  • 81. Data: 2009-04-26 16:36:28
    Temat: Re: Moge miec 50% kosztow uzyskania przychodu ?
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Zdaje się że umknął nam tutaj jeden szczegół.
    Art. 14.2.1.c updof mówi tylko o zbyciu WNiP.
    Czyli udzielanie licencji na soft który mamy w ESTiWNiP
    też podpada pod art. 18 i przychody z praw majątkowych!?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 82. Data: 2009-04-26 18:06:47
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Tomek pisze:
    > Zdaje się że umknął nam tutaj jeden szczegół.
    > Art. 14.2.1.c updof mówi tylko o zbyciu WNiP.
    > Czyli udzielanie licencji na soft który mamy w ESTiWNiP
    > też podpada pod art. 18 i przychody z praw majątkowych!?

    Na to wychodzi :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 83. Data: 2009-04-26 18:21:27
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-04-2009 o 20:06:47 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

    > Na to wychodzi :)

    Czyli w przypadku robienia softu na licencje
    wynagrodzenia 10 podwykonawców będą stratą z DG,
    za to z praw autorskich będzie piękny przychód z 50% KUP :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 84. Data: 2009-04-30 05:33:49
    Od: Paweł Muszyński <p...@b...wytnijto.org>

    ajt pisze:

> [...]
    >
    > Czerpanie korzyści z praw autorskich, zwłaszcza częstotliwe, jest dg z
    > punktu widzenia ustawy o vat.
    > Czyli czynny watowiec, prowadzący dg, powinien wszystko (faktury, stawki
    > podatku, rejestry, księgi, deklaracje) robić tak, jakby to była
    > najzwyklejsza sprzedaż w ramach dg. Jedyna róznica to taka, że sam
    > przychód netto nie może być doliczony do przychodu z dg (ma być
    > rozliczany osobno, bez zaliczek, dopiero w pit-36 wiersz 8 z kosztami
    > 50%), no i do kosztów dg nie można zaliczać wydatków na cele związane z
    > osiąganiem tych konkretnych przychodów, ale odliczanie vatu jak

    A ja jeszcze odnośnie kosztów. DG na KPiR +VAT, głównie usługi
    informatyczne, w tym programistyczne, więc komputer, środowisko
    programistyczne jest w kosztach. Załóżmy, że teraz piszę program i
    znajduję na niego nabywcę (co nie jest przychodem z DG). Czy potencjalna
    kontrola nie zakwestionuje mi wrzucenia w koszty komputera i jego softu,
    gdyż był wykorzystywany do celów poza DG?

    --
    Paweł Muszyński
    Skateshop http://www.e-street.pl

  • 85. Data: 2009-05-08 13:33:20
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Tomek napisał:

    > Zdaje się że umknął nam tutaj jeden szczegół.
    > Art. 14.2.1.c updof mówi tylko o zbyciu WNiP.
    > Czyli udzielanie licencji na soft który mamy w ESTiWNiP
    > też podpada pod art. 18 i przychody z praw majątkowych!?

    niekoniecznie dotyczące licencji, ale również praw majątkowych. Mi
    wychodzi, że jednak sprzedaż licencji może być działalnością gospodarczą

    - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
    z dnia 4 marca 2004 r.
    III SA 1056/2002
    Organy podatkowe nie mogą kwalifikować przychodów osoby fizycznej z
    tytułu obrotu wierzytelnościami do źródła przychodów wymienionego w art.
    10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
    osób fizycznych (Dz. U. 1993 r. Nr 90 poz. 416 ze zm.) - przychody z
    praw majątkowych, jeżeli działalność podatnika w zakresie obrotu
    wierzytelnościami:

    - ma charakter działalności handlowej,

    - prowadzona jest w celach zarobkowych,

    - prowadzona jest na własny rachunek podatnika,

    - ma stały zawodowy charakter,

    - podejmowane w jej ramach działania są powtarzalne, podporządkowane
    zasadzie racjonalnego gospodarowania i powodują udział podatnika w
    obrocie gospodarczym.

    O zaliczeniu przychodów ze sprzedaży wierzytelności do źródła
    przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, decyduje
    przede wszystkim zamiar podmiotu dokonującego skupu i sprzedaży
    wierzytelności, aby czynność tę wykonywać w sposób częstotliwy.

    g.

  • 86. Data: 2009-05-08 17:43:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 May 2009, gonia wrote:

    > niekoniecznie dotyczące licencji, ale również praw majątkowych. Mi wychodzi,
    > że jednak sprzedaż licencji może być działalnością gospodarczą

    Umówmy się, że co do tego co wychodzi sam mam mieszane uczucia,
    zaś fakt "wyłączenia z DG" kwalifikowałbym do głupot (choć
    skoro "wychodzi" to do głupot na poziomie legislacji, nie
    interpretacji).
    Zaryzykuję jednak ;) sprzeciw co do przykładu :)
    IMVHO:

> [...]
    > (Dz. U. 1993 r. Nr 90 poz. 416 ze zm.) - przychody z praw majątkowych, jeżeli
    > działalność podatnika w zakresie obrotu wierzytelnościami:

    ...przykład jest nieadekwatny w tym miejscu.
    Chodzi o słowo "wytworzenie".
    W przypadku obrotu wierzytelnościami mamy do czynienia z handlem, bez
    dwu zdan - kupujesz wierzytelność, sprzedajesz wierzytelność.
    Przy prawie do programu obejmującym prawo do powielania/licencjonowania
    /jakie tam kto sobie weźmie *w tej kategorii*, mamy do czynienia
    w działalnością wytwórczą.
    Jedno prawo "generuje" inne prawo :)

    Ale zastrzegam: jeśli owo "prawo wytwórcze" jest NABYTE, to odpada
    cały galimatias z EWNiP. Powiedzmy "przynajmniej" (odpada).

