  • 1. Data: 2007-09-19 18:26:36
    Temat: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
    Od: "Anxy" <a...@p...onet.pl>

    Witam
    DG, KPiR, VAT, memoriał

    Prowadzę magazyn, bo tak mi wygodniej. Zakupiłam części do magazynu.
    Otrzymałam je 6.09.2007 r. a FV jest z 31.08.2007r.
    Na magazyn wprowadziłam części 6 września. Byłam pewna, że FV z 31.08.07
    księguję w sierpniu, a VAT rozliczam we wrześniu. Tymczasem program Mała
    Księgowość Rzeczpospolitej nie pozwala mi tej faktury zaksięgować w
    sierpniu, tylko każe we wrześniu.
    Może ktoś mi pomoże?
    Ania

  • 2. Data: 2007-09-19 18:47:07
    Temat: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-09-2007 o 20:26:36 Anxy <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Witam
    > DG, KPiR, VAT, memoria?
    >
    > Prowadz? magazyn, bo tak mi wygodniej. Zakupi?am cz??ci do magazynu.
    > Otrzyma?am je 6.09.2007 r. a FV jest z 31.08.2007r.
    > Na magazyn wprowadzi?am cz??ci 6 wrze?nia. By?am pewna, ?e FV z 31.08.07
    > ksi?guj? w sierpniu, a VAT rozliczam we wrze?niu. Tymczasem program Ma?a
    > Ksi?gowo?ae Rzeczpospolitej nie pozwala mi tej faktury zaksi?gowaae w
    > sierpniu, tylko ka?e we wrze?niu.
    > Mo?e kto? mi pomo?e?
    > Ania

    IMVHO, dla maksymalnej pewności możesz wpisać 31/8/07 fakturę
    zakupu do kol. 16 z adnotacją że towary otrzymano później,
    a 6/9/07 wpisać przyjęcie towarów i przeksiegować z 16 do 10.
    Fakturę z tyłu opisz - że "otrzymano razem z towarami dnia 6/9/07" - i
    powinno byc git.
    Co sądzicie - czy taki sposób jest ok w świetle socrealistycznego
    rozporzadzenia od kpir?

  • 3. Data: 2007-09-19 20:10:56
    Od: "Anxy" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > powinno byc git.
    > Co sądzicie - czy taki sposób jest ok w świetle socrealistycznego
    Przede wszystkim dziękuję, ale...
    1. W kwestii formalnej: w mojej sytuacji odpisuję sobie podatek dochodowy w
    sierpniu a VAT we wrześniu - nie mylę się?
    2. Nie mam bladego pojęcia jak w Małej Księgowości wprowadzić cokolwiek do
    kolumny 16, nie mówiąc już o tym jak dokonać przeksięgowania...
    Proszę bardzo o dalszą dawkę pomocy
    Ania

  • 4. Data: 2007-09-19 22:50:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, Anxy wrote:
    [...do tommyego...]
    > Przede wszystkim dziękuję, ale...
    > 1. W kwestii formalnej: w mojej sytuacji odpisuję sobie podatek dochodowy
    > w sierpniu a VAT we wrześniu - nie mylę się?

    Jak to tommy pisał? "Socrealistyczne rozporządzenie"?
    Chyba tak. Literalnie... zaraz będzie cytat.

    ZASTRZEŻENIE:
    - jestem świadom, że rozporządzenie nie może naruszać ustawy
    - jednak przez całe lata zasady zapisu TH traktowane były AFAIK jako
    "prawo do zaliczania w koszty"
    - i na deser w tym przypadku "zasady KPiR" w zakresie, w którym nas to
    interesuje, NIE naruszają ustawy!

    Przypomnę:
    - wg "zasad ogolnych" z ustawy, zakup towaru *nie jest* kosztem!
    Kosztem staje się w dniu dalszej sprzedaży lub straty.
    - wcześniejsze zaliczanie w koszty wydatków na TH jest *wyjątkiem*,
    przy czym nie wnikamy czy prawidłowym :) (IMVHO tak - minister może
    "zrobić lepiej" obywatelowi, tylko obowiązków nie może samowolnie
    dokładać).

    I teraz zacytuję:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
    +++
    § 17.
    1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie
    [BACZNOŚC!]
    po
    [...spocznij...]
    ich otrzymaniu, najpóŸniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
    ---

    Układ jest prosty:
    - z ustawy nie wynika prawo do zaliczenia zakupu TH w KUP
    - a minister daje to prawo PO OTRZYMANIU towaru, a nie po dostaniu zań
    faktury.

    W razie zastosowania par.30 i tak nic się nie zmienia, tylko wolno
    później wpisać do księgi, ale jak rozumiem nadal nie *zakup* lecz
    *otrzymanie*.

    Wniosek: albo ja coś przeoczyłem, albo Ty się (jednak) mylisz :)

    Oczywiście jakby to nie był towar, a powiedzmy wyposażenie, to by
    sprawa wyglądała inaczej.

