprowadzić to przez
    RMK, ja się tym specjalnie nie przejmowałem ze względu na stosunkowo
    niewielką wartość a z drugiej strony ze względu na fakt, że potwierdzenie
    salda zawsze robiłem na 30-11.
    Rozumiem, że jak do dnia badania otrzymasz fakturę to RMK stanowi KUP?


strony : [ 1 ] . 2 . 3


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1