    > - prowadzona jest w celach zarobkowych,
    >
    > - prowadzona jest na własny rachunek podatnika,

    ...to się zgadza...

    > - ma stały zawodowy charakter,

    ...zaś tu pojawia się pytanie o "zawodowość", szczególnie w zakresie
    opinii (negatywnych) klientów o *różnych* dziedzinach DG :D

    pzdr, Gotfryd

  • 87. Data: 2009-05-08 20:15:45
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > Zaryzykuję jednak ;) sprzeciw co do przykładu :)
    > IMVHO:

    > ...przykład jest nieadekwatny w tym miejscu.

    dwa dni siedziałam w leksie, udało mi sie znależc jedyny wyrok, w którym
    sąd stwierdził, że sam fakt, że wierzytelność jest prawem majątkowym to
    za mało na stwierdzenie, że nie mamy do czynienia z działalnością
    gospodarczą!

    > W przypadku obrotu wierzytelnościami mamy do czynienia z handlem, bez
    > dwu zdan - kupujesz wierzytelność, sprzedajesz wierzytelność.

    i co z tego? patrząc na to okami co wyżej, kupujesz prawo majątkowe i
    sprzedajesz prawo majątkowe, więc na jedno wychodzi

    > Przy prawie do programu obejmującym prawo do powielania/licencjonowania
    > /jakie tam kto sobie weźmie *w tej kategorii*, mamy do czynienia
    > w działalnością wytwórczą.
    > Jedno prawo "generuje" inne prawo :)

    w dalszym ciągu prawo majątkowe! Nie będę odnosiła się to tej
    działalności wytwórczej, bo akurat fakt, że ja odbieram to inaczej nie
    ma nic do rzeczy. W dalszym ciagu sprzedajesz prawo majętkowe, nie
    zmienia sie ono nagle w cos innego

    > Ale zastrzegam: jeśli owo "prawo wytwórcze" jest NABYTE, to odpada
    > cały galimatias z EWNiP. Powiedzmy "przynajmniej" (odpada).

    ale co to ma do rzeczy? jedynie z art.14, wynika, że jeżeli sprzedajesz
    wartosc niematerialną i prawną nie wpisaną do ewidencji, w tym momencie
    masz przychód z praw majątkowych , a nie z działalności -ale tak
    namalowano w ustawie, i tego faktycznie sądy sie trzymają.
    Znikąd więcej nie wynika, że sprzedając licencje czy prawo do używania
    znaku (bo to jest akurat moim problemem) masz opodatkowac przychody jako
    z praw majątkowych.
    Fakt, że w niektórych miejscach ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że
    sprzedaż nieruchomości czy odsetki korzystać będa z ryczałtów tylko
    wtedy, o ile nie stanowią przychodów z działalności,ale nie
    odbierałabym tego, że nagle głowny cel działalności generować zaczyna
    przychoduy z innego źródła.

    natomiast co do wpisu do ewidencji - jak ktoś wyżej wskazał, fakt, że
    dana WNiP została wytworzona we własnym zakresie a nie zakupiona, nie
    powoduje, że jej nie ma. Jak dla mnie, ustawodawca niepotrzebnie
    wpakował ST razem z WNiP do jednego artykułu, stąd tyle interpretacji
    ile czytających. Dla mnie, ustawodawca wskazał, że wytworzonej WNiP nie
    można wycenić tak, jak w przypadku ST, stąd brak możliwości amortyzacji,
    ale nie braku wpisu do ewidencji - ale akurat ten problem nie dotyczy
    udzielania licencji np.
    A co do tego, że podobno sa przynajmniej 2 definicje WNiP - czy
    definicja jako taka nie została podana na poczatku ustawy? tez nie chce
    mi sie już dzisiaj zaglądać - ale tak mnie naszło

    g.

  • 88. Data: 2009-05-08 21:41:08
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-05-2009 o 22:15:45 gonia <g...@w...pl> napisał(a):

    > (...)
    > natomiast co do wpisu do ewidencji - jak ktoś wyżej wskazał, fakt, że
    > dana WNiP została wytworzona we własnym zakresie a nie zakupiona,
    > (...)

    Cały (albo prawie cały) problem w tym że wytworzona "WNiP" nie jest WNiP
    - bo nie jest nabyta, a wg definicji musi być nabyta żeby była WNiP.

    Abstrahując od powyższego, jest jeszcze kwestia tego, co zrobić
    w przypadku programu komputerowego tworzonego przez kilka osób,
    z których każda dostała np 3000zł - czy jest wtedy kilka WNiP które
    można amortyzować jednorazowo? Paradoks polega na tym że wytworzyć
    jednej WNiP się wg przepisów nie da, a każdej z części z osobna nie
    da się wykorzystać gospodarczo więc też nie powinna być WNiP.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek