  • 11. Data: 2011-01-06 17:45:25
    Temat: Re: Łącze internetowe w KUP?
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Ale za co? Przecie to nie telefon, więc koszt komputera jest taki sam.
    > Wydałem 1300zł i on nie zdrożeje od tego, że używam go ,,na potrzeby
    > osobiste''.
    No niby tak, ale ... masz osobisty przychód z tego, że nie musisz
    kupować sobie kolejnego komputera do użytku po godzinach pracy, a poza
    tym ten komputer "firmowy" nadmiernie eksploatujesz, szybciej ulegnie
    zużyciu i będziesz kupował kolejny, którym znów obniżysz wpływy do
    budżetu ;-)

    Maciek

  • 12. Data: 2011-01-06 23:15:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2011, Liwiusz wrote:

> [...]
    [...]

    > Po prostu "prywatny" ma wiele znaczeń.

    Ma, ale akurat *nie to*, że jest przeciwieństwem... prywatnego.

    Jest taka mało logiczna konstrukcja *rzeczownika* "prywatność",
    która faktycznie jest zawężona do cechy "osobistej" :D, i nie
    kojarzę używania w szerszym znaczeniu rzeczy "prywatnych".
    A nie stosuje się określenia "osobistość", bo ten rzeczownik
    nabrał zupełnie innego znaczenia.
    Dlatego "prywatność" nie podlega pod moje zastrzeżenie, mimo
    że to nielogiczne się wydaje.
    To tak jak z "pracownikiem" i "pracodawcą" - tylko jedno z tych
    słów jest nielogiczne ;) (ale ta nielogiczność została zaakceptowana
    i "uprawomocniona" *odwrotnym* znaczeniem słownikowym - ale nie
    przeciwstawnością siebie).

    > Może oznaczać przeciwieństwo państwowego, i wówczas DG się w nim łapie.

    Może. Łapie.

    > Ale może też oznaczać przeciwieństwo służbowego, czy zawodowego.

    Znaczy sugerujesz, że "prywatny" może być przeciwieństwem "prywatnego"?
    (tak Ci wyszło :D)

    IMO:
    Prywatność (rzeczownik) - tak, dlatego że nigdy nie jest stosowany
    do szerszych pojęć niż właściwości osobiste
    Prywatny (przymiotnik) - teza prowadzi do absurdu, więc co najmniej
    w zakresie *zaprzeczania* (innym) właściwościom prywatnym
    nie należy takiego określenia używać :)

    IMHO "prywatny" w rozumieniu "osobisty" może być używany, ale wyłącznie
    w przypadkach, kiedy stanowi zaprzeczenia dla określeń "publiczny",
    "państwowy", "komunalny".

    > IMHO nie ma co dzielić włosa na czworo.

    Y tam. Przecię grupa dyskusyjna jest ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2011-01-06 23:46:30
    Temat: Re: Re: Łącze internetowe w KUP?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2011, s...@a...pl wrote:

    > Co masz na myśli piszą prywatnie, juz wiemy :) A teraz powaznie: wystawiasz
    > fakturę wewnetrzną za użytkowanie komputera na potrzeby osobiste?

    Nijak :)

    > Chcąc być świętym i w zgodzie z prawem to powinieneś.

    Podstawę prawną poproszę! Akt, artykuł, cytat :D
    W zgodzie ze wspominanym ("z pamięci", ale na pewno był na grupie,
    chodziło o tezę że wystarczy: 1. wykazanie używania do celów opodatkowanych
    2. brak podpadania pod "proporcję") wyrokiem ETS - nie :)
    Przecież nie "konsumuję komputera".
    Dyrektywy wymagają tylko "używania do celów opodatkowanych" aby było
    prawo do odliczeń. Czyli odpada wersja z korektą odliczenia, trzeba
    tylko zwalczyć sprawę ew. należności. A tu trzeba będzie się bronić
    brakiem "świadczenia" (niżej).
    Natomiast *jakbym* odliczał VAT od prądu (nie odliczam, bo nie zaliczam
    wydatków na "kąt komputerowy" w KUP ani w VAT, z powodów paru wątpliwości
    podatkowych, oprócz wymienionych w tym poście dochodzi jeszcze
    sprawa podatku od nieruchomości), to faktycznie formalnie mógłbym
    "podpaść".
    Nadto, w odróżnieniu od wyposażenia, również dla celów podatku
    dochodowego "gołe" użytkowanie ST, nie generujące kosztów eksploatacyjnych,
    nie podpada pod korektę amortyzacji.
    Sprawdź, "od wieków" piszę, że konstrukcja ST jest właśnie taka: przy
    zakupie *nie wlicza* się inwestycji w KUP, podatnik na cele DG niejako
    wykłada "pożyczkę podatkową" z własnych już opodatkowanych pieniędzy,
    za to nie ma korekty kosztów przy przekazaniu na cele nieDG lub używaniu,
    a warunkiem amortyzacji jest jedynie "używanie na cele DG", zaś podatek
    powstaje tylko przy uzyskaniu *przychodu* (używanie własnej rzeczy
    przychodu nie generuje :), bo nie ma "świadczenia"), zaś od gdzieś
    2003 roku zmieniono zapisy o kwalifikacji wydatków i ewidencjonowania ST.
    Niemniej przyznaję, że w 2003 (a i później) mogłem jeszcze pisać jakoby
    należała się "wartość rynkowa" ;) - niektóre rzeczy przemyślałem
    dopiero jak mi Orka, Maddy, Gonia, Cef, Karol i nie wymienieni
    (przepraszam) zadali "trudne pytania" :>

