  • 1. Data: 2018-03-13 11:21:25
    Temat: Koszty zastępstwa procesowego a vat.
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Czy od zastępstwa procesowego zasądzonego przez sąd płaci się vat?

    Prawnik mówi że Tak.
    Ja mówię że NIE.

    https://www.podatki.biz/artykuly/koszty-zastepstwa-p
    rocesowego-brutto-czy-netto_14_30965.htm

    Kto ma racje?

  • 2. Data: 2018-03-13 11:30:40
    Temat: Re: Koszty zastępstwa procesowego a vat.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-13 o 11:21, Bolko pisze:
> [...]
    > Ja mówię że NIE.
    >
    > https://www.podatki.biz/artykuly/koszty-zastepstwa-p
    rocesowego-brutto-czy-netto_14_30965.htm

    Pytanie jest źle zadane. Koszty zastęstwa należą się wygrywającej
    stronie, a to, ile ona zapłaci swojemu pełnomocnikowi, to już sprawa
    pomiędzy nią a tym pełnomocnikiem. Może zapłacić mniej (wyjdzie na
    plus), może zapłacić równowartość (wyjdzie na zero), może zapłacić
    więcej (wyjdzie na minus).

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2018-03-13 11:31:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-13 o 11:30, Liwiusz pisze:

> [...]
    > pomiędzy nią a tym pełnomocnikiem. Może zapłacić mniej (wyjdzie na
    > plus), może zapłacić równowartość (wyjdzie na zero), może zapłacić

    ...a to, czy ten pełnomocnik płaci VAT, to już zależy jak on sam się
    rozlicza podatkowo.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2018-03-13 13:11:31
    Od: Bolko <s...@g...com>

    to jak powinno być zadane pytanie?

    Bo ja mam wyrok w postępowaniu nakazowym.
    Sprawa poszła do komornika i tak utkneła.
    Adwokat chce kasę a i ja mam też ochotę go zmienić.
    Każdy idzie w swoją stronę.
    I dzisiaj dostałem fakturę koszty zasądzone + VAT.

    Cytuje:
    "
    Fiskus uznał więc, że adwokat, powiększając o 23 proc. VAT wartość zasądzonych
    kosztów zastępstwa procesowego lub ustalonych przez komornika kosztów zastępstwa w
    postępowaniu egzekucyjnym, postępuje nieprawidłowo.
    "

    Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 marca 2016 r., sygn.
    IPTPP1/4512-597/15-4/MW, LEX nr 301723

  • 5. Data: 2018-03-13 13:30:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-13 o 13:11, Bolko pisze:
    > to jak powinno być zadane pytanie?

    W ogóle nie powinieneś zadawać pytania, ponieważ nikt tu z nas nie wie,
    na jaką stawkę się umawiałeś z adwokatem za jego czynności.

> [...]
    > Adwokat chce kasę a i ja mam też ochotę go zmienić.
    > Każdy idzie w swoją stronę.
    > I dzisiaj dostałem fakturę koszty zasądzone + VAT.

    Musisz zobaczyć na jaką sumę się umawiałeś z pełnomocnikiem. Tak jak już
    wcześniej pisałem, to, ile płacisz pełnomocnikowi, wynika z zawartej z
    nim umowy, a nie z tego, ile zostanie ci zasądzone (przecież jakbyś
    sprawę przegrał, to pełnomocnik nie pracowałby za darmo).

> [...]
    >
    > Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 marca 2016 r.,
    sygn. IPTPP1/4512-597/15-4/MW, LEX nr 301723

    Jeśli umawiałeś się, że zapłacisz mu tyle, ile zasądzą ci w nakazie, to
    VATu nie doliczasz. Ale mogłeś umówić się inaczej, na przykład tak, że
    VAT jednak będzie doliczany. Nie wiemy tego.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2018-03-13 13:57:48
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Generalna zasada, że jeżeli jesteś osobą fizyczną nie-płatnikiem VAT, to umówiona
    cena jest dla Ciebie ceną brutto (czyli już zawierajacą VAT).
    No chyba, że wyraźnie umówiliście się inaczej.

  • 7. Data: 2018-03-13 23:05:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Mar 2018 13:30:29 +0100, Liwiusz napisał(a):
    > W ogóle nie powinieneś zadawać pytania, ponieważ nikt tu z nas nie wie,
    > na jaką stawkę się umawiałeś z adwokatem za jego czynności.

    Ale te "koszty zastepstwa" zasadzane przez sad to sa netto czy brutto?
    :-)

    I czy zostaly zrewaloryzowane, jak prawnikow owatowano ?

> [...]
    > nim umowy, a nie z tego, ile zostanie ci zasądzone (przecież jakbyś
    > sprawę przegrał, to pełnomocnik nie pracowałby za darmo).

    "etyka" chyba zabrania, ale ... w cytowanej sprawie
    https://www.podatki.biz/artykuly/koszty-zastepstwa-p
    rocesowego-brutto-czy-netto_14_30965.htm

    "W § 3 ust. 6 strony wskazały, iż niezależnie od postanowień zawartych
    w ust. 1-3 w razie reprezentowania zleceniodawcy przed Sądem,
    Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie zasądzone na rzecz
    Zleceniodawcy od strony przeciwnej albo Skarbu Państwa tytułem zwrotu
    kosztów zastępstwa procesowego."

    wynikaloby, ze jak przegra, i sad nic nie zasądzi przegranej sprawie,
    to adwokat pracuje ... za ryczalt umowiony w poprzednich punktach ?

