  • 1. Data: 2003-12-09 14:46:48
    Temat: Limit Vat - proporcjonalnie?
    Od: "Michal" <m...@o...pl>

    Sorry, jesli pytanie bedzie glupie, ale zamieszano mi w glowie i sam juz nie
    wiem jak to jest.
    Sytuacja jest taka: indywidualna dzialalnosc gospodarcza, KPiR zasady ogolne.
    Wiadomo, ze jest limit, powyzej ktorego wchodzi sie na VAT. I teraz: czy jezeli
    ta dzialnosc zostala zalozona dopiero pod koniec roku (dajmy na to 1.12), to
    dzieli sie ten limit przez 12 i w zeznaniu rocznym nie moze przekroczyc tej
    1/12? Czy tez limitu tego nie mozna przekroczyc od 1.12.2003 do 30.11.2004?
    Do wczoraj bylem pewien ze liczy sie "okragly" rok, ale spotkalem sie z
    kategoryczna opinia ze chodzi o rok kalendarzowy i ze wowczas limit ustala sie
    proporcjonalnie (co mnie zreszta dosyc zmartwilo). Prosze o podpowiedz.

  • 2. Data: 2003-12-09 15:42:03
    Temat: Re: Limit Vat - proporcjonalnie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2003, Michal wrote:

    >+ Sorry, jesli pytanie bedzie glupie, ale zamieszano mi w glowie i sam juz nie
    >+ wiem jak to jest.

    Pytanie nie jest głupie.
    Za pytanie należy się kocówa :>, bo w ciągu ostatnich 3 tygodni kwestie
    liczenia wszelakich limitów były przewałkowane wte i wewte z wnioskiem
    że nie wiadomo jak w końcu dobrze liczyć :(
    Na pocieszenie: twoja metoda liczenia jest na pewno zła, bo
    na pewno liczy się *dni* a nie miesiące :)

> [...]
    >+ 1/12? Czy tez limitu tego nie mozna przekroczyc od 1.12.2003 do 30.11.2004?
    >+ Do wczoraj bylem pewien ze liczy sie "okragly" rok,

    Zajrzyj do ustawy i komentarzy podanych w wątkach.
    Nie dość że napisano "dni" to napisano "sprzedaży", co skutkuje
    pytaniami: czy liczyć "od pierwszej do ostatniej sprzedaży", czy
    "od pierwszej sprzedaży do końca roku" (pytam czemu, skoro zapisano
    "sprzedaży" ?? a taka jest opinia specjalisty !) czy "tylko dni
    *w które była sprzedaż*" ?

    >+ ale spotkalem sie z
    >+ kategoryczna opinia ze chodzi o rok kalendarzowy
    >+ i ze wowczas limit ustala sie
    >+ proporcjonalnie (co mnie zreszta dosyc zmartwilo). Prosze o podpowiedz.

    Już wiesz. "Proporcjonalnie do dni sprzedaży".
    Mądry bądź sam :(

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-09 16:32:33
    Od: "Michal" <m...@o...pl>

> [...]
    > liczenia wszelakich limitów były przewałkowane wte i wewte z wnioskiem
    > że nie wiadomo jak w końcu dobrze liczyć :(

    Sorry, faktycznie, nie szukalem dosc dokladnie jak widac, mea culpa

> [...]

    > "od pierwszej sprzedaży do końca roku" (pytam czemu, skoro zapisano
    > "sprzedaży" ?? a taka jest opinia specjalisty !) czy "tylko dni

    Ustawa jakas taka nie do konca jasna dla mnie jest. Wnioskuje jednak (dodajac do
    tego komentarze), ze faktycznie trzeba jakas proporcje sobie policzyc. I dla
    mnie to jest glupie, bo zalozmy ze w grudniu moja DG ma duza aktywnosc:) a w
    styczniu i lutym malutka (a tak sie wlasnie zapowiada), to na jakiego grzyba i z
    jakiego powodu mam wskakiwac na Vat?
    No ale przepis to przepis. Jeszcze doczytam i bede sie martwic potem. W kazdym
    razie dzieki

    > Mądry bądź sam :(

    hehehehe ;)

  • 4. Data: 2003-12-09 16:37:08
    Od: buźka<p...@p...fm>

    W przypadku gdy podatnik rozpoczal wykonywanie czynnosci
    podlegajacych opodatkowaniu VAT w trakcie roku, to stosowna
    proporcje wyliczenia obrotu uprawniajacego do zwolnienia, nalezy liczyc
    w dniach

    w 2003 roku:
    40.900 *ilosc dni prowadzenia dzialalnosci do konca roku / 365

    w momencie, kiedy w ten sposob wyliczona wartosc obrotow zostanie
    przekroczona, traci sie zwolnienie. (obowiazek podatkowy powstanie z
    dniem przekroczenia tej wartosci)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-12-09 17:36:57
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj buźka,

    W Twoim liście datowanym 9 grudnia 2003 (17:37:08) można przeczytać:
    b> w 2003 roku:
    b> 40.900 *ilosc dni prowadzenia dzialalnosci do konca roku / 365

    b> w momencie, kiedy w ten sposob wyliczona wartosc obrotow zostanie
    b> przekroczona, traci sie zwolnienie. (obowiazek podatkowy powstanie z
    b> dniem przekroczenia tej wartosci)

    to ja mam pytanie z innej strony:
    ta sama sytuacja, rozpoczęcie działalności 1.12.
    Automatem zwolnienie z VAT. Papiery do US złożone w
    listopadzie (NIP-1 i pismo wybierające Ryczałt).
    Ale 1 grudnia okazuje sie że podatnik musi koniecznie być
    VATowcem (bo kupuje od VATowców).
    Ale w US mówią że zrezygnować ze zwolnienia
    może dopiero od początku następnego
    miesiąca. Więc chyba jedynym roziwązaniem jest zrobienie
    sztucznego obrotu w kwocie 40.900 x 31 dni / 365 dni =
    3.473,70 zł. I nie może się zVATować ani dnia wcześniej
    przed osiągnięciem tej kwoty ?

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 6. Data: 2003-12-09 22:32:23
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Lipas k...@t...pl ...

> [...]
    > sztucznego obrotu w kwocie 40.900 x 31 dni / 365 dni =
    > 3.473,70 zł. I nie może się zVATować ani dnia wcześniej

    Można by jeszcze o ile tak było :) złożyć oświadczenie że owszem,
    rozpocząłeś DG 1.12 ale tylko teoretycznie (data z zaświadczenia o wpisie
    do ewidencji) natomiast tak na prawdę rozpoczniesz 10 grudnia i chcesz być
    watowcem (nie wykonywałeś żadnych czynności związanych z DG przed 10.12). W
    moim US coś takiego chyba przechodziło, ale to już musiałbyś się
    dowiedzieć u siebie.

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    budzik61(at)poczta(dot)onet(dot)pl (w nagłówku adres antyspamowy)

    Unix jest gorszy od W98 z tego prostego powodu, że W98 mam
    na swoim domowym komputerze, a Unixa nie i nie zamierzam.