    I jeszcze raz a wyraźnie: wydatki *eksploatacyjne* to inna sprawa,
    i *jakby były*, to prawda - powinna być FW. Tego bym nie umiał
    usprawiedliwić. Chyba że kosztem wystawienia f-ry ;)

    Od czasów:
    - zniesienia przepisu o "wartości rynkowej"
    - owego wyroku ETS, usuwającego wątpliwości co do źródła prawa do
    odliczania
    *oraz*
    - z okazji nieodliczania niewykazywalnych wydatków eksploatacyjnych
    (tym samym nie powstaje w ogóle prawo do odliczania, bo prąd
    mam tylko "osobisty", ogrzewanie też)
    ... jest pytanie: "jaki element VATu miałbym wykazać z okazji
    użycia komputera do celu osobistego"?

    Pomijam czysto formalnoprawne pytanie: czy sprzęt komputerowy
    należy czasem testować?
    Chyba sobie nie wyobrażasz, że testy na 100% procesora (nie dalej
    jak kilkanaście godzin temu wykryłem że coś musi być z radiatorem,
    bo proc się grzeje) będę robił na danych do DG?
    :P

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2011-01-06 23:51:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2011, Maciek wrote:

    > No niby tak, ale ... masz osobisty przychód z tego, że nie musisz
    > kupować sobie kolejnego komputera do użytku po godzinach pracy,

    Przyjmując tę wersję - do której kategorii przychodów wymienionych
    w art.10 ustawy o podatku dochodowym byś go chciał zaliczyć?
    (uwaga, będę podważał :D)

    > a poza
    > tym ten komputer "firmowy" nadmiernie eksploatujesz, szybciej ulegnie
    > zużyciu i będziesz kupował kolejny, którym znów obniżysz wpływy do
    > budżetu ;-)

    Ale tu jest jawny wyjątek w ustawie :) - zakładając, że ten komputer
    jest ST, to przecież wydatek na niego *nie jest KUP* :D
    (a zasada "litera przepisu najpierw" tym razem działa na korzyść
    podatnika)
    Przypomnę, że my o "logice podatkowej", a Ty tu wyskakujesz
    ze zwykłą zdroworozsądkową logiką, to tak nie działa ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2011-01-07 02:00:34
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (07.01.2011 00:15), Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    > IMHO "prywatny" w rozumieniu "osobisty" może być używany, ale wyłącznie
    > w przypadkach, kiedy stanowi zaprzeczenia dla określeń "publiczny",
    > "państwowy", "komunalny".

    SJP uważa inaczej:
    prywatny
    1. <<stanowiący czyjąś osobistą własność>>
    2. <<niepodlegający państwu ani żadnym instytucjom publicznym>>
    3. <<dotyczący czyichś spraw osobistych i rodzinnych>>

    Z tego co wyżej napisałeś, wynika że uznajesz tylko znaczenie #2, kiedy
    my dostrzegamy także znaczenie #3 (oraz #1 też mi pasuje do
    rozgraniczenia prywatny-służbowy).

    Wydaje mi się że trochę się zakałapućkałeś w tych rozważaniach na temat
    słowa prywatny. Szczerze mówiąc - nie rozumiem z tego (między innymi z
    tego co wyciąłem) ni słowa, ale podskórnie czuję że się z Tobą nie
    zgadzam :).

    p. m.

  • 16. Data: 2011-01-07 21:36:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2011, mvoicem wrote:

    > 3. ˙˙dotyczący czyichś spraw osobistych i rodzinnych˙˙
    >
    > Z tego co wyżej napisałeś, wynika że uznajesz tylko znaczenie #2,

    Ależ nie - tylko nie dopuszczam znaczenia #3 *w kontekście*
    znaczenia przeciwnego do #1!
    O to chodzi.

    > ale podskórnie czuję że się z Tobą nie zgadzam :).

    No, to by się zgadzało ;)

    pzdr, Gotfryd