> [...]
    > VATu nie doliczasz. Ale mogłeś umówić się inaczej, na przykład tak, że
    > VAT jednak będzie doliczany. Nie wiemy tego.

    Jesli jednak nie umowiles sie inaczej, to ... na jakiej podstawie "nie
    doliczasz" ?

    bo tak z drugiej strony - jesli klient jest vatowcem, to VAT naliczony
    przez adwokata zaraz sobie odliczy. I faktura w kwocie netto jest jak
    najbardziej zasadna. a w kwocie brutto bylaby okradaniem biednego
    adwokata :-)
    No dobra, nie uzywajmy mocnych slow - nie okradaniem, ale pobraniem
    prowizji :-)

    P.S. ale wracajac do meritum, czyli Twojej wypowiedzi - to czemu MF
    wypowiada sie w kwestii prywatnej umowy, zamiast odpowiedziec
    "tak jak sie umowiliscie, jednak pismo przesylamy do MS, zeby oni
    udzielili odpowiedzi" ? :-)

    J.

  • 8. Data: 2018-03-14 07:58:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-13 o 23:05, J.F. pisze:

    > Ale te "koszty zastepstwa" zasadzane przez sad to sa netto czy brutto?
    > :-)

    Rżniesz głupa, czy naprawdę czegoś nie rozumiesz?

    > I czy zostaly zrewaloryzowane, jak prawnikow owatowano ?

    W ciągu ostatnich kilku lat były zmieniane kilkukrotnie, raz w górę, raz
    w dół.

> [...]
    >
    > wynikaloby, ze jak przegra, i sad nic nie zasądzi przegranej sprawie,
    > to adwokat pracuje ... za ryczalt umowiony w poprzednich punktach ?

    Nie czytałem umowy. Są w niej jakieś wątpliwości?

    > Jesli jednak nie umowiles sie inaczej, to ... na jakiej podstawie "nie
    > doliczasz" ?

    Pytasz się, dlaczego jeśli się umawiałem na X, to nie płacę 1,23X?

    > bo tak z drugiej strony - jesli klient jest vatowcem, to VAT naliczony
    > przez adwokata zaraz sobie odliczy.

    I co z tego? Jak idziesz do sklepu po bułkę, to na paragon kupujesz za
    20gr, a na fakturę za 25gr???

    > I faktura w kwocie netto jest jak
    > najbardziej zasadna.

    Nie jest, bo nie na taką sumę się strony umawiały.

    Nie wiem. A gdzie się wypowiada?

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2018-03-14 08:47:17
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Dla niektórych grup zawodowych zostały, przy czym różnie dla różnych grup (generalnie
    "należy powiększyć o stawkę podatku", ale IMHO ta powiększona kwota powinna się
    znaleźć w treści orzeczenia).
    Dla adwokatów i radców IMHO też, w sprawach z urzędu.

    -----

  • 10. Data: 2018-03-14 17:34:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Rżniesz głupa, czy naprawdę czegoś nie rozumiesz?

    Ja rzne glupa, ale czy przepisodawcy tez nie rzna, skoro nie napisali
    dokladnie :-)

    rocesowego-brutto-czy-netto_14_30965.htm

    >Nie czytałem umowy. Są w niej jakieś wątpliwości?

    Cytowany punkt mowi, ze jesli klientowi sad przyzna koszty zastepstwa,
    to te kwote klient przekaze adwokatowi.
    Calej umowy nie znamy ... ale z tego by wynikalo, ze jak sąd nie
    przyzna, to adwokat pracuje za darmo.
    No dobra, adwokat nie jest glupi, pewnie się jakos zabezpieczyl w
    umowie :-)

    >Pytasz się, dlaczego jeśli się umawiałem na X, to nie płacę 1,23X?

    Tak. Bo skad wiecie, czy umawialiscie sie na netto czy brutto ?

    Szczegolnie jak w jednym punkcie umowy bedzie
    "Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie zasądzone na rzecz
    Zleceniodawcy od strony przeciwnej",
    a w innych "pobiera wynagrodzenie w kwocie XXX zl netto".

    >I co z tego? Jak idziesz do sklepu po bułkę, to na paragon kupujesz
    >za 20gr, a na fakturę za 25gr???

    W sklepie nie, ale jak jestem vatowcem, to w sumie kupuje za netto :-)

    >Nie jest, bo nie na taką sumę się strony umawiały.

    No coz, wyraznie tego nie sprecyzowaly.
    A sytuacja, gdy strony sie umowily na przekazanie zasądzonych kosztów
    zastępstwa adwokatowi, po czym sad zasądza 1230zl, klient przekazuje
    1230 zl,
    adwokat wystawia fakture na 1230 (1000+VAT) zl, po czym klient odlicza
    sobie 230zl ... to czy przekazal umowiona kwote czy mniej ?
    I czy nie mozna mu zarzucic bezpodstawnego wzbogacenia ?

    Z drugiej strony, jakby klientem byla nie firma, tylko zwykly
    Kowalski, to by adwokat nie mial watpliwosci ze dostanie 1230zl.

    >Nie wiem. A gdzie się wypowiada?

    Cytowano cala decyzje. IS, ale w imieniu MF.

    J.