  • 1. Data: 2008-07-24 08:14:30
    Temat: Kupil jeden, faktura na drugiego
    Od: r...@o...pl

    Witam

    Pierwszy raz mam taka sytuacje i nie wiem czy nie zrobilem glupoty.
    Sprzedalem towar na allegro, umowilem sie na odbior osobisty,
    gotoweczka, faktura, wszystko gra
    Tyle ze licytowala jedna osoba z konta prywatnego, a faktura jest na
    firme innej osoby
    (chociaz z tego co zrozumialem i sadzac po takim samym nazwisku chodzi
    o rodzine).

    Czy to jest jakis problem z cyklu nierzetelna faktura/poswiadczenie
    nieprawdy,
    czy uznac ze np. ojciec zlecil synowi zakup na firme ojca i wszystko
    gra?
    (dodam ze to raczej dziwny zakup jak na profil firmy, wiec pewnie
    chodzi o wrzucenie w koszty/odliczenie vat-u, ale chyba nie mi to
    oceniac).

    pozdr

  • 2. Data: 2008-07-24 08:36:57
    Temat: Re: Kupil jeden, faktura na drugiego
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    z paragonem fiskalnym ma prawo przyjsc kazdy w ciagu 7 dni po fakture na firme

  • 3. Data: 2008-07-24 11:31:18
    Od: r...@o...pl

    On 24 Lip, 10:36, "gasper" <n...@m...pl> wrote:
    > z paragonem fiskalnym ma prawo przyjsc kazdy w ciagu 7 dni po fakture na firme

    Tak, ale takie cos jest nieweryfikowalne - paragon jest anonimowy.

    A tutaj mam czarno na bialym jednego delikwenta ktory cos kupuje a
    fakture wystawiona na innego
    - co prawda jako syn moze byc np osoba wspolpracujaca, albo ojciec
    mogl mu zlecic taki zakup,
    ale ja tego nie wiem, a tak w zasadzie to moglem sie przy wystawianiu
    faktury skapowac ze chca to wrzucic
    w koszty a towar wziac dla siebie albo komus dac.

  • 4. Data: 2008-07-24 11:34:04
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    r...@o...pl napisal:
> [...]
    > faktury skapowac ze chca to wrzucic
    > w koszty a towar wziac dla siebie albo komus dac.

    Zawsze moga to zrobic i to nie twoj interes. Twoim obowiazkiem
    jest wystawic fakture. Jak masz watpliwosci to dzwonisz do US.
    Uprawnien sledczych nie masz absolutnie ZADNYCH.
    Niewystawienie faktury na zadanie kontrahenta jest, o ile wiem,
    karalne.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2008-07-24 11:36:07
    Od: <s...@a...pl>

    >z paragonem fiskalnym ma prawo przyjsc kazdy w ciagu 7 dni po fakture na firme

    Tylko czy jest obowiazek wystawienia? Ja bym sie zastanowil w tej sytuacji i
    przy niepewnym kliencie odmówil.

    O takim wystawianiu juz o tym kiedys rozmawialismy. Glowne powody by nie
    wystawic:
    1. Fakture na DG wystawia sie bez proszenia (jest obowiazkowa). Wyatwienie jej w
    tej sytuacji moze spowodowac zarzut zlamania tego obowiazku.
    2. Paragon moze sugerowac ze kupil jako konsument. Nabyl dzieki temu odpowiednie
    prawa. Wystawienie faktury na DG zmienia te prawa, daj epole do naduzyc.

  • 6. Data: 2008-07-24 12:04:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2008, r...@o...pl wrote:

> [...]
    > o rodzine).
    >
    > Czy to jest jakis problem z cyklu nierzetelna faktura/poswiadczenie

    Czy np. pracownik, nie będący członkiem zarządu osoby prawnej,
    może kupić coś w sklepie "na firmę"?
    :)

    IMVHO - sprzedawca nie jest od oceniania uprawnień kupującego, tak
    jak piszesz.
    Co (IMO) sprzedawca MOŻE, to w momencie zakupu domagać się
    informacji w której ma WŁASNY interes.
    Czyli może np. zażądać "już teraz zaraz" oświadczenia, czy
    zakup dokonywany jest dla celów konsumenckich czy nie (i na
    podstawie tego oswiadczenia odmówić później wydania f-ry
    "na firmę", jeśli najpierw kupujący kombinował z prawami
    wynikającymi z przepisów o ochronie konsumenta).
    Ale do "badania uprawnień" pt. "czy mu wolno kupić na firmę X"
    IMHO brak jest podstaw prawnych.
    Mylę się?

