    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
    Date: Thu, 20 Sep 2007 10:07:17 +0200

    Dnia 20-09-2007 o 00:50:08 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > On Wed, 19 Sep 2007, Anxy wrote:
    > [...do tommyego...]
    >
    > Jak to tommy pisał? "Socrealistyczne rozporządzenie"?
    > Chyba tak. Literalnie... zaraz będzie cytat.
    >

    > Przypomnę:
    > - wg "zasad ogolnych" z ustawy, zakup towaru *nie jest* kosztem!
    > Kosztem staje się w dniu dalszej sprzedaży lub straty.

    art. 22.4 mówi co innego - zakup jest kosztem potrącalnym w roku
    poniesienia
    (a więc już od dnia poniesienia, cokolwiek za ten dzień uznawać),
    art. 24.2 mówi że na koniec roku niesprzedane wypada na rok nastepny.
    Ty myślisz z definicji memoriałowo, ale mimo wszystko chyba jesteś w
    mniejszości :)

    > - wcześniejsze zaliczanie w koszty wydatków na TH jest *wyjątkiem*,
    > przy czym nie wnikamy czy prawidłowym :) (IMVHO tak - minister może
    > "zrobić lepiej" obywatelowi, tylko obowiązków nie może samowolnie
    > dokładać).

    Sprawdźmy delegację:

    updof
    24.7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze
    rozporządzenia,
    określi
    * sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
    * szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła
    dowód
    pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych,
    * oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem,
    * a także terminy zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu
    księgi.

    Osobiście nie widzę tutaj delegacji do robienia komukolwiek dobrze,
    poprzez zmianę art. 22 updof

> [...]
    > § 17.
    > 1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    > wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie
    > [BACZNOŚC!]
    > po
    > [...spocznij...]
    > ich otrzymaniu, najpóŸniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu
    > lub sprzedaży.
    > ---
    >
    > Układ jest prosty:
    > - z ustawy nie wynika prawo do zaliczenia zakupu TH w KUP
    > - a minister daje to prawo PO OTRZYMANIU towaru, a nie po dostaniu zań

    Minister każe wpisać, a nie zaliczyć w koszt. A wg ustawy koszt powstaje z
    dniem
    wystawienia faktury(względnie z dniem zapłaty, lub przy memoriale - z
    dniem sprzedaży).

    IMVHO oznacza to że zapis zakupu w dwóch poycjach, z dnia poniesienia
    kosztu i otrzymania
    zakupów jest dodatkową polisą w razie jakiejś skrupulatnej kontroli.
    Skoro księga ma być rzetelna, czyli odzwierciedlać stan faktyczny, to tym
    bardziej jest to uzasadnione.
    Dodam że nie mam zakupów materiałów/towarów "materialnych", więc nie wiem
    jak na to sakrbówka patrzy,m
    być może zbytnią asekurację proponuję.