    > 2. Nie mam bladego pojęcia jak w Małej Księgowości wprowadzić cokolwiek do
    > kolumny 16,

    To jest chyba "stały punkt programu" w programach do KPiR w darmowych
    wersjach :(

    > nie mówiąc już o tym jak dokonać przeksięgowania...

    Przeksięgowanie z grubsza sprowadza się do wprowadzenia opisu oraz
    w jednej kolumnie wartości ze znakiem plus zaś w drugiej ze znakiem
    minus :)
    Powiedzmy ma ktoś wyposażenie, które ma okazję sprzedać razem z usługą.
    No to staje ono się "materiałem".
    Wypadałoby coś zrobić, żeby ew. kontroler się nie pytał "a co się
    stało z zakupem X?" - taki wpis wyjaśnia dokładnie co się stało :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-20 08:07:17
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 20-09-2007 o 00:50:08 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > - wg "zasad ogolnych" z ustawy, zakup towaru *nie jest* kosztem!
    > Kosztem staje się w dniu dalszej sprzedaży lub straty.

    art. 22.4 mówi co innego - zakup jest kosztem potrącalnym w roku
    poniesienia
    (a więc już od dnia poniesienia, cokolwiek za ten dzień uznawać),
    art. 24.2 mówi że na koniec roku niesprzedane wypada na rok nastepny.
    Ty myślisz z definicji memoriałowo, ale mimo wszystko chyba jesteś w
    mniejszości :)

> [...]
    > przy czym nie wnikamy czy prawidłowym :) (IMVHO tak - minister może
    > "zrobić lepiej" obywatelowi, tylko obowiązków nie może samowolnie

    Sprawdźmy delegację:

    updof
    24.7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze
    rozporządzenia,
    określi
    * sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
    * szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła
    dowód
    pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych,
    * oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem,
    * a także terminy zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu
    księgi.

    Osobiście nie widzę tutaj delegacji do robienia komukolwiek dobrze,
    poprzez zmianę art. 22 updof

> [...]
    > - z ustawy nie wynika prawo do zaliczenia zakupu TH w KUP
    > - a minister daje to prawo PO OTRZYMANIU towaru, a nie po dostaniu zań

    Minister każe wpisać, a nie zaliczyć w koszt. A wg ustawy koszt powstaje z
    dniem
    wystawienia faktury(względnie z dniem zapłaty, lub przy memoriale - z
    dniem sprzedaży).

    IMVHO oznacza to że zapis zakupu w dwóch poycjach, z dnia poniesienia
    kosztu i otrzymania
    zakupów jest dodatkową polisą w razie jakiejś skrupulatnej kontroli.
    Skoro księga ma być rzetelna, czyli odzwierciedlać stan faktyczny, to tym
    bardziej jest to uzasadnione.
    Dodam że nie mam zakupów materiałów/towarów "materialnych", więc nie wiem
    jak na to sakrbówka patrzy,m
    być może zbytnią asekurację proponuję.

  • 6. Data: 2007-09-20 20:33:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Sep 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    > art. 24.2 mówi że na koniec roku niesprzedane wypada na rok nastepny.
    > Ty myślisz z definicji memoriałowo, ale mimo wszystko chyba jesteś w

    Chyba muszę kilka razy sobie nowe definicje poczytać, coby sobie raz
    a dobrze wbić, że od tego roku pozmieniali art.22!
    Thx. za uwagę.

    > Osobiście nie widzę tutaj delegacji do robienia komukolwiek dobrze, poprzez
    > zmianę art. 22 updof

    Po prawdzie nie trzeba ;)

> [...]
    > dniem
    > wystawienia faktury(względnie z dniem zapłaty, lub przy memoriale - z dniem

    Swoją drogą, ciekawostka, która rozwiąże się za 4 lata, jak pozapadają
    wyroki NSA, jeśli komuś US się przyczepi "nieprawidłowości" :[

    > IMVHO oznacza to że zapis zakupu w dwóch poycjach, z dnia poniesienia kosztu
    > i otrzymania
    > zakupów jest dodatkową polisą w razie jakiejś skrupulatnej kontroli.

    Zgoda.
    Szkoad papieru, ale chcąc być zgodzie z oboma przepisami tak by trzeba
    było.
    Tak dla porządku: samej propozycji wpisywania dwa razy na swoje
    szczęście się nie przyczepiłem ;)

> [...]
    > bardziej jest to uzasadnione.
    > Dodam że nie mam zakupów materiałów/towarów "materialnych", więc nie wiem

    No ja też miewam rzadko, do tego niemal zawsze "biorę do ręki" (więc
    nie ma niezgodności dat zakupu i otrzymania).
    A do tego jeszcze musiałbyś zaliczyć kontrolę :) (a nie czynności
    sprawdzające, przy których z reguły szczegóły pomijają, sprawdzając
    głównie te elementy które są sprawdzane a nie całość).

    > być może zbytnią asekurację proponuję.

    Prawdopodobnie :)
    Z drugiej strony... żle, ze widac potrzebę takiej asekuracji.

    pzdr, Gotfryd