    > (dodam ze to raczej dziwny zakup jak na profil firmy, wiec pewnie
    > chodzi o wrzucenie w koszty/odliczenie vat-u, ale chyba nie mi to
    > oceniac).

    IMO - właśnie tak :)
    Dopóki sprzedający nie może wykazać własnego interesu w zasięgnięciu
    informacji, nie ma podstaw do *żądania* jej, w szczególności *po*
    zawarciu umowy (przed to można uzależnić zawarcie od jej ujawnienia).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-07-24 13:07:25
    Od: r...@o...pl

    On 24 Lip, 14:04, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > wynikającymi z przepisów o ochronie konsumenta).
    >   Ale do "badania uprawnień" pt. "czy mu wolno kupić na firmę X"

    Ale jak to wygląda prawnie - osoba A zawiera ze mną umowę kupna
    poprzez Allegro,
    korzystajac z wlasnego konta prywatnego.
    Nastepnie przychodzi do mnie i chce fakture na kogos innego.
    To komu ja wlasciwie sprzedaje i na kogo powinna byc faktura?
    (oczywiscie wiem ze VAT jest od dostawy a nie od umowy, ale dostawa
    tez idzie przez osobe A
    a nie jest to przewoznik :) )

    Czy wychodzi na to, ze zawsze mam wpisac takie dane jak ktos mi poda,
    niezaleznie od danych
    osoby kupujacej?

    (mi jest pikus co wpisze, ale nie chce miec jakis jaj kiedys, gdy sie
    okaze ze ludzie "potracili
    pamiec", ja towaru nie mam, kupujacy z allegro nie dostal faktury, za
    to jakas inna firma ktora nie kupowala
    dostala "pusta" fakture)

    pozdr

  • 8. Data: 2008-07-24 13:11:07
    Od: r...@o...pl

> [...]
    > informacji, nie ma podstaw do *żądania* jej, w szczególności *po*
    > zawarciu umowy (przed to można uzależnić zawarcie od jej ujawnienia).

    No ale ja zawarlem umowe z osoba A, a tutaj sie okazuje ze sprzedalem
    osobie B
    (a moze nie, moze zawarlem umowe z osoba A ale dostawa jest dla osoby
    i wlasnie to wpisalem na fakturze :) ? Tylko z kim mam zalatwiac ew.
    spory?)

  • 9. Data: 2008-07-24 13:31:06
    Od: "boropi" <b...@w...pl>

[...]

    Ale jakie spory?
    Zapłacone wszystko?
    Podatki i tak Ty odprowadzasz, a czy on księguje fakturę czy nie to Ciebie
    to już nic nie obchodzi.
    W razie gwarancji to co Cię obchodzi czy popsute przyniesie Kowalski czy
    Malinowski, jeżeli przyniesie z dowodem zakupu u Ciebie i roszczenie będzie
    zasadne to chyba nie ma żadnej różnicy.

    Gdy pracowałem w firmie nie jeden raz kupowałem różne rzeczy biorąc fakturę
    na pracodawcę.

    boropi

  • 10. Data: 2008-07-24 14:25:48
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    s...@a...pl wrote:

> [...]
    > 1. Fakture na DG wystawia sie bez proszenia (jest obowiazkowa). Wyatwienie
    > jej w tej sytuacji moze spowodowac zarzut zlamania tego obowiazku.

    Ciekawy sposób rozumowania. Czyli zastosowanie się do przepisu może
    spowodować zarzut jego naruszenia?. Czyli "nie zatrzymuj się, bo tam był
    znak stop. Jeszcze ci ktoś zarzuci że się nie zatrzymałeś" :):):).

    > 2. Paragon moze sugerowac ze kupil jako konsument. Nabyl dzieki temu
    > odpowiednie prawa. Wystawienie faktury na DG zmienia te prawa, daj epole
    > do naduzyc.

    Pole do jakich nadużyć? Nadużyć praw konsumenta których się pozbyło
    przyznając się do zakupu na DG?

    p. m.