    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
    Date: Thu, 20 Sep 2007 00:50:08 +0200

    On Wed, 19 Sep 2007, Anxy wrote:
    [...do tommyego...]
    > Przede wszystkim dziękuję, ale...
    > 1. W kwestii formalnej: w mojej sytuacji odpisuję sobie podatek dochodowy
    > w sierpniu a VAT we wrześniu - nie mylę się?

    Jak to tommy pisał? "Socrealistyczne rozporządzenie"?
    Chyba tak. Literalnie... zaraz będzie cytat.

    ZASTRZEŻENIE:
    - jestem świadom, że rozporządzenie nie może naruszać ustawy
    - jednak przez całe lata zasady zapisu TH traktowane były AFAIK jako
    "prawo do zaliczania w koszty"
    - i na deser w tym przypadku "zasady KPiR" w zakresie, w którym nas to
    interesuje, NIE naruszają ustawy!

    Przypomnę:
    - wg "zasad ogolnych" z ustawy, zakup towaru *nie jest* kosztem!
    Kosztem staje się w dniu dalszej sprzedaży lub straty.
    - wcześniejsze zaliczanie w koszty wydatków na TH jest *wyjątkiem*,
    przy czym nie wnikamy czy prawidłowym :) (IMVHO tak - minister może
    "zrobić lepiej" obywatelowi, tylko obowiązków nie może samowolnie
    dokładać).

    I teraz zacytuję:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
    +++
    § 17.
    1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie
    [BACZNOŚC!]
    po
    [...spocznij...]
    ich otrzymaniu, najpóŸniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
    ---

    Układ jest prosty:
    - z ustawy nie wynika prawo do zaliczenia zakupu TH w KUP
    - a minister daje to prawo PO OTRZYMANIU towaru, a nie po dostaniu zań
    faktury.

    W razie zastosowania par.30 i tak nic się nie zmienia, tylko wolno
    później wpisać do księgi, ale jak rozumiem nadal nie *zakup* lecz
    *otrzymanie*.

    Wniosek: albo ja coś przeoczyłem, albo Ty się (jednak) mylisz :)

    Oczywiście jakby to nie był towar, a powiedzmy wyposażenie, to by
    sprawa wyglądała inaczej.

    > 2. Nie mam bladego pojęcia jak w Małej Księgowości wprowadzić cokolwiek do
    > kolumny 16,

    To jest chyba "stały punkt programu" w programach do KPiR w darmowych
    wersjach :(

    > nie mówiąc już o tym jak dokonać przeksięgowania...

    Przeksięgowanie z grubsza sprowadza się do wprowadzenia opisu oraz
    w jednej kolumnie wartości ze znakiem plus zaś w drugiej ze znakiem
    minus :)
    Powiedzmy ma ktoś wyposażenie, które ma okazję sprzedać razem z usługą.
    No to staje ono się "materiałem".
    Wypadałoby coś zrobić, żeby ew. kontroler się nie pytał "a co się
    stało z zakupem X?" - taki wpis wyjaśnia dokładnie co się stało :)

    pzdr, Gotfryd