  • 1. Data: 2009-03-11 09:29:26
    Temat: Księgowanie: RZiS na podstawie księgi przychodów i rozchodów
    Od: Szymon* <s...@w...pl>

    Hej

    Mam pilne pytanie i problem do rozwiązania: jak sporządzić rachunek
    zysków i strat w wersji porównawczej na podstawie księgi przychodów i
    rozchodów? Problem pojawia się ze haraczem do ZUS i podatem dochodowym,
    jeśli dobrze rozumiem, w uproszczonej księgowości ZUS odliczany jest od
    dochodu i zmniejsza podstawę opodatkowania. W RZiS pozycja składki na
    ubezpieczenia społeczne jest w kosztach działalności operacyjnej...i
    nijak tego pogodzić. Jak to zapisać?

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 2. Data: 2009-03-11 09:56:09
    Od: Szymon* <s...@w...pl>

    ps. a może się nie przejmować, tylko po prostu wpisać składki do kosztów
    działalności operacyjnej RZiS, a część końcową RZiS wziąć po prostu z PIT'u?
    S.

  • 3. Data: 2009-03-11 10:36:48
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    Użytkownik "Szymon*" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zmniejsza podstawę opodatkowania. W RZiS pozycja składki na ubezpieczenia
    > społeczne jest w kosztach działalności operacyjnej...i nijak tego

    Nie są, a przynajmniej nie powinny. Składki Zus osób fizycznych prowadzących
    działalność gospodarczą jako wydatki osobiste właścicieli nie powinny byc
    ujmowane w RziS. Nie wykazuje się równiez podatku dochodowego a zysk netto
    równy jest zyskowi brutto.
    Nie za bardzo wiem tylko jak można sporządzic RZiS na podstawie książki
    przychodów i rozchodów....

    Andrew

  • 4. Data: 2009-03-11 10:55:36
    Od: Szymon* <s...@w...pl>

> [...]
    > ujmowane w RziS. Nie wykazuje się równiez podatku dochodowego a zysk netto
    I tu jest problem - dostałem za zadanie sporządzenie czegoś takiego do
    wniosku o grant z funduszy, RZiS jest konieczny, w dodatku trzeba
    wyliczyć zysk netto. Składki są za pracowników.

    > Nie za bardzo wiem tylko jak można sporządzic RZiS na podstawie książki
    > przychodów i rozchodów....
    I wszyscy księgowi których pytałem odmówili przyjęcia tej sprawy :)
    Zupełna abstrakcja!
    S.

  • 5. Data: 2009-03-11 11:17:07
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    > I tu jest problem - dostałem za zadanie sporządzenie czegoś takiego do
    > wniosku o grant z funduszy, RZiS jest konieczny, w dodatku trzeba wyliczyć
    > zysk netto. Składki są za pracowników.

    Jeśli składki są za pracowników to w PKPiR są w kolumnie 13 a nie odliczane
    od dochodu. razem z usługami obcymi amortyzacją i innymi.

    > I wszyscy księgowi których pytałem odmówili przyjęcia tej sprawy :)

    Bo wypadałoby wszytkie operacje zaksięgować na kontach, zgodnie z ustawą.
    Gotowych cyferek z PKPIR do RZiS wyciągnąć się raczej nie da.

  • 6. Data: 2009-03-11 11:29:18
    Od: Szymon* <s...@w...pl>

    > Jeśli składki są za pracowników to w PKPiR są w kolumnie 13 a nie odliczane
    > od dochodu. razem z usługami obcymi amortyzacją i innymi.

    Znalazłem kolumnę 13 (mam tylko PIT i trochę wydruków, nie mam dostępu
    do całej księgowości, a księgowa obsługująca firmę nie potrafi tego
    zrobić) - otóż figurują tam "wynagrodzenia", niemniej w PITcie od
    obliczonego dochodu odjęte są składki na ZUS i to dopiero stanowi
    podstawę opodatkowania - czy w takim razie są to składki tylko właściciela?

    > Bo wypadałoby wszytkie operacje zaksięgować na kontach, zgodnie z ustawą.
    > Gotowych cyferek z PKPIR do RZiS wyciągnąć się raczej nie da.
    Tak - i nie wiem jakie czary odprawić, żeby RZiS zgodził się z PIT'em.
    Jutro mija termin.

    Dzięki za odpowiedź!
    Szymon

  • 7. Data: 2009-03-11 11:56:23
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

> [...]
    > dochodu odjęte są składki na ZUS i to dopiero stanowi podstawę
    > opodatkowania - czy w takim razie są to składki tylko właściciela?

    Dokładnie

    > Tak - i nie wiem jakie czary odprawić, żeby RZiS zgodził się z PIT'em.
    > Jutro mija termin.

    Rachunek zysków nie musi zgadzac się z pitem. PKPiR jest ewidencją służącą
    do obliczenie podatku i tylko do tego. Oznacza to ze terminy w jakich
    księguje się tam operacje są terminami podatkowymi. RZiS rządzi ustawa o
    rachunkowości a tam obowiązuje bezwzględna zasada memoriału. Oznacza to np.
    to ze wynagrodzenie księguje się tam w miesiącu którego dotyczą a nie
    miesiącu zapłaty. To samo dotyczy się składek zus. Inny przykład -
    ubezpieczenia. Roczne składki ubezpieczeniowe do PKPiR księgujesz wtedy gdy
    są zapłacone. Do RZiS ujmowane są propoporcjonalnie do okresu umowy. ITD....